Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
ආලෝකය පහළ වීම හා "ආලෝකෝ උදපාදී"
බූන්දි, 17:13:50
සිනමා කෘතියක් නිෂ්පාදනය කිරීමට සාමාන්‍යයෙන් විචිත්‍ර චින්තාව මූලික වේ. ඒ චින්තාව තිරයක් මත පතිත කරගත හැකි වන්නේ තෝරාගත් චරිත හා පසුතල අනුසාරයෙනි. අවසානයේ සිනමා කෘතියකට අදාළ රෑපරාමුවක් තිරයක් මත පිහිටන්නේ කැමරාව හා වෙනත් තාක්ෂණික විධික්‍රම ඇසුරෙන් ප්‍රේක්ෂක ඇස හා චරිත, පසුතල අතර සමෝධාන කාර්යය ඉටුකරමිනි. එබැවින් සමස්ත සිනමා කෘතියක් හෝ කෘතියෙහි එක් රූප රාමුවක් විචාරය කිරීමේදී ඊට අදාළ චින්තනමය, රෑපමය හා තාක්ෂණිකමය භාවිතාවන් මෙන්ම නිර්මාණ කාර්යය සිදුවන බිමෙහි ඒ කාලයට අදාළව එම භාවිතාවන් කෙරෙහි අත්පත් කරගන ඇති හැකියාවන් හා කුසලතාවලින් වියුක්ත වීම යුක්ති සහගත නොවේ. විශේෂයෙන්ම අනෙකුත් කලා කෘතීන්ට වඩා චිත්‍රපටය වඩ වඩාත් තාක්ෂණික යෙදවුම් සමඟ ගැටෙමින් හැපෙමින් ඉදිරියට දිවෙයි. ඕනෑම බිමක තාක්ෂණික දියුණුව සෘජුව සබැඳෙන්නේ එම බිම අත්පත් කරගන තිබෙන ආර්ථික හැකියාව මතය. එබැවින් ආරම්භයේ සිටම මෙම ලිපිය විසින් තර්කනය ස්ථානගත කිරීමට උත්සාහ කරන්නේ යම් බිමක ආර්ථික හැකියාව පිළිබඳ නොසැලකිල්ලෙන් එම බිමේ ගොඩනැගෙන සිනමා කෘතියක් පිළිබද විචාරය කිරීම උගහට බවය.

ආලෝකෝ උදපාදී පවතින තත්ත්ව යටතේ තාක්ෂණය සිනමාවට මුසු කරලීම සම්බන්ධව ඇගයීමක් ලැබිය යුතු සිනමා කෘතියකි. සනාථ නොවු ඉතිහාසය පිළිබඳ එක් එක් ප්‍රේක්ෂකයා තුල ඇඳී තිබෙන්නේ විවිධ වූ සංකල්ප රූපය. මිනිසාගේ ස්භාවය, පරිසරයේ ස්භාවය, ඇඳුම්වල ස්භාවය ආදිය තම තම ෆැන්ටසියේ තරමට ඉතිහාස සිනමා කතාවකදී දකින්නට ප්‍රේක්ෂකයා කැමති වෙන බව සැබෑමුත් නිර්මාණකරු මවන රූපය වඩ වඩා සමීප විය යුත්තේ කතා තේමාවටය. චිත්‍රපටය නරඹා අවසානයේ රාජ මාලිගාව රාජ ආභරණ හෝ අනෙකුත් පසුතල මීට වඩා රාජකීය ස්භාවයක් ගත යුතු බව කිසිවෙකුට යෝජනා කළ හැකි මුත් එතුලින් රටේ කලෙක සිට පැවත එන අරාජිකත්වය සවිඥානිකව සංකේතවත් කරන ලද බවත් එය කතන්දරයට ආදාළ කාලය පිළිබඳ ඉඟියක් බවත් තවත් කිසිවෙකුට යෝජනා කල හැකිය. එය තම තම පමණටය. කෙසේ නමුත් එක පෙළට ආ සිලෝන් එපික් රැල්ලේ බෝහෝ චිත්‍රපට වල දුටු ඩිෂුම් ඩිෂුම් තාලේ විකෘතින්ගෙන් මිදී එයට ප්‍රමිතිකරණයක් ලබාදීමට ආලෝකෝ උදපාදී සමත්ව තිබෙන බව කිසිවෙකුට පැවසිය නොහැකි නම් එය ව්‍යාජයකි.







චිත්‍රපටයකින් ගොඩනගන මතවාදය ද වැදගත්ය. බොහෝ විචාරකයන්ට අනුව ලංකාවේ යුධ වින්දන සිනමාවක් පවතී. එය එක්තරා ජාතිකවාදී ආගම්වාදී මතවාදයක් පෝෂණය කරයි. එය එසේ නම් යුධ වින්දන නොවන සිනමාව පෝෂණය කරන්නේ කුමන මතවාදයක් ද? එය සාමය වින්දනය කරයිද? සාමය වින්දනය කරන සිනමාවක් නැති තැන යුද්ධය වින්දනය කරන සීමාවක් අර්ථ නිරුපනය කළ හැකිද? සැබෑ යුධ වින්දනය පවතින්නේ සිනමාව තුළ නොවේ. තත් කාලීන සමාජය තුළය. මේ ලියන මොහොතේත් ලෝකයේ සුවහසක් මිනිසුන් යුද්ධ වලට මැදි වී වෙව්ලමින් පණ ගැට ගසාගනිමින් සිටින බව යථාර්ථයයි. එය අල්පතර රටවල් ප්‍රමාණයක් හා බලධාරීන් පිරිසක් විසින් වින්දනය කරයි. වින්දනය කරන අතරම සාමය වින්දනය කිරීම සඳහා චිත්‍රපට කිරීමට ලංකාව වැනි රටවල් වලට චෙක් ලියා දෙයි. සැබෑ යුධ වින්දන සිනමාව යනු එම මුදලින් යැපෙන සිනමාවයි.

'ආලෝකෝ උදපාදී' යන්න ලිහිල් අර්ථයෙන් බෞද්ධ දර්ශනයේ හරය ලෙස ගැනීම වැරදි නැත. ආගමික නිරාගමික බොහෝ සබුද්ධික මිනිසුන්ට බෞද්ධ දර්ශනයේ සෑබෑ යථාර්ථයන් සමඟ කිසිම් හෝ එකඟතාවයක් පවතී. සත්‍ය වශයෙන්ම ආලෝකෝ උදපාදී මතවාදීව පරාජය වන්නේ බෞද්ධ දර්ශනය හා සංඝයා යනු රජ පෙලපත් වලින් එන මැණික් රැකීමට පැවතිය යුතු හමුදාවක්ය යන මතය තවදුරටත් තහවුරු වන පරිදි යටි පෙළ ගොඩනැගීමට සැලැස්වීම තුලය. එබැවින් එහි නම ආලෝකෝ උදපාදී වීමම හාස්‍යජනකය. අඩු තරමේ මෙය කොමඩි කෘතියක් ලෙස නම් කර තිබුනේ නම් සබුද්ධික ජනයාට හාමුදුරුවරැ මැණික් රකිනු දැක, පිරිත් හඬ අස අසා සටන් පුහුණු වනු දැක සිනාසී මේ සිනාසෙන්නේ අපටම නේදැයි සිතා විදර්ශනා කොට එළිය දකින්නට ද ඉඩක් තිබුණි. රාජ්‍ය බලය වෙනුවෙන් කඩේ නොගිය වනවාසී භික්ෂූන් පිළිබදව ඒ.වී. සුරවීරගේ "අඳුර දුරලන රැස්" කෘතිය විස්තර කරන්නේ මීට පසු යුගය ගැන විය යුතු නිසා එම වනවාසී භික්ෂූන්ගේ ආභාෂය මේ යුගය වන විට පැවතිය හැකිව තිබුණු බව පමණක් අවසාන වශයෙන් ලියා තබමි.
වෙනත් සබැඳි |
ආලෝකෝ උදපාදී
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Aloko Udapadi, Sinhala Epic Movies, Sinhala Historical Film, King Valagamba, Anuradhapura Kingdom, Chathra Weeraman, Baratha Hettiarachchi, Uddika Premarathna, Dihani Ashokamala Ekanayake, Roshan Ravindra
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් Cine බූන්දි
විපරීත යුගයක තරුණ සිනමාව
ආලෝකය නොදිටිමි!
ස්වර්ණා- නොදැල්වුණු සරාගී ගිනි සිළුව
වසඟය ගිනි ගෙන තහනම මියයාම හෙවත් "ඇගේ ඇස අග"
International Film Festival of Colombo 2015- Master Class
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ඩේවිඩ් ක්‍රොනන්බර්ග් (කැනේඩියානු සිනමාකරු) කියයි.
වාරණ බලධාරීන් කරන්නේත් උමතු රෝගීන් කරන දෙයයි. ඔවුන් යථාර්ථය, මායාව හා පටලවා ගනී.
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| දොළොස්දාහක්

5-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "දැන් නම් මගෙ ඉවසීමේ රතුකට්ට පැනලා අභී." ආලියා දෙතොල නොපිට පෙරලමින් ස්කයිප තිරය දෙස බැලීය. ඇගේ බාහුවලට කිටිකිටියේ සිරවූ ටෙඩිවළසා... [More]
අදහස්| බොරළුගොඩ සිංහයාගේ පුත්තරයා

3-Mins

(ජනරඟ විජඉඳු දේවසුරේන්ද්‍ර) දිනේෂ් මන්ත්‍රීතුමා එදා ගෙදර ගියේ ගොඩක් හවස් වෙන්නය. පැය ගාණක් තිස්සේ දියත පාර්ක් එකේ එහා පැත්තේ ගහක් යටට වෙලා ෂේප්... [More]
කවි| නික්මීම

52-Secs

(බුද්ධික දිනේෂ් මානවසිංහ ) සුවිසාල කැදැල්ලක බිළිඳු විය පසුකරේ
රැකවරණ තිබුණි මට ඒ සොඳුරු මන්දිරේ
එය තැනුව මවුපියන් දෙදෙනාට පින් පිරේ
මමයි හිමිකරු උනේ එහි ඉදිරි කාමරේ

මගේ හා මිතුරන්ගෙ රජ දහන ඒ කුටිය... [More]
Cine| විපරීත යුගයක තරුණ සිනමාව

7-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) මොනවා අඩුපාඩුව තිබුණද කියමන් අතින් කිසිදා හිඟයක් නොමැති අප රටෙහි 'යකඩ මල්ලට ගුල්ලො ගැහුවා නං පන් මල්ල නොබලම වීසි කරපිය'... [More]
වෙසෙස්| ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ඇස් වහ වදිනවා වැඩියිලු!

3-Mins

(දුලංජලී මුතුවාඩිගේ) 'ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඇස්වහ වදිනවා වැඩියි. ඇස්වහ නිසා ඉදුණු තක්කාලි පුපුරනවා. ලස්සන ගැහැණු ළමයි බලාගෙන ඉන්දැද්දිම කැත වෙනවා.'... [More]
කවි| මල් පෙති තරම් සියුමැලි තුරුපත්ය

19-Secs

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) ඉඳුදුන්නෙ හුය ලිහුණු ඉසිඹුවක
සියක් පැහැ පිනිවලට අත් විසුල
පතන් බිම් පුරා පිපි මල් පමණක්ද...,

මල් පෙති තරම් සියුමැලි
ඒ තරමටම සියුම් පැහැ ඇති... [More]
කවි| එතැන, එ'ගඟ නිසලව ගලන

30-Secs

(දිනේෂ් සිල්වා) කොහිද ඒ කඳු මුදුන කඳුළු උල්පත හඬන
නොදන්නෙමි මම සබඳ, වෙද මඟක් එහි දිවෙන?
දිය රඳන එක තැනෙක සිනිඳු මල් දිග හරින
කවක් පමණක් දනිමි එ'පෙති මත ගිම් නිවන

ළපල්ලකි ළදල්ලකි නව හැඟුම් පියල්ලෙකි... [More]
පොත්| 'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්

2-Mins

(මහාචාර්ය සාලිය කුලරත්න) කිසියම් මොහොතක යම් නිර්මාණයක, පාත්‍ර චරිතයක හෝ සමාජ දේහයේ වෙසෙන පුද්ගලයෙකුගේ අවබෝධයට හසුවන ආලෝකවත් යථාර්ථය (epiphany) පැවැත්මෙහි ශුද්ධාලෝකය ලෙස නව... [More]
කවි| අහඹුවක ඔබ ඔහොම තමයි

8-Secs

(වරුණ සාවින්ද) මරණීය නින්දක
රමණීය මොහොතක
විසිරී යෙහෙන්

යහන අමතකව
යහන්ගත වැතිරීමක... [More]
Cine| ආලෝකය නොදිටිමි!

4-Mins

(සංඛ කිරිඳිවැල) මේ සටහන ලියැවෙන්නට තිබූවක් නොවේ. වැඩ නිමවී හවස 7:00ට ලිඩෝ සිනමාහලට ගියේ "ප්‍රේමය නම්" නරඹන්නටය. අවාසනාවට, ප්‍රමාණවත් තරම් පිරිසක් නොමැති... [More]
කවි| මෙතැන් සිට, අප හැඬිය යුතු නැත..

25-Secs

(අනුෂ්ක ප්‍රනාන්දු ) වට්ටියක මධුමල්
පුරෝගෙන
තුසිතයෙන් එන
දෙවුලියන් ගැන
සබඳ,
නුඹලත්... [More]
කවි| අප්‍රේල් මතකය ද 'වේලාසනින් අවදි වේ'!

16-Secs

(විමල් කැටිපෙආරච්චි) ගිනි පුළිඟු අරන් එන අඳුරේ
මිණි පළිඟු සොයන්නෙද මිතුරේ
තනි තනිව මියෙන්නට පමණ වරම් ලද
දිනිඳු නොදුටු මරු කතරේ

සුදු අකුණු ගැහෙන කළු අහසේ... [More]
කවි| නැදුන්ගමුවේගේ දින සටහනකි!

22-Secs

(MKCP ශෂීන්) ගවු දුර ගෙවනු අලසය
ළඟට එන කිතුල් ගොබ රහය
වැව් තල නටන දිය වහය
නල දිය අම රසය
මහ ඝණ වන කුරිරුය බියකරුය
පන්සල දාහෙන් සැපය... [More]
කතන්දර| කල්ලඩි පාලම පාමුල

7-Mins

(සහන් කසීර වික්‍රමසිංහ) තානායම් කාමරය තුළ බඩු බාහිරාදිය තැන්පත් කර එළියට පැමිණෙද්දී වෙහෙසකර බවක් දැනෙන්නට විය. ප්‍රත්‍යක්ෂයේ අප ස්වාමි දූ දේවස්ථානය දෙස කෙළින්... [More]
වෙසෙස්| ගේබ්‍රියෙල් නම් සුරදූතයා

11-Mins

(සල්මන් රුෂ්ඩි | දිනේෂ් ඩී. දේවගේ) බොහෝ කාලයක් තිස්සේ ගේබ්‍රියල් නම් මිනිසාට මායාවන් කළ හැකිද යන්න ගැන අපි විමසිලිමත් වූයෙමු. මක්නිසාදයත් අවුරුදු ගණනක් තිස්සේ ඔහු අත්තටු... [More]
රත්තරං ටික| ඇඬෙන තරමට ජීවත් ව මැරෙමු!

2-Mins

(රංජිත් කුමාර සමරකෝන්) ‘අම්මා අන්තරා වුණා භූමදානේ හෙට‘

ටැලිග‍්‍රෑම් එක ආවේ දැන්. මැරුණේ ඊයේ. නැත්නම් අද. මං හරියට දන්නේ... [More]
කතන්දර| කුකුල් බය

40-Secs

(ලියෝ තෝල්ස්තෝයි | ඉසුරු අබේසේකර) ගොවි ගෙදරක හිටියා හරිම හීලෑ උකුස්සෙක්. එයා එයාගෙ ස්වාමියා කතා කළාම ඇවිත් අතේ ලගිනවා, කෑම කනවා. ඒත් මේ ගෙදරම ඉන්න... [More]
කතන්දර| අලුත ගෙනා මනාලිය

8-Mins

(සුනීතා ජෛන් | නිලූක කදුරුගමුව) යාබද නිවෙසේ සිටින නීතීඥ වර්මා මහතා අද විවාහ වෙයි. මම දොම්නසට පත්වී සිටිමි. ඔහු සමග රණ්ඩුවක් ඇද ගැනීමට මට උවමනාය.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook