Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
දඩ ගැහුවම අවිචාරේ- මල් පිපෙයිද මහ පාරේ?
බූන්දි, 21:49:13
එකම නාට්‍යයක් දිගින් දිගටම රඟදක්වන විට කතාවේ රසය අඩුවේ, නීරස වේ. එවිට ඇති එකම බලාපොරොත්තුව මෙවර තිරපිටපත අවසානයේ කිසියම් හෝ වෙනසක් කරඇත්ද යන කුතුහලයයි. එහෙත් කිසිම නිර්මාණාත්මක බවක් නැති රනිල් වික්‍රමසිංහ මෙවරත් ඒ තිරපිටපතම ඒ ආකාරයෙන්ම රඟදැක්වූයේය. සාමාන්‍ය ජනසමාජයේ දේශපාලන සාක්ෂරතාවය අල්ප නිසා ඔහුට නැවත නැවත එකම පිටපත රඟදැක්වීමේ ඉඩකඩ විවරව ඇත. කෙසේ නමුත් වාහන සදහා අයකරන දඩය අසාමාන්‍ය ලෙස ඉහළ නැංවීම තුළ යම් සිවිල් කතිකාවක් ගොඩනැගුණේය. වාහන දඩය වඩාත්ම බලපෑවේ පුද්ගලික බස්රථ, ත්‍රීවීල් සහ මොටර්බයිසිකල් වෙනුවෙනි. කතිකාව ගොඩනැගීම සදහා ප්‍රධාන දායකත්වයක් සැපයූවේ තමන්ටම වාහනයක් හිමි, එය පාරේ පැදයන විට හිංසාවට පත්වන පුද්ගලයින්ය. මේ සිද්ධිය දේශපාලනිකව එතරම් වැදගත් නොවූවත් මේ ගොඩනැගුණු කතිකාව ඊට වඩා වැදගත්ය.

සැබැවින්ම ලංකාවේ අන් ක්ෂේත්‍ර තුළ මෙන්ම මහපාරේ ද 'බලපුළුවන්කාර පොරවල්' සිටිති. (ඔව්! ෆේස්බුක් එකේ ද එහෙමය!) පාරේ රඟන ප්‍රධානම 'චණ්ඩීන්' නම් බස්රථ, ත්‍රීරෝද රථ, සහ මෝටර්බයිසිකල්ය. ඊට අමතරව පස් ලොරි ද කන්ටේනර් රථ ද අනෙකුත් ලොරි ද ශක්තිවන්තයෝය. වඩාත් පීඩාවට පත්වන පීඩිතයෝ නම් කාර් රථය. මිල අධිකම වාහන පංතිය වුවත් මහපාරේ නීතිය අනූව ඔවුන් පීඩිතයෝ බවට පත්ව ඇත. රු. 25,000.00ක් දක්වා දඩය වැඩිකළ බව ප්‍රකාශ වූවාත් සමගම ඒ වෙනුවෙන් සෘජුව පෙනී සිටියේ මේ පිරිසය. සැබැවින්ම අනෙක් පිරිසට ඒ වෙනුවෙන් කිසිලෙසකින්වත් පෙනී සිටි නොහැකි අතර තවත් පිරිසකට එය අදාළ ද නැත. විශේෂයෙන්ම තවමත් ලංකාවේ ජනතාවගෙන් 90%ක් පමණ පිරිසක් සිය ප්‍රවාහන අවශ්‍යතාවය සපුරාගන්නේ පොදුප්‍රවාහන සේවය තුළින්ය.



එහෙත් ඒ අයගේ ගමන සෘජුලෙස පහසු කරවන කිසිදු අවශ්‍යතාවයක් එකී දඩගැසීමේ වරදවල් තුළින් ආමන්ත්‍රණය කොට තිබුනේ නැත. බස්රථ, ත්‍රී රෝද රථ මගින් මගමගදී අන් පිරිස් අපහසුතාවයට පත්කරවන විනය විරෝධී රියපැදවීම් සෘජුලෙස වැළැක්වීමට මෙකී දඩමුදල් වැඩිකිරීම මොනම අයුරකින් හෝ දායකවීමක් වන්නේ නැත. එහෙත් බස්රථ සහ ත්‍රීරෝද රථ වෙනුවෙන් ඇති තරහව පිටකරගැනීමට දියහැකි දඬුවමක් ලෙස පමණක් මෙකී දඩ නියම කිරීම් වලට පක්ෂව සහයෝගය ලැබුණේය. උදාහරණයක් ලෙස රක්ෂණ සහතිකය කල් ඉකුත්වීම හෝ අධික වේගයෙන් ගමන් කිරීමට දඩ ගැසීම වාහන තදබදයට පිළියමක් වන්නේ නැත. විනය විරෝධී වාහන පැදවීම වැළැක්වීම දඩමගින් සිදුකළ නොහැක්කක් බව පැහැදිලිය.

බස්රථ නොමැති කොළඹ පාරවල්වල නිස්කලංක බව මම ද එදා අත්දුටුවෙමි. එහෙත් පොදු බස්රථ ප්‍රවාහනය නොමැතිව අපහසුතාවයට පත්වූ බහුතරයක් ජනතාව කිසිලෙසකින්වත් අමතක කළ නොහැක. කාර් රථයකින් යෑම හුදු ප්‍රවාහන අවශ්‍යතාව පමණක් නොව සමාජ තත්ත්වය පිළිබඳ අදාළ කාරණයක් නිසා එදා දිනයේදී අමුත්තන් රැගෙන පැමිණි කාර් රථ හිමියන් එය දිගින් දිගටම කරයි යන්න බලාපොරොත්තු විය නොහැක. නගර කේන්ද්‍ර කොට ඇති රථවාහන තදබදයට ප්‍රධානතම හේතුව අන්කවරටත් වඩා ප්‍රමාණවත් මාර්ග පද්ධතියක් නොමැති කම බව ද සඳහන් කළ යුතුය. සැලසුමක් නැති මාර්ග පද්ධතිය වෙනුවෙන් වගකිව යුත්තේ රජය මිසෙක වෙන කවුරුත් නොවන බව 'මිස්ටර් ක්ලීන්'ව විහිළුවක් බවට පත්කරගැනීමට පෙර තේරුම් කර දියයුතුය.

රියැදුරු සහ කොන්දොස්තර යනු වෘත්තීන්ය. ඒවා කිසියම් පෙර පුහුණුවකින්, ආයතනගතව ගොඩනැංවීමකින් පසු ලබාදිය යුතු රැකියාය. පොදු ප්‍රවාහනයේ යෙදෙන ත්‍රීරෝද රථ ද එවැනිය. අමන ලෙසින් විවෘත ආර්ථික සංකල්පය පමණක් ගෙඩිපිටින් රැගෙන විත් ලංකාව විකාරයක් කළ 'ජයවර්ධන මාමා' මේ ප්‍රවාහන අර්බුදයේ අවජාතක පියා බවට බෑණාට පෙන්වා දිය යුතුය. එහි අවසන් ඵලය වී ඇත්තේ ඩ්‍රයිවරයා සහ කොන්දා නම් කිසිදු පරිචයක් නැති, පුද්ගලික ජීවිතයක් නැති, මත්පැනට වහල් වූ පිරිසක් බිහිකිරීමත් ඔවුන්හට ලංකාවේ ආර්ථිකයේ කොඳුනාරටිය වන ශ්‍රමබලකායේ ජීවිත බාරදීමත්ය. මන්ත්‍රීලාට අල්ලස් දීම සඳහා කෝටි ප්‍රකොටි ගණන් වියදම් කරන මුදල් වලින් කොටසකින් පමණක් වැයකිරීමෙන් දිගුකාලීන වෙනසක් කළ හැකිබව රූකඩ නැට්ටුවෙකුගේ භූමිකාව රඟදක්වන ලොක්කාට කෙසේ වෙතත් රූකඩය නටවන්නාටවත් නොතේරීම අවාසනාවකි.



මේවා තේරෙන්නේ නැති දේශපාලන න්‍යායකින් විග්‍රහකරනවාට වඩා සරල දැනුමකින් විග්‍රහ කරගැනීම අප කාටත් හොඳය. එසේ වුවත් පුද්ගලික අයිතියෙන් යුතු ප්‍රවාහන සේවාවක් විධිමත් ආයතන පද්ධතියකින් තොරව පවත්වාගෙන යාම අසාර්ථකය. රාජ්‍ය ආයතන පෞද්ගලීකරණය කරන ප්‍රතිපත්තියක් ක්‍රියාත්මක කරන මේ කොන්සර්වේටිව් ආණ්ඩුවට ප්‍රවාහනය රාජ්‍යය අතට ගන්නට යැයි ඉල්ලා සිටීමම හිස් වැඩකි. එහෙත් සිවිල් පුරවැසියන් ලෙස ආයතන පද්ධතියක් ගොඩනැගීම වෙනුවෙන් හඬක් නැගිය හැකිය. එසේ නොමැතිව ව්‍යූහාත්මක ගැටලුවකින් බිහිවන අවර ඵලයක් වෙතට වෛරය එල්ලකිරීම මගින් කිසිදු අයුරකින් ගැටළුවට පිළියමක් සැපයෙන්නේ නැත.

අවසාන වශයෙන් මෙය සටහන් කළ යුතුය. ඉතාලියේ නුදුරු මැතිවරණයකදී බලය ලබාගැනීමේ වැඩි හැකියාවක් ඇතැයි කියවෙන "තරු පහේ ව්‍යාපාරයේ" (Five Star Movement) ප්‍රධාන සටන් පාඨයක් නම් "තිරසාර ප්‍රවාහනය" යි. එය මිනිසාගේ පහසුව, කාලවේලාව, පීඩනය වැනි කාරණා පමණක් නොව පරිසරයට එල්ලවන බලපෑම, බලශක්ති වැයවීමේ ප්‍රමාණය වැනි විසල් පරාසයක විහිදුණ මාතෘකාවකි. 'ප්‍රවාහනය' යනු එතරම් පළල් කතිකාවක් වන විට අපගේ රජයයන් විසින් එය බළල් අතක් බවට පත්කර ගැනීමට දරණ වෑයම ශෝචනීයය.

සේයාරූ- ෂෙහාන් ගුණසේකර
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Transportation Crisis in sri lanka, The Five Star Movement, Movimento 5 Stelle, Sustainable Transport, Commuters, Ranil Wickremesinghe, J.R. Jayawardena
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සංඛ කිරිඳිවැලගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
සංචාරක ව්‍යාපාරය, අධිපාරිභෝජනය සහ ශ්‍රී ලංකාව
Cine
ආලෝකය නොදිටිමි!
වෙසෙස්
ට්‍රම්ප්...!
වෙසෙස්
Brexit- සමුගැනීමේ මොහොත, ඉන් එපිට සහ මෙපිට
අදහස්
අපචාර වින්දනයේ සිට එල්ලුම් ගස් සුරතාන්තය දක්වා
තවත් අදහස් බූන්දි
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
ඒ ඇගේ අහසයි!
සිංහලයා වඳ වෙමින් යනවද?
කාලෝ අයංතේ
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
සිත්තරා මරා ඝාතකයා පහළ වීම
හිට්ලර්, ස්වකීය තුරුණු විය මුලුල්ලේම සිහින දුටුවේ සිත්තරෙකු වීමටයි! වියානා කලා ඇකඩමියට ඇතුළත් වීම සඳහා හිට්ලර් ඉදිරිපත් කළ අයදුම්පත් දෙවරක් ම ප්‍රතික්ෂේප විය. පසු කලෙක... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook