Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
බුරුම "ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ පවස" නිවීමට ඇමරිකන් කොකා කෝලා!
බූන්දි, 17:22:21
වසර හතළිහකට පසු, කොකා කෝලා සමාගම, බුරුමය තුළ සිය අලෙවිකරණ මෙහෙයුම් යළි ඇරඹූ පුවත ඉකුත් සතියේ ජාත්‍යන්තර ජනමාධ්‍ය තුළ වාර්තා කර තිබුණේ, තවමත් කොකා කෝලා අලෙවි නොකෙරෙන රටවල් මොනවාද යන කුහුල දනවන පැනය ද සමගයි. පිළිතුර නම් කියුබාව සහ උතුරු කොරියාවයි. මේ රටවල් දෙකම ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය විසින් වෙළඳ සම්බාධක පනවන ලද රටවල්. කියුබානු විප්ලවයෙන් පසු, කස්ත්‍රෝගේ නව ආර්ථික ප්‍රතිසංස්කරණ යටතේ, 1962 වසරේ දී, එරටින් කොකා කෝලා සමාගම පිටමං කරනු ලැබුවා. උතුරු කොරියාවේ 1950 වසරේ සිට කොකා කෝලා අලෙවිය තහනම් කොට තිබෙන අතර කොකා කෝලා සමාගම පවසන්නේ, නිල වශයෙන් නොවුණ ද ජාවාරම්කරුවන් විසින් මේ දෙරටටම කොකා කෝලා ගෙන ගොස් නීතියට පිටින් අලෙවි කරන බවයි. වසර දහයක පමණ දැඩි වෑයමකින් පසු, කොකා කෝලා සමාගම චීනයට ඇතුළු වුනේ 1979 දී. අද වන විට චීනය එම සමාගමේ විශාලතම පාරිභෝගික පදනම සහිත කලාපයයි.

කිසියම් රටකට "කොකා කෝලා" ඇතුළු වීම, ප්‍රබල සංකේතාර්ථ දනවන්නක්. A History of the World in Six Glasses කෘතියේ කර්තෘ Tom Standageට අනුව, "කොකා කෝලා යනු බෝතලයක අසුරන ලද ධනවාදයට ඉතාම කිට්ටු දෙය"යි. බුරුමය තුළ 1962 සිට 2011 දක්වා පැවති මිලිටරි ජුන්ටාව, සිය දරදඬු පාලනය ඉහිල් කරමින්, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය දෙසට පියවර මනිද්දී, බෝතල් කරන ලද "ධනවාදය"- බුරුම තරුණ තරුණියන්ගේ "ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ පවස" නිවීමට එරටට ඇතුල් වීම කෙතරම් උත්ප්‍රාසජනකද? එක්සත් ජනපදය අනුදක්නා ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ අනුල්ලංඝනීය කොන්දේසි අතුරින් ප්‍රධානතම කොන්දේසිය වන්නේ, ඇමරිකන් සමාගම් වලට සිය වෙළඳ කටයුතු රිසි පරිදි පවත්වාගෙන යාමට ඉඩ දීමයි. එහිලා නිදහස යනු, එකී සමාගම් වලට පරිධියේ රටවල සියළු ධනය කොල්ලකෑමට හැකි වන පරිදි වසා තිබෙන සියළු දොරටු හැර දැමීමයි. 1989 බර්ලින් තාප්පය බිඳ වැටුණු මොහොතේ, බොහෝ නැගෙනහිර ජර්මානුවෝ කොකා කෝලා පෙට්ටි ගණන් මිලයට ගත් අයුරු සිහි කරන Standage පවසන්නේ "එය- එනම් කොකා කෝලා බීම, නිදහසේ සංකේතයක් වූවාක්" වැනි බවයි.



සමස්තයක් ලෙස ගත් විට ව්‍යතිරේඛමය අවස්ථා කිහිපයක හැර කොකා කෝලා සිය "නිදහසේ" පානය මුළු ලොව පුරාම "නිදහසේ" ව්‍යාප්ත කරමින් සිටිනවා. කොකා කෝලා සමාගමට අනුව එහි දළ දෛනික ගෝලීය අලෙවිය බෝතල් බිලියන 1.8 ක්. කොකා කෝලා යනු හුදු පානයක් නොව ඇමරිකානු මාදියේ ජීවන විලාසය සමග තිර ලෙස බැඳුණු කිසිවක් වීම නිසාවෙන් ම ඇමරිකානු විරෝධයේ සංකේතයක් ලෙස කොකා කෝලා වර්ජනය කිරීමේ ප්‍රවණතාවක් ද වරින් වර ඇති වී තිබෙනවා. 2003 දී කොකා කෝලා වීදි දිගේ හලමින් තායිලන්ත උද්ඝෝෂණකරුවන් දැක්වූ විරෝධය ඉන් එක් අවස්ථාවක්. එහිදී ඔවුන්ගේ විරෝධය සෘජුවම එල්ල වුනේ ඇමරිකාවේ ඉරාක ආක්‍රමණයට. මෑතක දී ඇමරිකාව සමග සෘජුව ගැටෙන ඉරාන නායක Mahmoud Ahmadinejad ඉරානය තුළ කොකා කෝලා තහනම් කරන බවට තර්ජනය කොට ඇති අතර වෙනුසුවේලා නායක හියුගෝ චාවේස් කොකා කෝලා හෝ පෙප්සි කෝලා වෙනුවට දේශීයව නිපදවන පළතුරු බීම බොන ලෙස තම රටවැසියන්ගෙන් ආයාචනය කළා.

Cocacolonization

කොකා කෝලා සහ කොලනයිසේෂන් යන වචන දෙක දෙමුහුන් කිරීමෙන් තනා ගත් Cocacolonization යන උත්ප්‍රාසවත් වචනයෙන් හැඟවෙන්නේ ඇමරිකානු සංස්කෘතික යටත් විජිතකරණයයි. ජාතික රාජ්‍යයන්ගේ සංස්කෘතිකමය සීමා විනිවිදිමින් ඇමරිකානු/ ධනේශ්වර සංස්කෘතික අගයන්, රාජ්‍යයන් සහ සංස්කෘතීන් තුළට කඩා වැදීමේ ක්‍රියාවලිය එමගින් පැහැදිලි කෙරෙනවා. මෙම වචනය මුල් වරට යොදාගෙන ඇත්තේ 1950 තරම් ඈත කාලයකදී, ප්‍රංශයේ කොකා කෝලාවලට එරෙහිව ඇති වූ විරෝධතා ව්‍යාපාරයකදී. ලෝකය වම සහ දකුණ ලෙස ධ්‍රැවීකරණය වූ සීතල- යුද සමයේදී, ධනවාදය සහ කොමියුනිස්ට්වාදය අතර දෙබෙදුම උද්දීපනය කරමින්, කොකා කෝලා ධනවාදයේ සෘජු සංකේතයක් බවට පත් වූවා. Richard Kuisel ඒ පිළිබඳ මෙසේ පවසනවා.

"කොකා කෝලා තරම් ඇමරිකාව සමග එකට යන (හඳුනාගැනෙන) කිසිදු වෙළඳ නිෂ්පාදනයක් නැති තරම්. එය විශ්වීය පානයක් බවට පත් වෙමින් තිබෙනවා."

සීතල යුද සමය ගැන කියවෙන ඇමරිකන් කඳවුරේ විහිළු කතාවකින්, සෝවියට් රුසියාව වරක් හඳට ගොස් හඳ මතුපිට රතු පාටින් පින්තාරු කළ බවත්, ඉන් පසු ඇමරිකාව හඳට ගොස් ඒ රතු හඳ මත සුදු පාටින් කොකා කෝලා ලෝගෝව පින්තාරු කළ බවත් කියවෙනවා. සෝවියට් රුසියාව බිඳ වැටෙන තෙක්ම එරට සහ නැගෙනහිර යුරෝපීය රටවල ප්‍රධාන සැහැල්ලු බීම සැපයුම්කරු වූයේ පෙප්සි සමාගමයි. අද පවා බොහෝ රටවල කොකා කෝලා සමග තරඟ වදින දේශීය සමාගම් කෝලා යන වචනය සමග කිසියම් දේශීය ඌරුවක් ගත් නමක් සංයෝජනය කරමින් වෙළඳ පොළට ඉදිරිපත් කිරීමේ ප්‍රවණතාවයක් තිබෙනවා.



ඉන්දියාව තුළ කොකා කෝලා නිෂ්පාදන ක්‍රමවේදය නිරන්තර ප්‍රශ්ණ කිරීම් වලට ලක් වූ අතර නිෂ්පාදනය සඳහා යොදා ගන්නා ජලයේ අඩංගු පලිබෝධනාශක සහ වෙනත් රසානනික සංඝටවල ප්‍රමාණය පිළිබඳ දැඩි ආන්දෝලනාත්මක විවේචන එල්ල වූවා. එමෙන්ම, කොකා කෝලා නිෂ්පාදනය සඳහා විශාල භූ ගත ජල පරිමාවක් යොදා ගැනීම මගින් දේශීය ජල මූලාශ්‍ර වියළී යාමේ අනතුරක් ඇති බවත් එමගින් කෘෂිකර්මාන්තයට දැඩි බලපෑම් එල්ල වෙන බවටත් චෝදනා එල්ල වුනා. ඉන්දීය පරිසර ක්‍රියාකාරිනී වන්දනා ශිවාට අනුව කොකා කෝලා එක් ලීටරයක් නිෂ්පාදනය සඳහා පිරිසිදු ජලය ලීටර නමයක් පමණ වැය වෙනවා. 2006 දී කේරල ප්‍රාන්ත රජය පලිබෝධනාශක සාන්ද්‍රණය සම්බන්ධ චෝදනා මුල් කරගනිමින් කොකාකෝලා තහනම් කළ නමුත්, පසුව අධිකරණ මගින් තහනම අවලංගු කෙරුණා.

මේ වර්ෂයේ මුල් කාර්තුවේදී සිය වෙළඳ පිරිවැටුම, ගිය අවුරුද්දේ මුල් කාර්තුවට වඩා 6%ක වර්ධනයක් පෙන්වන බව ඉකුත් අප්‍රේල් මාසයේදී කොකා කෝලා සමාගම නිවේදනය කළා. මුල් තෙමසේ ආදායම පමණක් ඩොලර් බිලියන 11.14ක්. මේ කාල සීමවට අදාළව ඉන්දියාව තුළ 20%ක්, චීනය තුළ 9%ක් සහ බ්‍රසීලය තුළ 4%ක් ලෙස ආදායම් ඉහළ ගොස් තිබෙනවා. උපතින් වසර 126කට පසුත්, කොකා කෝලා සමාගම සියළු වෙළඳ තරඟකරුවන් අතර අනභිබවනීය වීමට බලපාන ලද හේතුව හුදෙක් ඉර මුදුනට ඒම නිසා කූල් වීමට කොකා කෝලා බීම පමණක් නොවෙයි. එහි ඇත්තේ සංකීර්ණ දේශපාලනික සංස්කෘතිකමය පසුබිමක්.



(BBC පුවත් සඟරාව සහ වෙනත් ජාලගත මූලාශ්‍ර ඇසුරෙනි.)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Coca-Cola, The Coca-Cola Company, Criticism of Coca-Cola, Burma, North Korea, Cuba, Hugo Chavez
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සුරත්ගෙන් තවත් වියමන්
කෙටියෙන්
මොන එල්ලුං ගස් ද?
වෙසෙස්
මර්සි අක්කා- සමු ගත් සිනහවට අධිපති දෙවඟන
කෙටියෙන්
මක් කොලල්ලද අලේ මන්දා...
කෙටියෙන්
රට රවටන්ඩ බොරු පඩ ෂෝ දමාණෝ
කෙටියෙන්
මැර පිය පුතුන් එළියේ තව එමට ඇතී
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය
වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව
ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'
අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
BoondiLets
චේ ලියයි.
යම් රටක් නිදහස් වූ සැම විටම එය අධිරාජ්‍යවාදයේ පරාජයක් ලෙස පෙනී යයි. එහෙත්, අප තේරුම් ගත යුත්තේ හුදෙක් හුදකලා ආයුධ සන්නද්ධ අරගලයකින් හෝ නිදහස ලබා... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook