Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
The Scent of Green Papaya| පලා පැහැ පැපොල් සුවඳ
බූන්දි, 00:11:16
මෝසම් වැසි සහ ඝන නීල තුරුලතා ගහන වියට්නාමය, පසුතලය කර ගත් 'ද සෙන්ට් ඔෆ් ග්‍රීන් පැපායා' චිත්‍රපටිය අපට කියන්නේ සින්ඩරෙල්ලා කථාවකි. එය යුරෝපීය සින්ඩරෙල්ලා කථාවක් නොව මෝසම් ආසියානු සින්ඩරෙල්ලා කථාවකි. දිය සීරාව, පැපොල් ගස් හා මැඩි, පළඟැටි සත්තු මේ සින්ඩරෙල්ලාගේ සොබාවික විශ්වයට ඇතුළත් වන අතර ඇගේ සමාජ විශ්වය නිමවනු ලබන්නේ දිළිඳුකම,-

පංති විෂමතාව සහ කටුක ළමා ශ්‍රමය මගිනි. චිත්‍රපටිය ආරම්භ වන්නේ මුයී නම් වූ දිළිඳු ගැමි දැරියක් බොහෝ දුරක් ගෙවා පයින් සයිගොන් (වර්තමාන හෝ චිං මිං නගරය) නගරයේ ධනවත් මැඳුරක මෙහෙකාරකමට පැමිණීමෙනි. එය ධනවත් පවුලක් වුවත් සිය පුද්ගලික පරිභෝජනය වෙනුවෙන් තිබෙන ධන අතිරික්තය කුඩා ය. එයින් පෙන්නුම් කරන්නේ චිත්‍රපටියට පාදක කරගෙන තිබෙන හතළිහ දශකයේ වියට්නාම් ධනවාදයේ හැඩරුව විය හැකි ය. නිවස දැවයෙන් තනා තිබේ.

කරුණාවන්ත සහ වේදනාබර ස්වාමිදුව සහ තවත් මෙහෙකාරියක යටතේ කුඩා දැරිය වැඩ කිරීමට පටන් ගන්නීය. ඉවුම් පිහුම් පමණක් නොව අතින් පොළොව මැදීම වැනි අලාමක වැඩවල නිරතවීමට ඇයට සිදු වේ. ඉවීම, පිරිසිදු කිරීම, ආහාර අනුභවය, නිදා ගැනීම වැනි මූලික මිනිස් ක්‍රියාවන් වෙත අවධානය යොමු කිරීම මගින් වියට්නාමයට ආවේනික සහල් සහ උණ බම්බු සංස්කෘතිය පිළිබඳ මනෝභවයන් අවදි කරන්නට චිත්‍රපටිය සමත් වෙයි. එය කැහැටු මිනිසුන් වෙසෙන, බට පැලැල්ලකින් මෙන් සමාජ ජීවිතය විනිවිද පෙනෙන දිළිඳු දේශයකි.

ස්වාමිදුව, රෙදි වෙළඳොමක නිරතව සිටින අතර සැමියා නිද්‍රාශීලීත්වයට විවේකයට සහ සුශිර සංගීතයට බර වුණු ජීවිතයක් ගත කරයි. පවුලේ ආර්ථීකය ශක්තිමත් නැත. සැමියා දෙබිඩි චරිතයකි. ඔහු තම බිරිඳගේ කනකර සහ මුදල් රැගෙන අතුරුදන් වෙයි. ස්වාමිදුව ගෙදර මෙහෙකාරියන් දෙදෙනාගේ කුස පුරවන්නේ අපහසුවෙනි.



මහ පවුලේ අධ්‍යාත්මික ලෝකය සැබැවින්ම දෙදරා ගොස් ඇති අතර පවුලේ අධ්‍යාත්මික ලෝකයේ නටබුන් ආරක්ෂා කැරෙන්නේ ස්වාමිදුව සහ ඇයගේ මහළු මව විසිනි. ඒ මහළු අම්මා මිය ගිය තම සැමියා වෙනුවෙන් ආගමික කටයුතුවල නිරත වී සිටින්නීය. නිවසේ මැණික ලෙස ජීවත් වුණු කුඩා දියණිය මිය ගොසිනි. මේ නිසා ස්වාමිදුවට සිය කුඩා මෙහෙකාරිය තුළින් පෙනෙන්නේ ද මියගිය තම සුන්දර දියණියයි.

සමාජ පරිසරය තුළ ඇත්තේ ශෝකාකූල විදග්ධභාවයකි. එය සිනමාත්මක වශයෙන් පමණක් නොව සාහිත්‍යමය වශයෙන් ද ගොඩනංවනු ලැබූවකි. ගාබ්‍රියෙල් ගාර්ෂියා මාර්කෝස්ගේ කොලරා කාලේ ආලය නවකථාවේ ෆ්ලොරොන්තීනෝ අරීසා වැනි මහලු පෙම්වතෙක් ස්වාමිදුවගේ මහලු මව කෙරෙහි අකාලික ඇල්මකින් ජීවත් වේ. එය පරාජිත මහලු ප්‍රේමයකි. ඒ මහලු පෙම්වතිය ඔහුගේ ෆර්මිනා ඩාසා ය. එනයින් ගාබ්‍රියෙල් මාර්කෝස්ගේ කොලොම්බියානු ලෝකයේ වියට්නාම් අනුවර්තනය චිත්‍රපටිය තුළ අපට දැකිය හැකිය. දකුණු ඇමරිකානු නිවර්තන කලාපය සහ ආසියානු නිවර්තන කලාපය අතර භෞමික සහ මානව සමතාවක් ගොඩ නැඟීමට චිත්‍රපටිය උත්සාහ කරයි. මේ කලාප දෙකම ඇමරිකානු ආධිපත්‍යයෙන් මෙන්ම යුරෝපීය අධිරාජ්‍යයන්ගෙන් ද පීඩාවට පත් රටවලින් සමන්විත බව කල්පනා කරන විට මේ සංසන්දනය තුළ සැඟවුණු දේශපාලන යථාර්ථයක් අපට හඳුනාගත හැකිය. මෙම චිත්‍රපටිය වියට්නාම් බසින් නිපදවන ලද ප්‍රංශ චිත්‍රපටියක් බවත්, වියට්නාම් ප්‍රභූ නිවසක් ප්‍රංශයේ ඉදි කොට රූපගත කර තිබෙන බවත් සිහිපත් කළ මනාය. මේ චිත්‍රපටියේ අධ්‍යක්ෂවරයා වන ට්‍රාන් ඇං හුං වියට්නාමීය - ප්‍රංශ පුරවැසියෙකි. 1975 දී සයියොන් නගරය වියට්කොං හමුදා සතු වූ විට ප්‍රංශයට පලා ගිය පවුලක සාමාජිකයකු වූ ඔහු තම වියට්නාම් බිරිඳ ද මේ චිත්‍රපටියේ ප්‍රධාන චරිතය ලෙස යොදා ගෙන තිබේ.



පැපායා චිත්‍රපටිය අවසන් වන්නේ යටකී දැරිය එම නිවසට ආ ගිය ධනවත් සංගීතඥයකු සමග හාදවීමෙනි. ඇය එම නිවසේ මෙහෙකාර කමට යන අතර කූයෙන් නමැති එම සම්භාව්‍ය පියානෝ වාදකයා ඇගේ ඇසුර පතයි. ඔහු නිසා ඇය ගැබ්බර වන්නීය. ඔහු ඇයට අකුරු උගන්වයි. චිත්‍රපටිය අවසන් වන්නේ ඇය තම කුසේ සිටින දරුවාට ඇසෙන සේ පොතක් හඬ නඟා කියවීමෙනි.

කුරිරු යුද්ධයක් නිවී ගිය ගිනිදැල් මැදින් ඉපදුණු මේ වියට්නාම් සිහින කුමරිය පශ්චාත් - යුද වියට්නාමයේ ධනේශ්වර ෆැන්ටසිය බව කිව මනා නොවේ. මුළු චිත්‍රපටිය පුරා පංති විසමතාව සවිස්තරාත්මක ලෙස නිරූපණය වන අතරේ වියට්නාම් ගැහැනිය ඒ සියල්ල අතික්‍රමණය කරන්නීය. ඇය වියට්නාම් පිරිමියාගේ සිහින දෙව්දුවයි. ඔහුගේ සිහිනය වෙනුවෙන් ඇය ඔහුගේ මැදුරේ බැලමෙහෙවර කරයි. ගස්ලබු සුගන්ධය සහිත සොබාදහම් තුරුල්ලේ නිදයි. ඔහු හමුවන තුරු ඇය සාක්ෂරතාව පවා නැති හද්දා පිටිසර මෝඩියෙකි. එමෙන්ම පිවිතුරු කන්‍යාවියකි. මදුරු දැල යට නිදා ගන්නා නිසා ඇයට මදුරුවකුගෙන්වත් තුවාලයක් සිදු වී නැත. එනමුත් වියට්නාම් පිරිමියා ඇය වැන්නියක පතන්නේ ඔහුගේ සිහින ලෝකයේ දී පමණි. පහළ පංතික ගැහැනිය ඔහුට දැරිය නොහැකි වියදමකි. ඔහු ඡේන් ඔස්ටීන්ගේ ප්‍රයිඩ් ඇන්ඩ් ප්‍රෙජුට්ස් නවකථාවේ එන කර්නල් ෆිට්ස්විලියම් කෙනෙකි. එබැවින් පැපායා කුමරියක වියට්නාම් සිනමාව තුළට ප්‍රවිෂ්ට වන්නේ පශ්චාත් යුද සමාජයේ ධනේශ්වර පිරිමියා වෙනුවෙනි. ප්‍රාග්ධනය ඉදිරියේ පිරිමි පෞරුෂයේ ඒකාබද්ධතාව රැක ගැනීම සඳහා ඔහුට පැපොල් කුමාරියක වුවමනා වේ. ඇය නොමැති තැන ඔහුට ප්‍රාග්ධනය සහ ගැහැනිය සමග එක යහනේ රමණය කළ නොහැකිය. ප්‍රාග්ධනයේ කුමරිය අවාහ කර ගන්නා වියට්නාම් ධනේශ්වර කුමරා පැපොල් කුමරියගේ ෆැන්ටසිය තුළ සිය ලිංගිකත්වයේ ඉතිහාසය සටහන් කරයි. වියට්නාම් සිනමාවට ද ස්වකීය සිනමාත්මක ව්‍යුහය ගොඩනගා ගැනීම සඳහා පැපොල් කුමාරියක වුවමනා වේ. වියට්නාම් සිනමාවේ ලිබ්ඩෝ ආර්ථීකය මහ බැංකුව ඇයයි. ජනප්‍රිය සිනමාව තුළ කවදත් ජීවත් වූ ඇය මෙලෙස කලාත්මක සිනමාවට ද අවතීර්ණ වන්නේ ජාතික බුද්ධිමතාව ද ඇයගේ ෆැන්ටසි පහස වුවමනා බැවිනි. ඇය විසින් නියෝජනය කරනු ලබන්නේ පැරණි වියට්කොං දේශපාලනයේ ප්‍රතිවාදී චින්තනයය. ඇය ධනේශ්වර වියට්නාමයේ ස්ත්‍රී ප්‍රතිමාවයි.

[රාවය| චැප්ලින් කොලම]
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- The Scent of Green Papaya (1993), Anh Hung Tran, Tran Nu Yên-Khê, Man San Lu, Thi Loc Truong
පැරණි මාදිලියෙන් ලැබුණු ප්‍රතිචාර-
Ishani මෙහෙම කියනවා :


කිවුව වෙලාව- 2011-08-30 03:54:58
movie maniac මෙහෙම කියනවා :
A great text....
Eric has touched the film tremendously.
I want to watch it again.


කිවුව වෙලාව- 2011-06-07 06:37:42
Ruwan... මෙහෙම කියනවා :

!!!!


කිවුව වෙලාව- 2011-05-31 22:25:40
Hashitha මෙහෙම කියනවා :


කිවුව වෙලාව- 2011-05-31 21:46:21
දයාවංශ මෙහෙම කියනවා :
Eric Ilayapparachchi | එරික් ඉලයප්ආරච්චි යනු අපට ඉන්න පුරෝගාමී නූතනවාදී විචාරකයා බැව් නැවතත් පසක් කරවන ලිපියකි. "චැප්ලින් කොලම" නූතන විශ්ව සිනමා වංශ කතාවට එකතුවන පුරෝගාමී සිනමා විචාර පත්‍රිකා සමූහයකි.

කිවුව වෙලාව- 2011-05-30 00:30:18
Lakspray මෙහෙම කියනවා :


කිවුව වෙලාව- 2011-05-30 00:26:05
Sithumini මෙහෙම කියනවා :


කිවුව වෙලාව- 2011-05-29 10:10:26
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
එරික් ඉලයප්ආරච්චිගෙන් තවත් වියමන්
Cine
ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය
රත්තරං ටික
සොක්‍රටීස්ගේ මරණය
කවි
ෂෙල්ටන් සහ කාන්ති
කවි
මද්‍රි දේවි හෙවත් ගමෙන් උපන් නිළිය
Cine
ජෝ අබේවික්‍රමගේ මුහුණ, වෙස්‌ මුහුණ සහ ප්‍රබන්ධිත මුහුණ
තවත් Cine බූන්දි
අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට
රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"
ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්
Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!
ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව
BoondiLets
මරා කියයි.
වැදගත්ම දේ මෙන්න මේකයි. තමාගේම කෙස් වැටියෙන් අල්ලා ඇද කොට්ට උරයක් මෙන් සිරුර කණපිට පෙරළලා අළුත් ඇහැකින් ලෝකය දිහා බලන එකයි.
-මරා

[මරාසාද්. Peter Weiss]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook