Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!
බූන්දි, 21:11:57
බරපතල අපරාධ කිහිපයකට මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට ගෙනා යෝජනාව පිලිබඳ සංවාදය දැන් කෙමෙන් නිවීගොස් ඇත. එහෙත් ඒ මාතෘකාව පිලිබඳ පොදු මහජන අදහස උච්ඡාවචනය වෙමින් නිතරම සමාජ මනෝභාවය තුල ගැවසේ.

පුද්ගලීක ආරවුලකදී සිදුවන මිනීමැරුමක් මෙන් නොව ළමා අපචාර සම්බන්ධ කෲර අපරාධ හා සමාජ විරෝධී ජාවාරම් ආදියට වගකිවයුතු අපරාධ කරුවන්හට කිසිදු සමාවක්/කිසිදු බුරුලක් නොදිය යුතුයැයි දැඩි අදහසක් සමාජයේ පවතී; ඔවුන්ගෙන් මතුවට එවැනි අපරාධ වීමට තිබෙන ඉඩ මුළුමනින්ම අවුරාලීමට ඇති උවමනාව මත ඔවුන් ‘සමාජයෙන් ඉවත් කිරීම’ පිලිබඳ ආවේගය එවන් මොහොතකදී මතුවෙයි; සිදුකරන ලද සාහසික අපරාධය වෙනුවෙන් එහි වරදකරු දඬුවමට හා විඳවීමකට භාජනය වියයුතු බවට වන මහජන කෝපය අසාධාරණ ආවේගයක් නොවේ.

මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට රටේ අති බහුතරයක් පක්ෂය. පාර්ලිමේන්තුවේ බහුතරයක් පක්ෂය; භික්ෂු සංස්ථාවේ අති බහුතරයක් පක්ෂය; ජාති බේදයකින් තොරව බහුතරයක් ජනතාව මේ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කරන ලෙස ඉල්ලා සිටින්නේ ඉහත කී පරිදි, නරුම අපරාධකරු සමාජයෙන් ඉවත් කිරීමට හා ඔහු කල කෲර අපරාධයට කරන පලිගැනීමක් වශයෙනි.

එහෙත්, තමන් හට කරන ලද බලවත් අපරාධයක් නිසා ඊට පලිගැනීමක් ලෙස ඊට සරිලන හා සමාන මට්ටමේ විපතක් හා වේදනාවක් අපරාධකරුට අත්කර දීමට පුද්ගලික මට්ටමින් දක්වන පළිගැනීමේ ප්‍රතික්‍රියාවත්, රජයක් විසින් එවන් අපරාධකරුවෙකුට එරෙහිව මරණ දඬුවම ක්‍රියාත්මක කිරීමත් අතර වෙනසක් ඇත. පුද්ගල අවකාශයකදී යම් දේවල් වලට ප්‍රතික්‍රියා හා ප්‍රතිචාර දක්වන අයුරින්, සමස්ත සමාජයම අභි-නියෝජනය වන රාජ්‍යය නම් යාන්ත්‍රණයට ප්‍රතිචාර දැක්විය නොහැකිය.

පොදු සමාජයට මෙය තේරුම් යන්නේ, බොහෝ මානව හිමිකම් ක්‍රියාධරයින් මේ මරණ දඬුවම ප්‍රතික්ෂේප කරන්නේ එය කෲර දඬුවමක් හෙයින් රජයට (රාජ්‍යය යන පොදු ආයතනයට) තවත් කෙනෙකුගේ (ඔහු/ඇය අපරාධකරුවකු වුවත්) ජීවිතය අවසන් කිරීමට අයිතියක් නැත යන පදනමින් යනුවෙනි. මරණ දඬුවමට පක්ෂ ඔවුන් මෙය තේරුම් ගන්නේ ‘අපරාධකරුගේ මානව හිමිකම්’ වෙනුවෙන් ඔවුන් (මානවහිමිකම් සංවිධාන) පෙනී සිටිනවා වැනි අරුතකිනි. එනයින් මරණ දඬුවමට පක්ෂ පිරිස් කල්පනා කරන්නේ මානවහිමිකම් යනු අපරාධකරුන් මරණ දඬුවමින් ගලවා ගැනීමට ගෙනෙන මෝඩ බටහිර සංකල්පයක්ය කියාය.

සම්භාව්‍ය අරුතින් ගත්කල රාජ්‍යය යන, සමස්ත ජාතියක ශිෂ්ඨත්වයේ පොදු සදාචාර පද්ධතිය, මරණ දඬුවම වැනි සාමූහික පලිගැනීමක් නීතිමය වශයෙන් ස්ථාපනය කිරීම දියුණු ලෝකයට ගැලපෙන්නේ නැත. නීතිය යනු සමාජය විනයගත කිරීමේ හා ශිෂ්ටත්වය කරා රැගෙන යාමේ මෙවලමක් මිස හුදෙක් අපරාධකරුවන් සිරගත කිරීමේ හෝ ඔවුන් සමාජයෙන් මුලිනුපුටා දැමීමේ ප්‍රතිපත්තියක් නොවේ. එවැන්නක් එසේ නොගැලපෙන්නේ හුදෙක් අපරාධකරුගේ ජීවිතයේ අයිතිය ආරක්ෂා කිරීමේ පදනමින් නොව, එවන් සාමූහික පලිගැනීමක් විශාල මානවීය පරාසයක් තුල වගකීම් දරන, මානවීය පර්යාය වඩා ඉහල තලයකට ඔසවා තැබීමේ වගකීම දරන රාජ්‍යය නම් සංස්ථාවේ සුජාත භාවයට (මරාදැමීම) නොගැලපෙන නිසාය.

රටක නීතියක් ස්ථාපිත වනවා යනු රටේ මහජනතාවගේ අනුමැතිය ඒ තුල නියෝජනය වීමකි. මේ මරණ දඬුවම ක්‍රියාත්මක වුවහොත් ඒ පිළිබඳව අනුමැතියක් නැති අප වැනි සුළුතරයක් පිරිසක්ද ඒ තුල නියෝජනය වෙයි. ඒ අනුව, ඉහතකී පරිදි ප්‍රති-පළිගැනීමකින් මරණයට ලක්වන පුද්ගලයෙකුගේ ඒ ඉරණම පිළිබඳව මාගේ නියෝජනයක් නොමැති වුවත් රටේ නීතිය තුලින් මරණ දඬුවමට ලක්වන අයෙකුගේ ඉරණම කෙරෙහි අපගේ අනුකූලතාවයක් නියෝජනය වෙයි. අප ඉන් නිදහස් වන්නේ කෙසේද? සවිඥානික සුළුතරයට පැනනගින ගැටලුව එයයි.

අපරාධ කරුවෙකුට නිවැරදි වීමට අවස්ථාවක් ඉතිරි කිරීම හෝ පශ්චාත්තාප වී නිවැරදි වන්නට අවකාශය සලසා දීම අපරාධයේ වින්දිතයින්ගේ වේදනාව නොතකා හැරීමක් නොවේ. එසේම දඬුවම මරණ දඬුවම නොවුනද බරපතල දඬුවමට හා පුනරුත්තාපනයට අපරාධකරු සෑම විටම යටත්ය. සමහරවිටකදී තම ජෛව රසායනික හෝ ජානමය හේතු මත කලහකාරී හෝ අපරාධකාරී මානසික තත්ත්වයන්ට ගොදුරුවී අපරාධකරුවන්වූ පුද්ගලයින්ද මේ අතර සිටිනවා විය හැකිය. ඔවුනට ඇත්තෙන්ම භෞතික හා මානසික ප්‍රතිකාර තුලින් පුනරුත්ථාපනයක් ලබා දීම ද අවශ්‍යවෙයි.

මිනීමැරුම් අපරාධයකට සම්බන්ධවූ පොලිස් නිලධාරියෙකු සිර දඬුවම් ලබමින් සිටියදීම බාහිර උපාධිය සම්පූර්ණ කරන ලද බැව් මීට කලකට පෙර වාර්තා වූනි. එමෙන්ම උපාධි ප්‍රදානොත්සවයේදී ඔහුට ඉතා ඉහළ ප්‍රතිචාරයක් ලැබුණු බවද එලෙසම සඳහන් වුනි. එහෙත් ඔහුට මරණ දඬුවම නිසැකවම ලබා දියයුතු බව අද කිසිවෙකු කියා නොසිටිනු ඇත.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Sri Lanka, Capital punishment, Legal Penalty, Death Penalty, Death sentences
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තාරක වරාපිටියගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
සිංහලයා වඳ වෙමින් යනවද?
වෙසෙස්
ඡ්‍යෝතිෂය පදනම්වන්නේ ව්‍යාජ දෘශ්‍ය මායාවක් මතය!
අදහස්
මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!
අදහස්
අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!
අදහස්
ගල්කිස්සේ ප්‍රහාරය: අන්තවාදයේ නරුම මුහුණුවරයි!
තවත් අදහස් බූන්දි
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
ඒ ඇගේ අහසයි!
කාලෝ අයංතේ
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- හීන දෙවියන්වහන්සේගෙන් ලියුමක්!
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
සොෆී ෂෝල් කියයි.
කිසිවෙකු විසින් හෝ ආරම්භයක් ගත යුතුව තිබිණ. අප ලියූ දෑ ද පැවසූ දෑ ද විශ්වාස කරන්නෝ බොහෝදෙනෙකු සිටිති. එහෙත්, ස්වකීය අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමෙහි ලා ඔවුහු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
වෙසෙස්| ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) "මගේ සීයා හොඳ කට්ටඬියෙක්. එයා ඔය යක්ෂයො ගැන පුදුම විදිහට විස්තර දන්නවා. කොටින්ම එයා මැරුණෙත් ගුරුකම් වැඩක් කරලා රෑ තනියම... [More]
පොත්| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට- විමසුමක්

3-Mins

(අනිල් හේරත්) ෆේස්බුක්. අද කාලයේ වඩාත්ම ආකර්ශණීය සංජානන මාධ්‍යය විය යුතු ය. බොහෝ දෙනා බොහෝ දෑ ලියන. කවි කෙටිකතා විචාර ඈ විවිධ... [More]
කවි| මා බිරිඳ උවැසියක වී

10-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) දැල් තිර අතරින්
පෙනෙයි ඈ
ඔබ යනු, මොබ එනු
තෙල් මල් ගෙන, සුවඳ දුම් ගෙන

මල්, දෝතක්... [More]
ඔත්තු| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට - සැප්. 07

10-Secs

තුෂාරිකා ඇන්තනි ගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය, 'උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට' 2018 සැප්තැම්බර් 07... [More]
කතන්දර| සැප්තැම්බරයේ දවසක්

10-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) පණිවිඩයක් අරන් ඇවිත් හිටි විජයගෙ රාජ සේවකයා මං දිහා බලා හිටියෙ පිළිතුරු ලිපියක් යවනවා ද නැද්ද නැත්නම් මං යන්නද වගේ... [More]
වෙසෙස්| පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) පිස්සෙකුට පොත් ලියන්න පුළුවන්ද? පොඞ්ඩක් ඉන්න, සටහන ආරම්භයේ ම පිහියකින් ඇන්න වගේ එහෙම ප‍්‍රශ්නයක් ඇහුව ම මට දැනෙනවා නිකං මොකක්දෝ... [More]
කවි| නගා මැරූ අල....

33-Secs

(කේ.කේ. සමන් කුමාර [සර්පයා]) නුඹ පිච්ච කැකුළකි
පිළිකන්නක පිපි.
ඉඳුල් වතුරින් නුඹව නහවනා
උන්ටද සිනා සළනා.
කිඩාරං මලකැයි කියනා
උන්ටද සුවඳ දී... [More]
කවි| උතුරින් දකුනට

22-Secs

(දර්ශන මේදිස් ) (උප මාතෘකාව: පීඩිත ජාතියේ පීඩිතයෙකුගෙන් පීඩක ජාතියේ පීඩිතයෙකුට)

සබඳ අපි කඳු නොවෙමු
උනුන් පරයා නැගෙන
සුනිල දිය කඳුරු වෙමු
එකම කන්දෙන් වැටෙන... [More]
කවි| බෝධිසත්ව ගබ්සාව

15-Secs

(කුමාර හෙට්ටිආරච්චි) නිල් මල් බිසව් උකුලේ බිම් මල් පිපුණී
පන්දම් වැටේ සල් මල් ඔසරිය රැඳුණී
නේරංජනා ගඟ දෑසින් ඇද වැටුණී
පස් මහ බැලුම් නොබලා කුස පිළිසිඳුණී

සඳුන් සුවඳ මල් ගෝමර ළැම තොරණේ... [More]
පොත්| ලිස්සන පපුව මැද නොලිස්සන ගැහැනු සලකුණ

7-Mins

(හර්ෂිනී පුෂ්පමාලා ආරච්චිගේ) සාහිත්‍ය නිර්මාණ අතර භාවික ගුණයෙන් වඩා වැඩි සාහිත්‍යාංගය කවිය යයි සිතමි. තේමාත්මක ගැඹුරත්, කාව්‍යෝචිත බසත්, බහු විධ අරුත් සපයන භාෂා... [More]
කවි| දුම්මල ගලට ගිය අම්මා

20-Secs

(නන්දන වීරසිංහ) දුම්මල ගල ඉමේ මහ මූකලානේ
අඳෝනාව ඇඟ හීගඩු නඟන්නේ
කන්දේ් පරවේණී උළලේනියන්නේ
රෑ සමයමේ ඇයි මා බය කරන්නේ

අපෙ අම්මා දුම්මල ගලවන්න ගියා... [More]
කරන්ට්ස්| විප්ලවවාදියකුගේ නඩු විභාගය

39-Secs

(පරාක්‍රම කොඩිතුවක්කු) I.
(පාසලේ රපෝර්තුව)

උගන්වන සියලු දේ සැක කරයි
ප්‍රශ්න කරයි
අසම්මත ලෙස සිතයි... [More]
කවි| වස්සානය

45-Secs

(රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ) ඔය දෑල දොඩමලු ය, සුවඳ බැරුවා ඉන්ට
නිල් වතුර තුරුලු කර කෙසේ අතහැර යම් ද?
කෙකටියා පඳුර සුදු මල් පොකුර වඩාගෙන
සොඳුර, නුඹ වාගේ ම හිනැහේය මා එක්ක

කුඹුක් අතු වතුර අතගගා නැමිලා දියට... [More]
කතා-බස්| ඇත්තටම කවුද මේ ප‍්‍රදීප් මැතිව්?

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) ‘මිස්ටර් කරුණාසේනගේ අක්මාව හොඳටම නරක් වෙලා.’

‘ඒ වුණාට මගේ පපුව හොඳයි!’

විහිළුවයි හිනාවයි අන්තිම අසරණ බව මටම දැනුණා. දොස්තරට ගාණක් නෑ. තුණ්ඩුවක්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook