Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
සදාකාලික ආදරයේ වියපත් ප්‍රහර්ෂය සහ ගාර්සියා මාර්කේස්
බූන්දි, 23:35:49
"ලේඛකයා ලිවිය යුත්තේ තමන්ගේ කාලයට පමණක් නම් මම මේ පෑන කඩලා විසි කරනවා" - (වික්ටර් හියුගෝ)

දවසින් දවස සාහිත්‍ය ලෝකය වෙත තිළිණ වන සාහිත්‍ය සලකුණු අතර සදාකාලික අරුතකින් යුතු කෘතීන් බිහිවන්නේ කලාතුරකිනි. නිශ්චිත කාලයකට හෝ නිශ්චිත දේශයකට හෝ යටත් කොට තැබිය නොහැකි එවන් නිර්මාණවල රසය විශ්වය පුරා සර්ව කාලීන අගය කිරීමකින් යුතුව සැරිසරනුයේ එහෙයිනි. එකී රසයෙහි අතරමං වන සහෘද සිත් හී, නිර්මාණය වෙත බැඳුණු ස්නේහය අනවරතයෙන් වුව යළි යළිත් මතකයට නැංවෙන්නේද එහෙයිනි.

හරුකි මුරකාමිගේ "කෆ්කා මුහුදු වෙරළේ"(Kafka on the Shore),චිංගීස් අයිතමාතව්ගේ "ගුරු ගීතය" සහ "වේලාසන කොක්කු ඇවිත්" (The Early Cranes) , ඇල්බෙයා කැමුගේ "මහාමාරිය"(The Plague) , රවින්ද්‍රනාත් තාගෝර්ගේ "ගෝරා" වැනි නවකතා සදාකාලික වටිනාකමක් සහිතව සාහිත්‍ය විෂයෙහි අද්වීතීය වන අතර එහිලා "ගාර්සියා මාර්කේස්"ද කිසිවිට අමතක නොකළ යුතුය. පාඨක සිත් සතන් වෙත දයාර්ද්‍රව ආමන්ත්‍රණය කළ හැකි වූ ඔහුගේ නිර්මාණ ආවේශය පරපුරෙන් පරපුරට නොතිත්ව ගලා යමින් පවතින හෙයිනි.



1927 මාර්තු මස 06 වන දින කොළොම්බියාවේදී උපත ලද "ගේබ්රියෙල් ගාර්සියා මාර්කේස්"(Gabriel Garcia Marquez) , හෙවත් "ගබෝ" නවකතාකරුවෙක්, ජනමාධ්‍යවේදියෙක්, ප්‍රකාශකයෙක් ලෙස විද්වත් නමක් දිනා සිටී. කුඩා කළ සිය ආත්තම්මාගේ සහ සීයාගේ කතා රස විඳ ලැබ ගත් පන්නරයෙන් ජීවය ලද මොහුගේ මනස, සියුම් සමාජ ගවේෂණ සහිත නිර්මාණශීලී ඉසව්වක් වෙත යා කළේය. අතලොස්සක් පමණ වන ඔහුගේ නිර්මාණ වලින් වුව ලොව පුරා රසික සිත් මුසපත් වූයේ එනිසාය.

"One Hundred Years of Solitude" (1967) , "The Autumn of the Patriarch"(1975) , "No One Writes to the Colonel"’(1961) , "Love in the Time of Cholera"(1985) යන නිර්මාණ තුළින් වඩාත් ජන ප්‍රසාදයක් දිනා ගත් ඔහු 2004දී "Memories of My Melancholy Whores" නිර්මාණයෙන් පාඨක ලෝකය තවදුරටත් රසවත් කිරීමේ සෞන්දර්ය කාර්යයට සමු දුන්නේය. ඒ වනවිට පිළිකා රෝගය ඔහුගේ මතකය ගිලගත් හෙයිනි. 1982 වසරේදී සාහිත්‍ය සදහා නොබෙල් ත්‍යාගය දිනා ගත් ‘මාර්කේස්’, අද සිය අසූ පස් වන වියට පා තබන විට අවාසනාවන්ත ලෙස ඩිමෙන්ෂියා රෝගයෙන් පීඩා විදිමින් සිටී. නවකතාවෙන් මිනිස් සිත පුදුම සහගත ලෙස අරුත් ගැන්වීමේ නිසඟ ශක්තියෙන් හෙබි මෙම අසහාය නිර්මාණකරුවා සටහන් කළ සියලු දෑ, අන් කිසිදු නිර්මාණ ශිල්පියෙකුට හසු නොවූ පරිද්දෙන් රසවත් බව කේන්ද්‍ර කොට ගත්තේය. එමගින් ඔබේත් මගේත් ලෝකය සුවපත් විය. ලෝකය රසවත් විය. ලොව පුරා වෙසෙන මිලියන ගණනක් වූ රසික පිරිසකගේ පුරුදු රසය අවදි කරන්නට ‘මාර්කේස්’ කෙනෙකු යළි නූපදිනු ඇත්තේද එනිසා ය.

වසර පනහකටත් වඩා අධික කාලයක් තම සිත දිනාගත් දෑසක් වෙනුවෙන් දෑස නොපියා බලා සිටි වයසක තරුණයෙකුගේ කතාව රැගත් ‘කොළරා කාලේ ආලේ’(Love in the Time of Cholera) යනු ‘ගාර්සියා මාර්කේස්’ ඉතා රසවත්ව නිමහම් කළ නවකතාවකි. ජීවිතයේ අඩකටත් වඩා ආදරය වෙනුවෙන් සුසුම් වියදම් කළ ඔහුගේ සෙනෙහසින් නවකතා සාහිත්‍ය තුළ ආදරණීය ගමනක් සටහන් විය.

".. කවදා ආලය කළත්, කොතැනක ආලය කළත්, ආලය කවදත් ආලයම වන බව තේරුම් ගන්නට, අවුරුදු පනස් තුනකුත්, මාස හතක් සහ දින රෑ එකොළහක් බලා ඉන්නට ඔහුට සිදු විය. යොවුන් වියේ ආලය ගෙන දෙන චමත්කාරය, හැට පැන්න ආච්චි අම්මා කෙනෙකුගේ රැලි වැටුණු මුහුණක් පසු පස ඇති අතීතයක් තුළින් හාරා අවුස්සා. ... "
(ගේබ්ර්යෙල් ගාර්සියා මාර්කේස් - කොළරා කාලේ ආලේ)
පරි:ගාමිණී වියන්ගොඩ - 2007, ආරම්භය



ෆ්ලොරෙන්තිනෝ අරීසාගේ සහ ෆර්මිනා දාසාගේ බැඳීමට "ගාර්සියා මාර්කේස්", "කොළරා කාලේ ආලේ" නවකතාව තුළ ඉඩ ලබා දුන්නේය. සමාජ හා සංස්කෘතික ගිවිසුම් අස මෙවන් සමාජ පැවැත්මකට කිසි ලෙසකින් හෝ සුපැහැදිලි ඉඩක් නොවූවත්, මෙම බැඳීම ෆර්මිනාට මෙතෙක් නොදැනුණු ආදර ජීවිතයක් පිළිබඳ ගීතයක් මෙන් විය. ස්ත්‍රියක් ලෙස ඇය සැම විටම බලාපොරොත්තු වූ ආදරය - සෙනෙහස - රැකවරණය ඇය සොයා ආවේ වයස්ගත වූ පසුවය. එහෙත් ආදරයට ඒ කිසිවක් බාධකයක් නොවීය.

"අවුරුදු පනහකටත් වැඩි කාලයක් මං මේ අවස්ථාව එන කල් බලාගෙන හිටියා. ඒ ඇයි කියලා ඔයා දන්නවාද? ඔයා වෙනුවෙන් මගේ හිතේ තියෙන සදාකාලික ආලයත්, ලෝකෝත්තර භක්තියත් ගැන ආයෙ සැරයක් ඔයාට දිවුරලා කියන්න."

(කොළරා කාලේ ආලේ- 88 පිටුව)

කොළරා වසංගතය සහ ෆර්මිනාගේ පියාගේ දැඩි නීති හමුවේ පරාජයට පත් වූ ඔවුන්ගේ ප්‍රේමයේ සුහුඹුල් පැතුම දීර්ඝ කාලයක් දෙතැනක දුක් වින්දේය. ආදරය කිති කැවෙන එකී දුක තවත් ඉවසාගත නුහුනු ඔහු තම ආදරය ජීවිතය කර ගනිමින් ඇය සොයා තැනින් තැන ඇවිද්දේ එහෙයිනි. ආදරයේ නමින් කෙනෙකුට දිවි පිදිය හැකි බවත්, ආදරයට කෙනෙකුගේ ජීවත්වීම සදහා කෙතෙක් බලාපොරොත්තු එකතු කළ හැකිද යන වගත් කියවෙන නවකතාවේ මූලික ධාරණාව සදාකාලික ආදරයේ ප්‍රහර්ෂය වෙත එකමුතු වේ. එහෙත් එය අප මින් පෙර නුදුටු වියපත් ප්‍රහර්ෂයකි.

"ගෙම්බෙකුගේ වන් සීතල, පාණ්ඩු පැහැයක් ගත් එල්ලී ඇඹරී ගිය නාකි හමකින්, ඉල ඇටය එතී ඇත."
(කොළරා කාලේ ආලේ - 531 පිටුව)

ඇඹරී ගිය නාකි හමකින් යුතු වුවද ඇයට පෙම්වතාගෙන් ලැබුණේ පිරිසිදු ආදරයකි.



"දැන් අපි ළඟ කුකුල් කොටුවක් වගේ ගඳයි.." (කොළරා කාලේ ආලේ- 526 පිටුව) කියමින් ඔවුන් ප්‍රේමයේ ප්‍රහර්ෂය අසීමාන්තිකව විඳ ගත්තේ එනිසාය. ප්‍රේමය වෙනුවෙන් ජීවිතය පූජා කළේ එනිසාය.

තථ්‍ය ලෝකයෙහි සමාජ හා සංස්කෘතියට ගෝචර නොවන මෙවන් වයස්ගත ඉරණම් වෙත සාහිත්‍යයෙන් ඉඩක් වෙන් කළ "ගාර්සියා මාර්කේස්" එමඟින් විශ්ව සාහිත්‍යයේ ප්‍රේමයේ සලකුණ ජීවමාන කළේය. තාරුණ්‍යයේ අනන්‍ය ලක්ෂය කටු ගැසුණු අත් සහිත වෙව්ලන යුවලකට විතැන් කළ ඔහු එයින් දැන වූ වියපත් සංස්පර්ශය ඔබට - මට කිසිදා අමතක නොවන වින්දනයක් වනු ඇත. හිරිගඩු නොදැනෙන වියපත් සමයක මෙවන් ආදරණීය ඉරණමක් ඔබ නමින්ද සටහන් වන්නේ නම් ඔහු හෝ ඇය තරම්ම ඔබද මිහිපිට වාසනාවන්ත වනු ඇත.

වගුරමින්
නොකැළැල් පිනි බිංදු
දෑස නොපියා
සියවස් අඬක්
නෙළා ගත්
ප්‍රේමයේ පොහොට්ටුව
ළං වුවත්
පරව යන්නට
කම් නැත
තාමත් දැනේ
සුගන්ධය
ඔව්. .
අපේ ප්‍රේමයේ නිර්මල සුගන්ධය!
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Gabriel Garcia Marquez, Victor Hugo, Haruki Murakami, Chingees Aithmathaw,The First Teacher,Rabindranath Tagore, Gora, Love in the Time of Cholera, Kafka on the Shore, The Early Cranes, The Plague, One Hundred Years of Solitude, The Autumn of the Patriarch, No One Writes to the Colonel, Memories of My Melancholy Whore, Dementia, Cancer, Nobel Prize Winner for Literature
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
උදේෂිණි කුමාරි දයාරත්නගෙන් තවත් වියමන්
සිත්තර
භාවාත්මක උත්කර්ෂණයක රැඳුණු මැග්‍රිට්‌ගේ කාව්‍යාත්මක සිත්තම් කලාව
සිත්තර
දෘශ්‍යමය ස්‌වප්නය සහ 'ඩාලි' ගේ සෞන්දර්ය රසඥතාව
අදහස්
නිර්මාණය සහ රසිකයා සමීප කරන, විචාරක කාර්යය
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා
පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව
සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!
අරාබි සාහිත්‍යයේ ඛලීල් සලකුණ
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
BoondiLets
ප්ලූටාර්ක් කියයි
Painting is silent poetry, and poetry is painting that speaks.| සිත්තමක් යනු නිහඬ කවියකි. කවියක් යනු කතා කරන සිත්තමකි!
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook