Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
කතන්දර බූන්දි
කබායක් පැළැඳි මැදිවියේ කත
බූන්දි, 10:39:36
"අලුතෙන් බලන්න දෙයක් නෑ අනේ. දස පණතම තමයි. අක්කටත් එවලා තිබුණේ" මම සිනාසෙන්නට වීමි. අම්මා මගේ සිනාවට අනුබල නො දෙමින් ඔරවාගෙන බලා සිටිනු පෙනේ. යුක්‍රේන ජාතික මිතුරිය තවමත් කාමරයට පැමිණ නැත. ස්කයිප් ඇමතුමට නැවතීමේ තිත තබමින් අම්මාට සමුදුන් මම ඒ ලියුම සොයන්නට ගතිමි. ආච්චි මිය යන්නට පෙර එවූ ලියුම කියවන්නට ඉස්පාසුවක් නො තිබුණේ ඒ දිනවල විභාගයකට සූදානම් වෙමින් සිටි බැවිනි. ලියුම ගැන උනන්දු නොවුණද සිරිතක් වශයෙන් දිනපතා නිවෙසට ගන්න ස්කයිප් ඇමතුම ඔස්සේ ලෙඩ ඇඳේ සිටින ආච්චී සමග ද කතා කරන්නට අවස්ථාව උදා විය. ඒ හැරත් අක්කා සහ මම ආච්චී සමග දැඩි ළෙංගතුකමක් නො තිබුණු බවද පැවසිය යුතුමය. "හැබැයි ඉතින් ... අපරාදේ කියන්න බෑ. ආච්චිගේ පැත්ත පළාතකින් යන්නේ නෑ මිණිබිරියෝ දෙන්නා" අම්මාගේ නිරන්තර දෝෂාරෝපණයට මා ලබා දෙන්නේ සුපුරුදු පිළිතුරකි. "ක්‍රිස්ටීන් ලූ රොටෙන් ලා දෙන්නෙක් මොකටද ? මට සඳපා වීරකෝන් වුණාම හොඳටෝම ඇති"

ආදරණීය සඳපා වෙත ...
යනුවෙන් ලිපිය ඇරඹී තිබිණ. ආච්චිගේ ඉංග්‍රීසි අකුරු කවදත් ලස්සනය. ඇය ඇමරිකානු කාන්තාවක් වීම මගේ මිතුරියන්ට සහ පාසලේ ගුරුවරියන්ට මහත් ආහ්ලාදයක් ගෙන දුන්නද මට නම් ඒ පිළිබඳව තිබුණේ උදාසීන හැඟීමකි. ඇයගේ අතිශය ක්‍රමවත් සහ සැලසුම්සහගත දිවි පෙවෙත කුඩා අප තුළ උද්දාමයක් ඇති නොකළ හෙයින් බොහෝ විට අප අතර තිබුණේ චාරිත්‍රගත සමබන්ධයක් පමණි. ඇයද අප සමග කුළුපග වන්නට උත්සාහ කළ බවක් මගේ මතකයේ නැත. ආච්චි අපට ආදරය කරන්නේ ද ඇමරිකානු මෝස්තරයටයැයි තාත්තා සිනහවෙන හැටි සිහියට නැගේ. "මමා එක්ක ඉන්න එක හොස්ටල් එකක ඉන්නවා වගේ තමයි . යූ ෂුඩ් වෙල් ඩිසප්ලීන්ඩ්.. අදර්වයිස් - ෂී විල් ස්මැක් යූ". අම්මා ද ඒ සිනහවට එකතු වන්නීය.

"මට ජීවත් වෙන්න තියෙන්නෙ තව බොහොම ටික කාලයයි. දෙවියන් වහන්සේ අඬගහන්න කලින් ඔයාලට කියන්න දෙයක් තියනවා. ඒත් ඒක තේරුම් ගන්න පුළුවන් සඳපාට විතරයි කියලා මට හිතෙනවා . ඔයාට විතරක් ලියුමක් එවනකොට අනිත් අය සැක හිතන නිසා මම ඔයාගේ අක්කටත් නිකම් විස්තර ලියලා ලියුමක් යැව්වා"
ලියුමේ සඳහන් වූ එවදන් දැක මා මවිතයට පත් වීමි. නමුත් ලියුම කියවීම නතර නොකළෙමි.

"මම ලංකාවට ආවේ 1963 අවුරුද්දේ. හරියටම නොවැම්බර් මාසේ 28 වෙනිදා මම ලංකාවට ආවේ තනියම නෙමෙයි. ඩලාස් වල හිටිය මගේ බෝයිෆ්‍රෙන්ඩ් බේලා තමයි මාව ලංකාවට එක්කගෙන ආවේ. එයායි ඔයාලගේ සීයායි ලුමුම්බා වල රූම් මේට්ස්. ඔයාගේ සීයා වගේම බේලාත් මට වඩා අවුරුදු 8 ක් බාලයි. ඒ වුණාට බේලා මට හුඟක් ආදරෙන් හිටියා. "

මා ලිපිය පසෙකින් තබා ආච්චීගේ ඡායාරූපයක් සොයා ලැප්ටොප් එක පීරන්නට වීමි. අප දන්නේ ඇය ලුමුම්බා සරසවියේදී ඇතිවූ ප්‍රේමය නිසා ලංකාවට පැමිණ සීයා සමග විවාහ වූ බවය. සීයා වෛද්‍ය වෘත්තියේ නිරත වද්දී ආච්චි නගර මධ්‍යයේ ගොඩනගිල්ලක බේකරියක් පවත්වාගෙන ගියාය. අදටත් අප පවුලේ ව්‍යාපාරය එයය. මා අසා තිබූ කතාවට අනුව අප ව්‍යාපාරයට "බේලා බේක් හවුස්" ලෙස නම යොදන්නේ ළමා වියේදීම මියගිය ඇයගේ එකම සොහොයුරා සිහිවන්නටය. ඒ පිළිබඳව වැඩිවිස්තරයක් නොදන්නා තරමට අපගේ සම්බන්ධය දුරස්ථය. ආච්චි කිසිදිනෙක ලංකාවෙන් බැහැරව නොගිය අතර ඇය කිසිවිටෙකත් ඇගේ ඥාතියෙක් හෝ ඇමරිකා ජීවිතය පිළිබඳව කතා කරන්නට උනන්දු නොවීය. වචනයේ පරිසමාප්ත අර්ථයෙන්ම ක්‍රිස්ටීන් ලූ රොටෙන් යනු අහංකාර කාන්තාවකි. "මම ඇමරිකාව එහේ තියලයි ලංකාවට ආවේ" ඇමරිකාව පිළිබඳ විමසන විටදී එවැනි පිළිතුරක් ලැබෙනවිට කතාව එතැනින්ම නවතින බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත.

"සඳපා ... බේලා එක්ක යාලු වෙනකොටත් මම කසාද බැඳලා හිටියේ. බේලා ඩලාස් වලට යන්න කලින් මාස කීපයක් අපි හිටිය අපාර්ට්මන්ට් බිල්ඩින් එකේම හිටියා. අපි දෙන්න යාළු වුණේ එහෙමයි. ඒත් ජොනතන්ට කොහෙන්හරි සැකයක් ඇවිත් තිබුණා. මිනිහා එක පාරක් බීලා ඉන්න වෙලාවක මට අනතුරු ඇඟෙව්වා බේලා එක්ක කොහේ හරි ඉඳලා අහු වුණොත් දෙන්නවම මරනවා කියලා. ඒක වෙරි මතටම කියපු දෙයක් කියලා අමතක කරන්න බැරි දෙයක් සඳපා. ජොනතන් ට එහෙම කරන්න බැරි කමක් නැහැ. එයා හොඳ මිනිහෙක් නෙමෙයි. එයාගේ බිස්නස් ඔක්කොම රන් කළේ පාතලෙත් එක්ක සම්බන්ධකම් වලින්"
මෙසේ පවසන ආච්චි ඉන්පසුව ජොනතන් සහ බේලා අතර දෝලනය වූ ඇගේ ජීවිතය පිළිබඳව දීර්ඝ විස්තරයක් කර තිබිණ.

ජොනතන් ඇමරිකාවෙන් බැහැරව සිටි දිනයක ඇය මෙසා සිට ඩලාස් බලා යන්නේ බේලා මුණගැසෙන්නටය. එය දින එකහමාරක ගමනකි. දිනය 1963 නොවැම්බර් 22 වෙනිදාය. බේලා දිවා ආහාරයට මුණ ගැසෙන තෙක් ආච්චි නගරයට පැමිණෙන ජනපති කෙනඩි ප්‍රමුඛ රථ පෙරහර නරඹන්නට තීරණය කරන්නීය. "මම සන්ගලාස් දාලා කාටවත් මුළු ඇඟම වැහෙන්න ඇඳල හිටියේ අඳුනගන්න බැරි වෙන්නයි" ඇය එසේ හේතු දක්වා තිබුණේ තමා සිටියේ කොතරම් නම් අවදානම් සහගත තත්ත්වයකද යන්න පැහැදිලි කිරීමටය. ඩලාස් නගර මධ්‍යයට එන ජනපති ජෝන් එෆ් කෙනඩි ට වෙඩි වදින්නේ මේ අතරතුරය. ජනපතිවරයා ඝාතනය වන්නේ ක්රිස්ටීන් ලූ රොටෙන්ගේ අවාසනාව උදා කරවමිනි. පිරිස හිස් ලූ ලූ අත දිව ගිය අයුරු පසුදා පුවත්පත් වල නොවරදින ඡායාරූප අතර විය. ආච්චිද කාටත් නොදෙවෙනි ලෙසින් ඡායාරූප වලට හසුව තිබිණ. පසුව පැවති ෆෙඩරල් පරීක්ෂණ සඳහා එම ඡායාරූප වල සිටි සහ නොසිටි දෙපිරිසම සහයෝගය දක්වද්දී තැඹිලි පැහැ කබායකින් සැරසී ගත් මැදිවියේ කාන්තාවක් පමණක් තම අනන්‍යතාව හෙළිකිරීමට ඉදිරිපත් නොවීම පරීක්ෂකයින්ගේ සැකයට හේතුවක් විය. "මම ඩලාස් වලම හැංගුණා. ආයේ මෙසා වලට යන්නේ කොහොමද සඳපා. බබුෂ්කා ලේඩි කියලා නමකුත් දාලා මගේ ෆොටෝ එක හැම පත්තරේම යන්න ගත්තා. පොලිසියෙන් බේරුණා කියමුකො. ඩලාස් වල හිටියා කියපු ගමන් ජොනතන් මාව මරලා දානවා ආයේ දෙකක් නැහැ. ඉතින් මම කොහේ කියලා හැංගෙන්නද ? බේලා අන්තිමට කිව්වා ඇමරිකාවෙන් පැනලා යමු කියලා" ආච්චි ඇගේ පෙම්වතා සමග ලංකාවට පැමිණෙන්නේ එලෙසිනි. පැරණි මිත්‍රයාව සහ ඔහුගේ පෙම්වතියව සාදරයෙන් පිළිගන්නා සීයාට ඇයව භාර කරන රුමේනියානු මිතුරා බේලා නැවතත් ඇමරිකාව බලා යන්නේ අළුත් ජීවිතයකට අවශ්‍ය දෑ සූදානම් කරගෙන එනු පිණිසය. "එයා එහෙට ගොඩ බැස්ස ගමන් දාපු ලියුම මට ලැබුණා. එයා ඉක්මණට ඩලාස් වලට ගිහිං යාළුවෙක්ව මුණ ගැහිලා එහෙන් පැනලා යනවා කියලා කතා වෙලා හිටියේ. ඒත් එතනින් එහාට බේලා ගැන කිසිම ආරංචියක් නෑ සඳපා. මම හොඳටෝම දන්නවා ජොනතන් ගැන. අනිවාර්යෙන් ඌ බේලාව මරන්න ඇති. මම ඉන්නේ ලංකාවේ කියන එක අහුවෙන නිසා මට කාටවත් කතා කරලා උදව්වක් ඉල්ලන්නත් බැරි වුණා" අවසානයේදී අවුරුදු දෙකක් තිස්සේ නුපුරුදු රටකට වී තම පෙම්වතා බේලා වෙනුවෙන් බලා සිටින ආච්චී යථාර්ථයට මුහුණ දෙන්නට තීරණය කරන්නීය. ඇය අපේ සීයා සමග විවාහ වන්නේත් අම්මා උපදින්නේත් ඉන් අනතුරුවය.

"සඳපා රුසියාවේ ආවේ අකැමැත්තෙන් කියලා මම දන්නවා. ඔයාට ඇමරිකාවට යන්න ආසාවක් තිබුණට මම උදව් කළේ නැහැ කියලා හිතේ කහටක් තිබුණ බවත් මම දන්නවා. ඒත් එහෙම වුණේ ඇයි කියලා ඔයාට දැන් තේරෙනවා නේද ? මට ලංකාවට ආවයින් පස්සේ මගේ රටත් එක්ක තිබ්බ සම්බන්ධකම් ඔක්කොම නැති වුණා. මට කරන්න කිසිම දෙයක් නෑ සඳපා. මම ඇමරිකාවෙන් එද්දි ක්‍රිස්ටීන් මැරුණා. දැන් එහේ ඉන්නේ පත්තරකාරයෝ හදපු "බබුෂ්කා ලේඩි" කෙනෙක් විතරයි. ඔයා පුළුවන් වෙලාවක ඉන්ටර්නෙට් එකෙන් ඒ ගැන හොයලා බලන්න "

ලියුම තවමත් මා ළඟය. අද වනතුරුම බබුෂ්කා කාන්තාව ගැන කිසිවක් සොයා නොබැලීමි. බේලා සහ ක්‍රිස්ටීන් නැති ලොවෙක ඒ පිළිබඳ වද වීමෙන් පලක් නැතැයි සිතේ.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සහන් කසීර වික්‍රමසිංහගෙන් තවත් වියමන්
කතන්දර
සරසවි ශිෂ්‍යයාගේ මරණය
කතන්දර
ඉරණවිල එළිය
කවි
ගර්ඩාය; රෝස මල් කොහිදැයි නොසොයන
කතන්දර
කල්ලඩි පාලම පාමුල
කතන්දර
කැමැත්ත හා පෙරමඟුල
තවත් කතන්දර බූන්දි
සැප්තැම්බරයේ දවසක්
සෙන්ටෙනියල් දෝණි
විරාම ලකුණු
වනවාසි සහ ලෝකවාසී
නිල් සුළිය
BoondiLets
හරුකි මුරකාමි ලියයි.
මිනිසුන්ගේ ස්මරණයන්, ඔවුන් විසින් ජීවත් ව සිටීම පිණිස දවන ඉන්ධන බඳුය. ජීවිතය පවත්වාගැනීම පිණිස එකී ස්මරණයන් සැබැවින් ම වැදගත් ද යන්න අදාළ නොවේ. ඒ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook