Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
ආලෝකය පහළ වීම හා "ආලෝකෝ උදපාදී"
බූන්දි, 17:13:50
සිනමා කෘතියක් නිෂ්පාදනය කිරීමට සාමාන්‍යයෙන් විචිත්‍ර චින්තාව මූලික වේ. ඒ චින්තාව තිරයක් මත පතිත කරගත හැකි වන්නේ තෝරාගත් චරිත හා පසුතල අනුසාරයෙනි. අවසානයේ සිනමා කෘතියකට අදාළ රෑපරාමුවක් තිරයක් මත පිහිටන්නේ කැමරාව හා වෙනත් තාක්ෂණික විධික්‍රම ඇසුරෙන් ප්‍රේක්ෂක ඇස හා චරිත, පසුතල අතර සමෝධාන කාර්යය ඉටුකරමිනි. එබැවින් සමස්ත සිනමා කෘතියක් හෝ කෘතියෙහි එක් රූප රාමුවක් විචාරය කිරීමේදී ඊට අදාළ චින්තනමය, රෑපමය හා තාක්ෂණිකමය භාවිතාවන් මෙන්ම නිර්මාණ කාර්යය සිදුවන බිමෙහි ඒ කාලයට අදාළව එම භාවිතාවන් කෙරෙහි අත්පත් කරගන ඇති හැකියාවන් හා කුසලතාවලින් වියුක්ත වීම යුක්ති සහගත නොවේ. විශේෂයෙන්ම අනෙකුත් කලා කෘතීන්ට වඩා චිත්‍රපටය වඩ වඩාත් තාක්ෂණික යෙදවුම් සමඟ ගැටෙමින් හැපෙමින් ඉදිරියට දිවෙයි. ඕනෑම බිමක තාක්ෂණික දියුණුව සෘජුව සබැඳෙන්නේ එම බිම අත්පත් කරගන තිබෙන ආර්ථික හැකියාව මතය. එබැවින් ආරම්භයේ සිටම මෙම ලිපිය විසින් තර්කනය ස්ථානගත කිරීමට උත්සාහ කරන්නේ යම් බිමක ආර්ථික හැකියාව පිළිබඳ නොසැලකිල්ලෙන් එම බිමේ ගොඩනැගෙන සිනමා කෘතියක් පිළිබද විචාරය කිරීම උගහට බවය.

ආලෝකෝ උදපාදී පවතින තත්ත්ව යටතේ තාක්ෂණය සිනමාවට මුසු කරලීම සම්බන්ධව ඇගයීමක් ලැබිය යුතු සිනමා කෘතියකි. සනාථ නොවු ඉතිහාසය පිළිබඳ එක් එක් ප්‍රේක්ෂකයා තුල ඇඳී තිබෙන්නේ විවිධ වූ සංකල්ප රූපය. මිනිසාගේ ස්භාවය, පරිසරයේ ස්භාවය, ඇඳුම්වල ස්භාවය ආදිය තම තම ෆැන්ටසියේ තරමට ඉතිහාස සිනමා කතාවකදී දකින්නට ප්‍රේක්ෂකයා කැමති වෙන බව සැබෑමුත් නිර්මාණකරු මවන රූපය වඩ වඩා සමීප විය යුත්තේ කතා තේමාවටය. චිත්‍රපටය නරඹා අවසානයේ රාජ මාලිගාව රාජ ආභරණ හෝ අනෙකුත් පසුතල මීට වඩා රාජකීය ස්භාවයක් ගත යුතු බව කිසිවෙකුට යෝජනා කළ හැකි මුත් එතුලින් රටේ කලෙක සිට පැවත එන අරාජිකත්වය සවිඥානිකව සංකේතවත් කරන ලද බවත් එය කතන්දරයට ආදාළ කාලය පිළිබඳ ඉඟියක් බවත් තවත් කිසිවෙකුට යෝජනා කල හැකිය. එය තම තම පමණටය. කෙසේ නමුත් එක පෙළට ආ සිලෝන් එපික් රැල්ලේ බෝහෝ චිත්‍රපට වල දුටු ඩිෂුම් ඩිෂුම් තාලේ විකෘතින්ගෙන් මිදී එයට ප්‍රමිතිකරණයක් ලබාදීමට ආලෝකෝ උදපාදී සමත්ව තිබෙන බව කිසිවෙකුට පැවසිය නොහැකි නම් එය ව්‍යාජයකි.







චිත්‍රපටයකින් ගොඩනගන මතවාදය ද වැදගත්ය. බොහෝ විචාරකයන්ට අනුව ලංකාවේ යුධ වින්දන සිනමාවක් පවතී. එය එක්තරා ජාතිකවාදී ආගම්වාදී මතවාදයක් පෝෂණය කරයි. එය එසේ නම් යුධ වින්දන නොවන සිනමාව පෝෂණය කරන්නේ කුමන මතවාදයක් ද? එය සාමය වින්දනය කරයිද? සාමය වින්දනය කරන සිනමාවක් නැති තැන යුද්ධය වින්දනය කරන සීමාවක් අර්ථ නිරුපනය කළ හැකිද? සැබෑ යුධ වින්දනය පවතින්නේ සිනමාව තුළ නොවේ. තත් කාලීන සමාජය තුළය. මේ ලියන මොහොතේත් ලෝකයේ සුවහසක් මිනිසුන් යුද්ධ වලට මැදි වී වෙව්ලමින් පණ ගැට ගසාගනිමින් සිටින බව යථාර්ථයයි. එය අල්පතර රටවල් ප්‍රමාණයක් හා බලධාරීන් පිරිසක් විසින් වින්දනය කරයි. වින්දනය කරන අතරම සාමය වින්දනය කිරීම සඳහා චිත්‍රපට කිරීමට ලංකාව වැනි රටවල් වලට චෙක් ලියා දෙයි. සැබෑ යුධ වින්දන සිනමාව යනු එම මුදලින් යැපෙන සිනමාවයි.

'ආලෝකෝ උදපාදී' යන්න ලිහිල් අර්ථයෙන් බෞද්ධ දර්ශනයේ හරය ලෙස ගැනීම වැරදි නැත. ආගමික නිරාගමික බොහෝ සබුද්ධික මිනිසුන්ට බෞද්ධ දර්ශනයේ සෑබෑ යථාර්ථයන් සමඟ කිසිම් හෝ එකඟතාවයක් පවතී. සත්‍ය වශයෙන්ම ආලෝකෝ උදපාදී මතවාදීව පරාජය වන්නේ බෞද්ධ දර්ශනය හා සංඝයා යනු රජ පෙලපත් වලින් එන මැණික් රැකීමට පැවතිය යුතු හමුදාවක්ය යන මතය තවදුරටත් තහවුරු වන පරිදි යටි පෙළ ගොඩනැගීමට සැලැස්වීම තුලය. එබැවින් එහි නම ආලෝකෝ උදපාදී වීමම හාස්‍යජනකය. අඩු තරමේ මෙය කොමඩි කෘතියක් ලෙස නම් කර තිබුනේ නම් සබුද්ධික ජනයාට හාමුදුරුවරැ මැණික් රකිනු දැක, පිරිත් හඬ අස අසා සටන් පුහුණු වනු දැක සිනාසී මේ සිනාසෙන්නේ අපටම නේදැයි සිතා විදර්ශනා කොට එළිය දකින්නට ද ඉඩක් තිබුණි. රාජ්‍ය බලය වෙනුවෙන් කඩේ නොගිය වනවාසී භික්ෂූන් පිළිබදව ඒ.වී. සුරවීරගේ "අඳුර දුරලන රැස්" කෘතිය විස්තර කරන්නේ මීට පසු යුගය ගැන විය යුතු නිසා එම වනවාසී භික්ෂූන්ගේ ආභාෂය මේ යුගය වන විට පැවතිය හැකිව තිබුණු බව පමණක් අවසාන වශයෙන් ලියා තබමි.
වෙනත් සබැඳි |
ආලෝකෝ උදපාදී
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Aloko Udapadi, Sinhala Epic Movies, Sinhala Historical Film, King Valagamba, Anuradhapura Kingdom, Chathra Weeraman, Baratha Hettiarachchi, Uddika Premarathna, Dihani Ashokamala Ekanayake, Roshan Ravindra
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් Cine බූන්දි
ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය
බහුචිතවාදීයා- සමකාලීන අගනාගරික සමාජ සැකැස්ම සහ එහි දේශපාලන ආර්ථීකය පිළිබද නියෝජනයක් ලෙස
බස්‌සා තටු සලන ගොම්මනේ නැටීම- ධර්මසේන පතිරාජගේ 'ස්‌වරූප' ගැන විචාරයක්‌
"මේ රට මගෙ නෙවෙයි; මගෙ අම්මගෙත් නෙවෙයි" සමඟ "28" කියවීම
යුක්තිය ජය ගැනීමට 'දුෂ්ටයාගෙන්' පළිගැනීම- ඇස්ගාර් ෆර්හාඩිගේ The Salesman
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
අන්ද්රේ තර්කොව්ස්කි කියයි.
අධ්‍යක්ෂකවරයාගේ කර්තව්‍යය වන්නේ ජීවිතය ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමයි. එහි චලනයන්, ප්‍රතිෂේදයන්, ගතිකයන්, සංඝට්ටනයන් ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමයි. ඔහුගේ යුතුකම වන්නේ ඔහු අනුදක්නා සත්‍යයේ ලේශ මාත්‍රයක් වුව; එකී සත්‍යය කිසිවෙකු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| මාසික සිනමා දැක්ම- 'Lipstick Under My Burkha'- නොවැ. 26

7-Secs

Alankrita Shrivastavaගේ "Lipstick Under My Burkha" චිත්‍රපටය, 2017 නොවැම්බර් 26 ඉරිදා, සවස 3:00 ට, මීගමුව... [More]
අදහස්| අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!

3-Mins

(තාරක වරාපිටිය) අපේ රට වැනි සමාජයක සංස්කෘතික චින්තනය හෝ සාමාන්‍ය විචාර බුද්ධිය සකස් වන්නේ බොහෝ දුරට මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයේ චින්තනයේ හැඩරුව... [More]
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
කවි| (ඔබ හිනැහෙන විට)

5-Secs

(මහගම සේකර) ඔබ හිනැහෙන විට
මුලු ලොව
ඔබ සමඟින් සිනා සෙයි

ඔබ වැලපෙන විට
මුලු ලොව... [More]
කරන්ට්ස්| ඈත සහ මෑත

23-Secs

(අමිල නන්දසිරි) "අනුරාධපුරයේ උද්‍යාන තුලදී පෙම්වතුන් යුවල 304ක් පොලිස් භාරයට."
-පුවතක්


ඈත, කුහුලින් සවල් ගහනා
මැදිවියේ නෙතු බහුලය
මෑත, විලියෙන් ජම්බු රතුවෙන... [More]
Cine| ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය

13-Mins

(එරික් ඉලයප්ආරච්චි) කලාත්මක අවකාශය සහාසික ලෙස විනෝදයේ අවකාශය විසින් පාගා දමනු ලබන අතරේ කලාත්මක ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විනෝද ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විසින් උදුරා ගනිමින්... [More]
කතන්දර| "හරි අපූරු අම්මාච්චි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

33-Secs

"හරි අපූරු අම්මාච්චි"- පොඩිත්තන්ට දැනුම ගෙනෙන විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rajiv Eipe ලියා සිත්තම් කළ "Ammachi's Amazing Machines" සිඟිති කතන්දරයේ සිංහල... [More]
BoondiLets| අඳුර පලාගියේය!
තල්මසාගේ සිරුර ඇතුළත වූයේ අඳුරයි. පිනෝකියෝ පාවෙමින් තල්මසාගේ කුසෙහි ගැඹුරු ආගාධයට ඇදී ගියේය.

ඉමක් නැති ගණඳුර මැදින් හදිසියේම කුඩා ආලෝකයක් පහළ විය.

"කවුද ඔතන?" පිනෝකියෝගේ... [More]
කවි| සියයට විස්සයි, සතුට අනුලට!

38-Secs

(තුෂාරිකා ඇන්තනි) ඉසුරු දෙවිඳු මවනවද සිහිල පිරි පෙදෙසක්
ගිනි නිවුන මව් හිසක මැවු පසන් නිවසක්

දෛනික වැයෙන් මරදූන් පැරද ඉසිඹුවක්
පතයි මාස අග දිනක හෝ නිරාමිස සුවයක්... [More]
වෙසෙස්| තොවිල් වලදී යකුන් පලා යන විට ගස් අතු කඩා වැටෙන හැටි!

3-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) මිනිසුන්ට සහ වාසස්ථාන වලට අරක් ගන්නා යක්ෂයන් පලවා හැරීම පිණිස යක් තොවිල් පැවැත්වීම අප ජන සංස්කෘතියේ ප්‍රධානතම අංගයකි. මෙම යක්... [More]
BoondiLets| සරච්චන්ද්‍ර ලියයි.
පුතු සෙනේ මස් නහර හම සිඳ
ඇට සොයා ගොස් ඇට තුළට වැද
ඇට මිදුලු මත රඳා සිට දුක්
දෙයි නිබන්දා

-සිංහබාහු
කවි| (හදිසියේ මියගිය) අම්මාගේ මිනිය හඳුනාගැනීමට පුතුව කැඳවයි!

44-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) දෙක තුනක් ඇර හුඟක් කෙස් ගස් තිබුනේ බාගෙට සුදුවෙලා
ගල් තැලුම් මල් යටි පතුල්වල විලුඹ තිබුනා පුපුරලා
අලි ඇවිත් පැල කඩපු දවසේ තාත්තගේ බඩ පාගලා
පෙරළිලා ගෙයි බිත්ති පලුවක් කකුල තිබ්බේ කොරවෙලා

අන්න අර දුර පේන කන්දට ටිකක් එහායින් තියන බැද්දේ... [More]
Cine| බහුචිතවාදීයා- සමකාලීන අගනාගරික සමාජ සැකැස්ම සහ එහි දේශපාලන ආර්ථීකය පිළිබද නියෝජනයක් ලෙස

6-Mins

(නිර්මාල් රංජිත් දේවසිරි) පසුගිය සමයේ, විශේෂයෙන්ම, 2015 ජනවාරි 8 වනදා පැවැති ජනාධිපතිවරණය පූර්වගාමීව සමාජ මාධ්‍යවල ඇති වූ දේශපාලන කතිකාවේ දක්නට ලැබුණු මූලිකාංගයක් වූයේ,... [More]
කතන්දර| "මෙන්න මෙයා- බෝල බෙයා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

27-Secs

පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Ramendra Kumar ලියා, Delwyn Remedios සිත්තම් කළ "The Day It Rained Fish" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින්.

හඬ- නයෝමී... [More]
වෙසෙස්| ඩාෆ්නි ග්ලෙසියා: මරණයෙන් නිහඬ කළ- හොරකමට එරෙහි හඬ

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) "ජනතාව අතුරින් කිහිප දෙනෙකු අත්‍යන්ත ම්ලේච්ඡයන් වීම හේතුවෙන් හෝ පාලක පක්ෂය ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යන වචනයේ අරුත නොදැන සිටීම හේතුවෙන් හෝ ජනමාධ්‍යවේදීන්ට... [More]
BoondiLets| දාරියෝ ෆෝ ලියයි.
(දාරියෝ ෆෝ | එච්. ඒ. පෙරේරා) පවතින පාලනය, ඉවසන් ඉන්න බැරි තරමට ජඩ, දූෂිත, මර්දනකාරී එකක් උනහම ජනතාව ජීවිත පරදුවට තියල හරි ඒක පෙරලලා දානවා. ඊට පස්සෙ අලුත් පාලකයෝ විසින් හිටපු... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook