Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
ගල්කිස්සේ ප්‍රහාරය: අන්තවාදයේ නරුම මුහුණුවරයි!
බූන්දි, 18:04:56
මේ මොහොත වනතාක් බුරුමයේ හෙවත් මියන්මාරයේ ඇතිවී තිබෙන අර්බුදය යනු සිරියාවේ, ඉරාකයේ හෝ ලිබියාවේ ඇතිවුණු/ ඇතිකළ අරාජිකත්වය තුලින් මතුවූ මුස්ලිම් අන්තවාදයක්; ත්‍රස්තවාදයක් වැනි තත්වයක් නොවේ. (ඒකාධිපතිවාදයට වඩා අරාජිකත්වය යනු එකී රාජ්‍යයට පමණක් නොව සමස්ත කලාපයටම මතු ද නොව ලෝකයටම ප්‍රශ්නයක්; විනාශයක් බව පසක් කර ගැනීමට ඇමෙරිකාවටත් ඔවුන්ගේ ‘ඇලියටත්’ කල් ගත විය. ඒ නිසා ඉරාකයේ, ලිබියාවේ හා සිරියාවේ වූ විනාශය තුලින් උගත් පාඩම බෙහෙවින් මිල අධික විය. ඒ අරාජිකත්වය නිසා ඒ රටවල් තුල මුස්ලිම් ත්‍රස්තවාදයක් නිර්මාණය විය.) කෙසේ මුත් මියන්මාරයේ සිදුවුයේ එවැන්නක් නොවේ. එහෙත් අපේ රටේ මිත්‍යාවෙන් හා ජාතිවාදයෙන් ආතුරවූ පිරිස් වලට, ඉරාකයේ හෝ සිරියාවේ IS ත්‍රස්තවාදීන් හා මියන්මාරයේ මිලිටරි ආණ්ඩුවෙන් බැටකා පලායන රෝහින්ග්‍යාවරු පෙනෙන්නේ එක වගේය.

රටක් නොමැති; පුරවැසි භාවයක් නොමැති දිළිඳු හා දේශපාලන වශයෙන් දුර්වල රෝහින්ග්‍යාවරුන්ට ඇති එකම පිහිට මේ මොහොතේ තිබෙන ජාත්‍යන්තර අවධානය පමණි. රෝහින්ග්‍යාවරු යනු ලංකාවේ දෙමළ ප්‍රජාව හෝ නැගෙනහිර ටිමෝරයේ ජනතාව හෝ පිලිපීනයේ මෝරෝ මුස්ලිම් වෙන්වීම්වාදී ව්‍යාපාරය මෙන් ශක්තිමත් හෝ සංවිධානාත්මක ප්‍රජාවක් නොවේ. ඔවුන් භාරගැනීමට මුස්ලිම් රාජ්‍යයක් පවා නැති බැවින් ඔවුන්ට ඇති එකම විකල්පය ජීවිත අවදානම දරා ගෙන පලා යාම පමණි. එසේ පලායමින් සිටියදී නාවුක හමුදා භාරයට පත්වුණු බහුතරයක් ළමුන් සහිත කණ්ඩායමක් ශ්‍රී ලංකාවේ එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසින් තාවකාලිකව රඳවා සිටි ස්ථානයකට කඩා වැදුණු භික්ෂූන් ඇතුළු මදාවි පිරිසක් ආක්‍රමණකාරී ලෙස මැදිහත්වී එම අසරණයින් පිරිස පලවා හරිනු ලැබුවේ ලෝකයා ඉදිරියේ රට අවමානයට පාත්‍ර කරමිනි. කිසිදු අභියෝගයක් නැති රෝහින්ග්‍යාවරු සුළු පිරිසක් හමුවේ ඉතා කෝපාවිෂ්ට ලෙස හැසිරුණු මේ වර්ගයේ ජාතිවාදී චන්ඩින් ගේ මානසිකත්වය තේරුම් ගැනීමට මේ සිදුවීම එක්තරා හොඳ අවස්ථාවකි.



විදේශයකදී සරණාගතයින් පිරිසකට මේ ආකාරයෙන් ප්‍රතිචාර දැක්වූ අවස්ථාවක් අපට මෑතකදී අසන්නට නොවුනි. යුරෝපයේ පවා සංක්‍රමණ විරෝධී කල්ලි සිටිනමුත් ඒ අන්තවාදයට එරෙහිව ප්‍රසිද්ධියේ පෙනීසිටින; ක්‍රියාත්මක වන බහුතරයක් පුරවැසියන් ඒ සමාජ වල බලවත් නිසා (ඒ සමාජ ශිෂ්ට නිසා) ඒ නරුම සුළුතරය තීරණාත්මක නොවෙයි. අපේ රටේ මේ නරුමවාදී කල්ලි වලට එරෙහිව ක්‍රියාත්මක වන මහජන බලවේගයක් නැත. එදා ගල්කිස්සේදී මදාවි ලෙස හැසිරුණු භික්ෂුන් කිහිප දෙනා ගේ ක්‍රියාකලාපය හෙලා දකින ප්‍රකාශයක් පවා ප්‍රභූ භික්ෂු සංස්ථාව තුලින් ඉදිරිපත් නොවන්නේ ඇයිද යන ප්‍රශ්නය බොහෝ යුක්ති සහගත මිනිසුන් හට පැන නැගෙන ප්‍රශ්නයයි. මේ අන්තවාදයට එරෙහි උගත් භික්ෂූන් බොහෝ දෙනා සිටිනමුත් පවතින නිහැඬියාව අප බිය ගන්වයි. මේ ප්‍රහාරයට සම්බන්ධ වුයේ සුළු පිරිසක් වුවද රෝහින්ග්‍යාවරු සම්බන්ධයෙන් පතුරුවා ඇති සාහසික මිත්‍යාවන් නිසා එයින් ආතුරවූ සැලකියයුතු පිරිසක් මේ සමාජයේ සිටීම මේ නිහඬතාවය/ මේ අනුකූලතාවය පිටුපස ඇති යථාර්ථයයි.



සිරියාවේ සරණාගතයින් දහස් ගණනක් රැක බලා ගැනීමට ජර්මනිය, කැනඩාව ඇතුළු රටවල් ඉදිරිපත් වුයේ යුරෝපයේ රටවල් ගණනාවකට එල්ලවී ඇති IS ත්‍රස්ත තර්ජනය ද තිබියදීය. කැනඩා අගමැතිවරයා ඒ සම්බන්ධව පවසා සිටියේ, සරණාගතයින් සම්බන්ධ මානුෂික කාරණයේදී මැදිහත් වනවිට අපගේ ජාතික ආරක්ෂාව යන කාරණය මත මනුෂ්‍යත්වය කේවල් කිරීමට ඉදිරිපත් නොවන බවයි. ඒ මානවවාදය ලෝකය ඉදිරියට ගෙන යයි. ලෝක මට්ටමේදී අපට සතුටු විය හැකි කාරණය එයයි. එහෙත් ඒ රටවල මානවීය මැදිහත් වීම දරා ගත නොහැකි අපේ රටේ ජාතිකවාදී බෞද්ධ උපාසක ළිං-මැඩි පණ්ඩිතයින් ප්‍රකාශ කරන්නේ "අහක යන නයින් රෙද්ද අස්සේ දාගන්නවා" කියලයි. ගවමස් නොකා ගවයින්හට දක්වන අනුකම්පාව මේ අසරණයින් හට පෙන්වන්නට අපේ සමාජයේ බහුතරකට නොහැකිය. අපේ මෙවැනි නරුම හා බැහැර කිරීම්වාදී ප්‍රතිචාර තුලින් සිදුවන්නේ මධ්‍යස්ත මුස්ලිම් ප්‍රජාව දේශපාලනිකව අසරණ වී අන්තවාදී මුස්ලිම් මතවාදය ඒ සමාජයන් තුල ශක්තිමත් වීමට/ වලංගු වීමට විභවය නිර්මාණය වීමයි. මුස්ලිම් රටවල් සමග ආරවුල් නිර්මාණය කරගැනීමට පෙර වකවානුව හා ඇමෙරිකාව විසින් ඉරාකය, ලිබියාව, සිරියාව අස්ථාවර කොට අන්තවාදය රෝපණය වීමට පසුබිම/ විභවය නිර්මාණය කළ ආකාරය අපේ කාලයේ අත්දැකීමයි. ඉන් උගෙනීම ලෝකයාටම වැදගත් වෙයි. යම් සමාජයකට එලෙස ආක්‍රමණික ආකාරයෙන් ප්‍රතිචාර දැක්වූ විට පෙරලා දක්වන ප්‍රතික්‍රියාව බොහෝ නරක ප්‍රතිවිපාක ජනිත කරන්නක් විය හැකිය.

අනෙක් අතට සමාජයේ බොහෝදෙනා, විදේශිකයෙකුට හෝ සරණාගතයෙකුට හෝ අපේ රටේ පුරවැසි භාවය ලබා ගැනීමට ඇති නොහැකියාව පිළිබඳ අවබෝධයක් නැත. ශ්‍රී ලාංකිකයින් ලක්ෂ ගණනක් යුරෝපයේ, ඕස්ට්‍රේලියාවේ හා වෙනත් රටවලට සංක්‍රමණය වී යහපත් ජීවිත ගත කරන අතරතුර අපි වෙනත් රටක කිසිවෙකුට මේ රටේ පුරවැසි භාවය ලබා දීමට එරෙහිව මාරාන්තිකව විරෝධය දැක්වීමින් සිටින්නෙමු.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Rohingya Refugees, Rohingya Genocide, Protest, Sri Lankan Buddhist Monks, Myanmar, United Nations Sri Lanka, Racism in sri Lanka
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තාරක වරාපිටියගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
සිංහලයා වඳ වෙමින් යනවද?
වෙසෙස්
ඡ්‍යෝතිෂය පදනම්වන්නේ ව්‍යාජ දෘශ්‍ය මායාවක් මතය!
අදහස්
මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!
අදහස්
අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!
අදහස්
ගබ්සාව සහ දෙවියන් වහන්සේගේ සැලැස්ම!
තවත් අදහස් බූන්දි
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
ඒ ඇගේ අහසයි!
කාලෝ අයංතේ
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- හීන දෙවියන්වහන්සේගෙන් ලියුමක්!
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
සොෆී ෂෝල් කියයි.
කිසිවෙකු විසින් හෝ ආරම්භයක් ගත යුතුව තිබිණ. අප ලියූ දෑ ද පැවසූ දෑ ද විශ්වාස කරන්නෝ බොහෝදෙනෙකු සිටිති. එහෙත්, ස්වකීය අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමෙහි ලා ඔවුහු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook