Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
අප ඔවුන්ගෙන් වෙනස් විය යුත්තේ කෙලෙසද?
බූන්දි, 17:59:24
මා හිතවත් උපාසිකා මාතාවක් කී දෙයක් තේමා කරගෙන මෙම සටහන ලිවීමට අදහස් කලෙමි. ඇය නොවරදවාම පොහොයට සිල් සමාදන් වන, කාර්යාලයේ සෑම ආගමික වැඩසටහනකටම, භක්ති ගී වැඩසටහනකටම සම්බන්ධ වන ගව මස් නොකන අයෙකි. එනමුත් පසුගිය ආණ්ඩුවේ එක්තරා පාර්ශ්වයකගේ අනුග්‍රහය ඇතිව ක්‍රියාත්මක වූ බොදු බල සේනා නම්වූ මුස්ලිම් විරෝධී අන්තවාදී කල්ලියේ වැඩ පිළිබඳව යටි සිතේ ආශ්වාදයෙන් යුතුව පහන් සංවේගය උපදවාගෙන සිටියාය. ඇය සාමාන්‍යයෙන් මුස්ලිම්වරුන් ආමන්ත්‍රණය කරන්නේ "හම්බයින්" යනුවෙනි.

මෑතකදී කොළඹ ආනන්ද- නාලන්ද විද්‍යාල වලට ළමුන් ඇතුළත් කරගැනීමේ ක්‍රමවේදය පිළිබඳව කළ කතාබහකදී ඇය කී ප්‍රකාශයේ සාමාන්‍ය අදහස වුයේ "හම්බයින් මේ බෞද්ධ විද්‍යාල වලට කුමන පදනමින් හෝ ඇතුළත් නොකළ යුතු බවත්; එවන් තීරණයක් ගතහැකි කොන්ද පණ ඇති පාලනයක් දැන් නොමැති බවත්"ය. ඊට‍ ඌනපුරණ සැපයු තවත් උපාසිකා මාතාවක් කියා සිටියේ, ඒ අයට සහිරා විද්‍යාලය ඇති බැවින් තමන්ගේ සංස්කෘතියට ගැලපෙන අයුරින් එහි ඉගෙනීම ලැබිය හැකි බවයි.

මෙම අදහස් සම්බන්ධව සමාජයේ ප්‍රගතිශීලී ප්‍රාර්ථනාවන් ඇති මිනිසුන් දිය යුතු පිළිතුර කෙබඳු විය යුතුද?

සංස්කෘතික නොරුස්නාකම්, වෙනස්කම් අඩුකොට එමෙන්ම තම තමන්ගේ සංස්කෘතික අඩුපාඩුකම් හඳුනාගෙන ඒවා සංස්කරණය කරගත හැක්කේ වෙන් වෙන්ව ජීවත්වීම තුළින් නොව හැකිතරම් එකට, සාමුහිකව ජීවත්වීම තුළිනි. සිංහල දෙමළ බහුතරයක් සමග ජීවත් වෙමින් ඔවුන් හා මිතුරන් ලෙසින් ජීවත් වූ මුස්ලිම් අයෙකුට අන්‍ය වාර්ගික මනුෂ්‍යයෙකු තවත් මනුෂ්‍යයෙකු ලෙසින් තේරුම් යනු ඇත. එවිට (කුමන තත්ත්වයක් මත වුව) අන්‍යයෙකු කෙරෙහි බලවත් සතුරු හැඟීමක් පහල වීමට ඇති ඉඩකඩ අඩුවෙයි. එනිසා අප ප්‍රවර්ධනය කලයුත්තේ වෙන් වෙන්ව විසීම නොව විවිධ වාර්ගික හා ආගමික කොටස් සමානුයෝජනය කිරීමේ ක්‍රමවේදයකි.

ඉතිහාසයේ එක් එක් ගෝත්‍ර වශයෙන් වෙන්වෙන්ව ජීවත් වූ කාලයේ අනෙක් ගෝත්‍රය යටපත් කිරීම කිසිම දෙගිඩියාවකින් තොරව ක්‍රෑර ආකාරයෙන් කළහැකි වුයේ තම ගෝත්‍රය හැර වෙනත් පිටස්තර ගෝත්‍රයක් තමන් වැනිම මනුෂ්‍ය කොට්ඨාශයක්ය යන හැගීමක් හෝ අවබෝධයක් එකල ඔවුනට නොවීම නිසයි. නමුත් අද අපි මේ සියලු මනුෂ්‍ය ප්‍රාණීන් යනු එකම පුරුකකින් ජන්මය ලැබූ සමානයෝය යන අවබෝධය හා ඊට අදාළ මානව ප්‍රවේණි විද්‍යාත්මක සාක්ෂි සහිත ලෝකයක ජීවත් වන්නවුන් වෙමු. යම් රටක සිදුවූ බලවත් ආපදාවකදී අනෙක් සමාජ වල, රටවල වල මිනිසුන් එය දැක කම්පාවට පත්වෙයි. පොදුවේ ගත්කල මනුෂ්‍ය ප්‍රජාව දිනෙන් දින එකී අවබෝධය ඇතිව තමන් කිසිදා නොදුටු තවත් මනුෂ්‍යයෙකුට පවා උපකාර කරමින් උසස් මනුෂ්‍යත්වයක් කරා එළඹෙමින් සිටියි. සිරියාවේ දහස් ගණන් සරණාගතයින් තම රටට භාරගනිමින් ජර්මනිය ඇතුළු යුරෝපීය රටවල් (අයි.එස්. ත්‍රස්තයින්ගෙන් එල්ලවිය හැකි අවදානම පවා දරමින්) තම රාජ්‍යයේ ආරක්ෂාව පවා පරදුවට තබමින් එකී මානවවාදී ගුණය ප්‍රදර්ශනය කළෝය.

කෙසේ මුත් ජාතිවාදී ප්‍රවණතාවයන් හා ආගම්වාදී උන්මත්තකයින් පරාජය කිරීමට අසමත් රාජ්‍යයන් කිහිපයක් නිසා මෙම මානවවාදය එක්තරා ප්‍රමාණයකට තර්ජනයකට ලක්ව ඇත. අප රටේ පසුගිය පාලක රෙජීමය තුළ මෙවැනි ආගම්වාදී උන්මත්තකයින් පිරිසක් රට තුල ආගමික-වාර්ගික ගින්නක් සඳහා පසුබිම සරුකරමින් සිටියේය. ඒවා පරාජය කිරීමට එවකට ආණ්ඩුවේ මුදුනේ වැජඹුන'වුන් තුළ බලවත් අධිෂ්ටානයක් නොවුනි.

ගැටුම්කාරී තත්වයක් උත්සන්න වූ විට සමාජයේ සිටින මධ්‍යස්ථ කොටස් දුර්මුඛ කොට අන්තවාදී කොටස් වෙත ඉඩකඩ වැඩියෙන් විවර වෙයි. සමාජයේ සන්නිවේදන අවකාශය පිරී යන්නේ ගැටුම් හා ඊට‍ එරෙහි ප්‍රතික්‍රියාවන් වලිනි. එනම් එදිරිවාදිකම් මිස එය සමනය වීමේ විභවයන් නිර්මාණය නොවේ. සන්සුන් මානසිකත්වය අහිමිවී උද්වේගකර හැගීම් වලින් සමාජ මානසිකත්වය පිරීයයි. එවිට දෙපාර්ශ්වයේම ගැටුම්කාරී පාර්ශ්ව සමාජයේ සියලු ක්ෂේත්‍ර ග්‍රහණයට නතුකරගනී. එවැනි සන්දර්භයක් තුල මනුෂ්‍යයෙකුට කෙතරම් නම් ම්ලේච්ජයෙකු බවට පත්විය හැකිද යන්න දෙවන ලෝක යුද්ධයේ අත්දැකීම් අපට කියා දෙයි. එනිසා පළමු කොන්දේසිය වන්නේ මේ තත්ත්වය අවබෝධ කරගතහැකි සමාජ කොටස් ගැටුම්කාරී තත්වයක් ඇතිනොවීමට අවශ්‍ය මැදිහත්වීම කළයුතුවීමයි. ගැටුමක් මුලපිරු පසු ක්‍රමක්‍රමයෙන් එදිරිවාදිකම ඔඩුදුවා ගොස් අනෙකෙකු විනාශ කිරීමට, අනෙකාගේ සනුහරේ කෙනෙකු පවා විනාශ කිරීමට අවශ්‍ය හේතු නිර්මාණය වෙයි; විනාශය සාධාරණීයකරණය කරගැනීමට හේතු කාරණා ගොඩනැගෙයි.

මෙම අවදානම පිලිබඳ අවධාරණය මේ මොහොතට අදාළ වනුයේ, පරාජිත ජාතිවාදී කොටස් හා ආගම්වාදී උන්මත්තකයින් තම පැරණි ගිනිකෙළියට යලිත් කැසකවමින් සිටින බැවිනි.
කාටූනය- අවන්ත ආටිගල (Awantha Artigala Facebook Page)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Sri Lankan National Unity, Reconciliation, Sinhala, Tamil, Muslim, Communal Unity, Communal Violence, Ethnic Clashes, Bodu Bala Sena
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
කෙවින් කරුණාතිලකගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
මෙහෙව් රටේ දේශපාලනය යනු කුමක්ද?
තවත් අදහස් බූන්දි
To Sir, With Love!
විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!
මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
BoondiLets
ගෞතම බුද්ධ දේශනා කරයි.
කොහේ හෝ තිබී කියවූ පමණින්, මා (බුදුන්) හෝ කවුරුන් හෝ කී පමණින් කිසිවක් විශ්වාස නොකරන්න. එය ඔබේම නුවණින් සහ අවබෝධයෙන් පසක් වන්නේ නම් පමණක් විශ්වාස... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook