Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
සිත්තර බූන්දි
සිබිල්ලන්තයේ විශ්මය හෙවත් වියපත් නොවන සිඟිත්තිය
බූන්දි, 18:13:50
ගස් වැල් සැදෙයි
ගැන්වී කැකුළු
මල් වාරයට පසු මල් වරයි

දැරියන් මිදෙයි
කෙලි ලොල් වියෙන්
අරුමැති ලෙසින්
උවැසියන් වී...

විය පත්ව යද්දී ලෝකයම
එක දැරිවියක් එතනම හිඳී
ජනේලය ළඟ වාඩිවී

අරුණළු නැගෙන විට
හාත්පස
රන් පාට පිනි මුතු අතුරලා
ඇය පින්සලේ හිරු කිරණ තවරා
උදෑසන සිතුවම් කළා

ජනේලය ළඟ නලා පිඹිනා
කොවුලෙකුගෙ හඬ ඇහිඳලා
දුක හිතෙන හීනෙක
සිඟිති දෙතොලක හිනාවක්
සිතුවම් කළා

විය පත්ව යන විට ලෝකයම
එක දැරිවියක් එතනම හිඳී
ජනේලෙන් ලොව දෙස බලා

හැන්දෑව එන විට
අහස් වියනට
දම් පාට බෝඩරයක් දමා
සිඟිත්තියකගෙ ගවුම් පොඩියක්
රුවට එම්බ්‍රොයිඩර් කළා

කිසිම දවසක හිනා නොවෙනා
මාළුවෙක් ගැන දුක හිතී
මාළු මූණට හරිම පුදුමයි
හිනාවක් පැලඳුව හැටී

කවරදාවත් මූණ අත හැර
රවුළ ගමනක් ගියෙ නැතී
ඒත් රවුළක් ඇවිද ගිය හැටි
සිඟිත්තන් දන්නා හැටී

කැලේ ඉන්නා රිලා හාමිලා
කුඩ ඉහල ගෙන ගියෙ නැති
ඒත් රිලවුන් කුඩ හොරුන් බව
නොදත් ළමයෙක් නැති හැටී

වියපත්ව යන විට ලෝකයම
දැරිවියක් වියපත් නොවී
අනූ හැවිරිදි සිඟිත්තෙකු ලෙස
ලෝකයක් දකිනා හැටී


අපි හැමෝම අපේ සිඟිති වියට පෙම් බඳින්නෙමු. එහෙත් කෙතෙක් ආදරය කළ ද අපිට අපේ සිඟිති වියෙහි නතර වන්නට නොහැක. කාලය පැමිණ අපේ අතින් අල්ලාගෙන අපිව යොවුන් වියට ද, අනතුරුව මැදිවිය දිගේ මහළු වියට ද රැගෙන යන්නේය. අපට සිදුවන්නේ කාලයට කීකරුව ඔහේ බලාසිටීමටයි.

මේ කාලයට අභියෝග කළ එක් කාන්තාවක පිළිබඳව මා දනිමි. කාලය ඇය හමුවේ පරාජය බාර ගෙන මුළු ගැන්වී කරබා ගත්තේ මුළු ලොවටම පෙනෙන්නටය. අනූවියැතිමුත් ඇයව මහළුවියට තබා මැදිවියටවත් කැඳවා ගැනීමට කාලය අසමත්ව සිටී. ඇය තවමත් සමනලුන්, තුන්ඉරි අප්පුලා, කුකුල් හාමිලා, සමඟ පමණක් නොව ඉර, හඳ, තරු පිරිවරා ගත් සොබා දහම සමඟ නොනවතින සංවදයක යෙදෙමින් ඒ අපූර්වත්වය පින්සලෙන් පෑනෙන් ප්‍රතිනිර්මානය කර ළමුන් වෙත පිරි නමන්නේය.

අද අපේ රටේ සිරිත නම් හැකි ඉක්මනින් ළමාවියට සමුදෙන ලෙස ළමයින්ට බලකිරීමයි. මන්ද යත් ඔවුන්ට අතිශයින්ම තරඟකාරී ලොකු ලොකු විභාග සමත්වීමට සිදුවී ඇති බැවිනි. මේ නිසා ලාංකීය දරු දැරියන්ගේ ළමා කාලය අතිශයින්ම කෙටි වී කප්පාදුවට ලක්වී ඇත. අනාගතයට මුහුණ දීම සඳහා මනස සැකසෙන පදනම වැටෙන හොඳම කාලය නිරෝගී ළමාවියක් හිමි වීමයි. අප බොහෝ පැති වලින් අසමත් ජාතියක් වී ඇත්තේ මේ පදනම හරිහැටි වැටී නැති නිසා බව මනාව පැහැදිලිය. බොහෝවිට ළමා කාලය අහිමි කර ඔවුන් අධ්‍යාපන ඉලක්ක කරා මෙහෙයවා ඒවා සපුරාගත් වෘත්තිකයන් දෙස බැලූ විට මේ ශෝචනීය තත්ත්වය මනාව පැහැදිලි වේ. ඔවුන් දෙලොවටම නැති කිසිම සෞන්දර්යාත්මක වින්දනයක් නැති මුදල් පසු පස හඹායන යන්ත්‍ර බවට ලඝු වී ඇත.



ජාතියක් විදියට මේ කෙරුවාව ගැන හොඳම උදාහරණය වන්නේ සිබිල් වෙත්තසිංහ මැතිණිය පිළිබඳ කතාවයි. ලෝකයේ හොඳම රටවල් ඒ රටවල දරුවන් සඳහා ඇගෙන් වැඩ ගනිද්දී අප කර ඇත්තේ කුමක්ද? එවන් අතිශය ජාත්‍යන්තර කීර්තියට පත් ළමා කතා නිර්මාණකාරියක් නොතකා හැරීමය. මේ පිළිබඳව ඇයට දොස් නැගීමට කිසිවෙකුට හෝ නොහැක. මක්නිසාද යත් ඇය ලෝකයේ කිසිදු ළමා සාහිත්‍යවේදියෙකුට නොදෙවෙනුව ඇගේ ජාතික වගකීම ඉටු කර ඇති බැවිනි. වරෙක ඇයගේ 'කුඩ හොරා' නම් ළමා චිත්‍ර කතාව ජපානයේ ජනප්‍රියම ළමා කතාව ලෙස ජපන් දරුවන්ගේ ඡන්දයෙන් තේරී පත්විය. ඔවුන් ඊට සමගාමීව ජපානයේ 1986 වසර "Year of Umbrella Thief" ලෙස නම් කළහ. එරට මේ වන විට එහි හතළිස් වැනි මුද්‍රණයද නිකුත් වී හමාරය. කිජෝ ළමා චිත්‍ර කතන්දර පොත් ගම්මානය (Kijo Picture book village) ඇගේ එම කතාවේ මුල් පිටපත ජපානයට ගෙන ගිය අතර එය මිලියන ගණන් ළමුන්ගේ සම්භාවනාවට පත්වී ඇත. ලංකාවේ ළමුන් සඳහා කටයුතු කරන විවිධ අමාත්‍යාංශ දෙපාර්මේන්තු තිබේ. පූර්ව ළමා සංවර්ධනය පිළිබඳව විවිධ වැඩමුළු පැවැත්වේ. එවා තුල විවිධ කතිකයන් විදේශීය විද්වතුන්ගේ ළමුන් පිළිබඳව අර්ථ දැක්වීම්, අධ්‍යයන වාර්තා පිළිබඳ ගිරවුන් මෙන් කියවනු දක්නට ලැබේ. ඔවුහු සිබිල් වෙත්තසිංහ නම් ගැමි කාන්තාව ළමුන් උදෙසා දැල්වූ නොනිමෙන පහන දෙස හැරී නොබලති.

සිබිල් වෙත්තසිංහ උපදින්නේ 1928 දී දකුණු ලංකාවේ ගාල්ලට නුදුරු ගිංතොට ප්‍රදේශයෙය. ගිංතොට ගැමි පරිසරයේ ගෙවූ ඇගේ ළමා කාලය හා පාසල් විය පිළිබඳව මිහිරි මතකය කවදාකවත් ඇය හැර ගියේ නැත. ඇය දුටුවේ ඒ පරිසරයේ ඇති සෑම දෙයකම වූ සජීවී භාවයයි. සතුන්ගේ ගහකොළ වල හා ළමුන්ගේ සිතුවිලි වල තිබූ සමාන කමයි.

වැලිගම උපන් ඇගේ මව මැහුම් ගෙතුම් අපූරුවට කල කලාකාමී කාන්තාවක වූවාය.

"අපේ ළමාවියේදී ලෝකය අදට වඩා වෙනස්. ඒක ලස්සන, හරිම කදිම නැවුම් ලෝකයක්. ඒ කාලෙ අපේ ගමේ මිනිස්සුන්ගෙ සාමූහික හැඟීම, එකිනෙකා කෙරෙහි දැක්වූ ආදර සැලකිල්ල අදටත් මගෙ හිතේ පිරිලා තියෙනවා. ඒ ළමා කාලය සම්පූර්ණයෙන්ම ළමයටයි අයිති වුණේ. කවුරුවත් ඒක ළමයාගෙන් උදුරා ගත්තෙ නෑ."

ඇගේ ප්‍රීතියෙන් දිලිසෙන දෑස ඇගේ ළමා සාහිත්‍ය පිටුපස වූ නොසිඳෙන උල්පත පිළිබඳව සහතිකයයි.

"මගෙ හොඳම යෙහෙළිය වුණේ මගෙ ආච්චි අම්මා තමයි. ඇය නාන්න මාව ගඟට එක්ක ගියා. ගමේ ඇවිදින්න එක්ක ගියා. ඒත් ඒ සුන්දර කාළෙ ඉක්මනට ගෙවිලා ගියා. අවුරුදු හතේදි අම්ම මාව කොළඹ බම්බලපිටියෙ කොන්වන්ට් එකට බාර දුන්නා. කොන්වන්ට් එකේදි සිංහල කතා බෑ. මට ඉංග්‍රීසි කතාවත් බෑ. ඉතිං මම නිශ්ශබ්දව පොත් කියවන්න පටන් ගත්තා."

ඇගේ සීයා දක්ෂ මූර්ති ශිල්පීයෙකු වූ අතර ඇය එම මූර්ති සිතුවමට නැගීමට පුරුදු වී සිටියාය. මේ අපූරු චිත්‍ර දුටු සීයා ඒවා ඇගේ ගුරුතුමියට පෙන්වන ලෙස එවකට දොලොස් වියැති සිබිල්ව දිරි ගැන්වූවේය. වඳින්න ගිය දේවාලය සිබිල්ගේ හිස මත කඩා වැටුණේය. උඩුකය නිරුවත් මූර්තියක සිතුවම දුටු කොන්වන්ට් එකේ ප්‍රධාන මව් තුමිය ඇයට චිත්‍ර ඇඳීම තහනම් කළාය.

"ඒත් මම පරාජය බාර ගත්තෙ නැහැ. චිත්‍ර ඇඳීම නැවැත්තුවෙ නැහැ. මම සුගතපාල මහත්තයගෙ ළමා පොතකට චිත්‍ර ඇන්දෙ ඔය කාලෙදි. මේ පොත දුටු මාටින් වික්‍රමසිංහ මහත්තයා සිබිල්ට චිත්‍ර අංශෙන් හොඳ අනාගතයක් ඇත කියා අම්මා එක්ක පැවසුවා. මාටින් වික්‍රමසිංහ ට විශාල ගරුත්වයක් තිබුණු අම්මා එදා තමයි මම චිත්‍ර අඳිනවට කැමති වුණේ. ඊට පස්සෙ මම පත්තර ගණනාවකට සම්බන්ධ වෙලා විත්‍ර සහ කතා නිර්මාණය කළ. චීනය ඩෙන්මාර්කය, කොරියාව, බ්‍රිතාන්‍ය, නෝර්වේ වැනි රටවල් ගනනාවක මගෙ පොත් කියවන සිඟිත්තන් සිටිනවා."

නුගේගොඩ, ඩලස් මාවතේ ජනාකීර්ණ පෙදෙසක දිවි ගෙවූවත් ඇගේ නිවස අවට තුරු වදුලින් සමන්විතය. ඇගේ චිත්‍ර කාමරය අල්පේච්ඡ ගුනයෙන් යුතුය. එහි ඇත්තේ ගෘහ භාණ්ඩ ස්වල්පයක් පමණි. ජනේලය අසල පුටුවේ වාඩිවී ඇය තවමත් දවල් කාලය පුරා ළමා කතා ලියන්නීය. ඒවාට ගැලපෙන සිතුවම් නිමවන්නීය. විවිධ පළතුරු හා ධාන්‍ය වර්ග වලින් සංග්‍රහ ලබන ලෙහෙනුන් ද කුරුල්ලන් ද ඇගේ පාළු මැකීමට විවිධ හඬින් කතා කරති. ඒ හඬ ඔස්සේ ඇය කාලය දිගේ ඇගේ ළමාවියට පා තබයි. එහි ආශ්චර්යය ලෝකය පුරා සිටින සුවහසක් ළමුන්ගේ දෝතට පිරිනමයි.
සේයාරුව- nation.lk
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Sybil Wettasinghe, Sri Lankan Author and Illustrator, Children's Books, Kids Books, Kuda Hora, Duwana Rawula
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ජයන්ත කහටපිටියගෙන් තවත් වියමන්
Cine
කෘතියෙන් වියුක්තව සංකේත කියවීම තුල "අසම්පුර්ණව පල දෙන කර්ම"
තවත් සිත්තර බූන්දි
"දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක
"මම අඳින්නෙ මිනිස් හැඟීම්"- හෂිනි චන්ද්‍රසිරි
"දිව-ලොප්" ජාතියක් ඇතිවෙලා...!- චන්ද්‍රගුප්ත තේනුවර
Form and Deform- Reality- පේන හැටි | මැයි 11-12-13
භාවාත්මක උත්කර්ෂණයක රැඳුණු මැග්‍රිට්‌ගේ කාව්‍යාත්මක සිත්තම් කලාව
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
කලාව යනු යථාර්ථය ඉදිරියෙහි තබා ඇති කැඩපතක් නොවේ. යථාර්ථය හැඩගස්වනු පිණිස හෙලනු ලබන යකුළ් පහරකි.
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook