Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
මල් පලස් මත කළ භූමිදානයේ අතීතය
බූන්දි, 07:41:39
ඊශ්‍රායලයෙන් සොයා ගත් ආදි මානව යුගළ අවශේෂ යට තිබී සොයාගත් ශාක සටහන් තුළින් ඔවුන් මල් පලසක් මත චාරිත්‍රානුකූලව භූමිදානය කර ඇති බවට තොරතුරු හෙළිවේ.

අපගේ වර්ගයාගේ පෞරාණික ඉතිහාසය පිළිබදව කල්පනා කරන ඇතැම් අවස්ථාවල මිය ගිය පවුලේ සමාජිකයිනට සහ ඥාති මිත්‍රාදීන්ගේ මෘත ශරීරයන්ට ඔවුන් මියගියායින් පසුව කටයුතු කරන්නට ඇති ආකාරය අප මෙතෙක් සිතා සිටියාට වඩා තරමක් වෙනස් වෙමින් පවතී. හැඟීම් දැනීම් ඇති පුද්ගලයින් වශයෙන් මෘත ශරීර වලට සරල වශයෙන් සලකා කටයුතු කරනවාට වඩා චාරිත්‍රානුකූලව ගරු කළ යුතු බව අපට සිතුණු බව පරිණාමීය ඉතිහාසය දෙස බලද්දී පැහැදිලි වේ.

අ‍නෙක් සතුන් ඉතා සරලව තම මළවුන් ඔවුන් මියගිය ස්ථානයේම දමා යාම පුරුද්ද වන අතර අප මුල්කාලීන මුතුන් මිත්තන් විසින් ද අනුගමනය කළේ මේ හා සමාන පුරුද්දකි. ඇතැම් විට ඔවුහු නිශ්චිතව සකස් නොකළ වළවල්වල වකුටු කොට තැන්පත් කළහ. එහෙත් අදින් වසර 15,000ක් හා 11,000ක් අතර කාලයේ මැද පෙරදිග ප්‍රදේශයේ අවම වශයෙන් එඬේර ජීවිතය මුලින්ම අතැර දැමූ ශිෂ්ටාචාරවලින් එකක් වන නටුෆියාන් සංස්කෘතියට අයත් සාමාජිකයින් අතර මෙම පුරුද්ද ක්‍රමයෙන් වෙනස් විය. මෙම කාලය අතරතුරදී එම කලාපයේ සිටි පුද්ගලයින් අප විසින් නූතනයේ දී ‍සුසාන භූමි වශයෙන් හඳුනාගන්නා ප්‍රදේශ නිර්මාණය කරන්නට පටන්ගත් බව පුරාවිද්‍යාඥයින් විසින් හඳුනාගෙන ඇත. එනම් බහුගුණාකාර වශයෙන් දක්නට ඇති ඉතා පරිස්සමට සහ සම්පූර්ණ වශයෙන්ම සහ ඇතැම් විට පබළු හෝ පබළු කොටස්වලින් සරසා තැන්පත්කොට භූමිදානය කොට ඇති සුසාන මෙහිදී දැකගත හැකිවිය.

එහෙත් අප මෙතෙක් සිතා සිටියාට වඩා තම මළවුන් සදහා කළ අවමංගල්‍ය චාරිත්‍ර වඩා දියුණු ආකාරයකින් මෙම පුරාණ මානවයින් විසින් සිදුකර ඇති බව අවබෝධ කොට ගත හැකිය. මේ චාරිත්‍ර නූතනයේ දී භාවිත චාරිත්‍රයන්ට බෙහෙවින්ම සමානය. ඊශ්‍රායලයේ, මවුන්ට් කාර්මෙල් (Mt. Carmel)හි මෑතක දී සිදුකළ කැණීම් මාලාවකින් පසුව ලබාගත් අදින් වසර 13,700ක සිට 11,700 දක්වා දින නීර්ණය කළ ස්ථරයකින් හයිෆා විශ්වවිද්‍යාලයේ සිටින පුරාවිද්‍යාඥයින් සහ වෙනත් පුරාවිද්‍යාඥයින් කිහිපදෙ‍ෙනකු විසින් මෘත ශරීරය යට මල් සහ වෙනත් ශාක කොටස් තැන්පත් කර පැවති බවට හෙළි වෙන සලකුණු සොයා ගැණුනි. මෙම සොයා ගැනීම් Proceedings of the National Academy of Sciences හි පළවු අතර මෙම සාධක භූමිදාන චාරිත්‍ර සදහා මල් භාවිතා කළ බව හෙළිකරන මුල් කාලීන නිදර්ශනයන් ලෙස සැලකිය හැකිය.

පර්යේෂණ කණ්ඩායම විසින් සමස්තයක් වශයෙන් මෘත ශරීර 29ක් තැන්පත් කළ සුසාන භූමි හතරක තිබී මෙම මල් තැන්පත් කළ බවට වන සාධක සටහන් සොයාගන්නා ලදී. මෙම මිය ගිය පුද්ගලයින්ට තනි තනිව වැළලූ වැඩිහිටියන් බොහෝ දෙනෙක්, ළමුන් සහ කුඩා බිළිඳන් ඇතුළත් වේ. බොහෝ කාලයකට පෙර දිරා ගොස් ඇති නිසා සහ ෆොසිල බවට පත්වීමට නොහැකි නිසා තත්‍ය වශයෙන් ඔවුන්ට මල් හමු නොවුනත් එම කණ්ඩායමට මල් තැන්පත් කර පැවති බවට සාධක වශයෙන් එහි මෘදු තෙරපුමෙන් සහ දිරා තැන්පත් වීමෙන් පස මත ඇති කරන සටහන් වලින් එම සුසාන වල මල් තැන්පත් කළබවට සාධක සොයා ගන්නා ලදි.


ඇතැම් ශාක සටහන් එම ප්‍රදේශයෙන් සොයා ගතහැකි Salviajudaica නම් වල් සේජ් ශාකවලට ගැලපේ. ඡායාරූප– PNAS/Nadelet. al.

ඇතැම් අවස්ථා වලදී පර්යේෂකයින්ට එම මල් වර්ගය හෝ ශාක කොටස් අයත් වන්නේ කිනම් ශාකයට ද යන්නද සොයා ගැනීමට හැකි විය. උදාහරණයක් වශයෙන් ඉහතින් දක්වා ඇතිතේ එලෙස සොයාගත් සටහනකින් සොයා ගත් ශාකයක් වන අතර පර්යේෂකයන් විශ්වාස කළේ එය එම ප්‍රදේශයට ආවේණික Salvia judaica, නම් වල් සේජ් ශාකයකට අයත් විය හැති බවයි.

මෙම සොහන් සියල්ලකින්ම වාගේ මල් සම්බන්ධ අවශේෂ හමුවුනත් ඉන් එකක් සම්පූර්ණ වශයෙන්ම මලින් ආවරණය කොට තිබිණි. මෙය යුගළ භූමිදානයක් වූ අතර එහි වැඩිහිටි පිරිමියෙකු සහ (වයස අවුරුදු 30 ක් පමණ වයැසැති) ළමයෙකු (අවුරුදු 12 ත් 15ත් අතර වයසක පසු වූ) තැන්පත් කර තිබිණ. මේ සම්බන්ධව ලබාගත් විකිරණශීලි දිනයන්ට අනුව එය අදින් වසර 12,550 ත් 11,750 ත් අතර සිදුවු සිදුවීමකි. මෙම සටහනෙහි ඉහතින් ද දැක්වූ පරිද්දෙන් මෙම දෙදෙනා තැන්පත්කොට ඇත්තේ ශාක කොටස් තැන්පත් කොට සෑදු ඝන ඇතිරිල්ලකය. මෙම සුසාන පතුලේ එලෙස තැන්පත් කළ ශාක කොටස් තිහක පමණ සලකුණු දැකගත හැක.

මෙයින් 13ක් ම ශාක කිණිතිය. ඒවායේ ප්‍රමාණය සහ අතු විහිදීමේ කෝණය සලකා බලා ඒ ප්‍රදේශයේ වැවෙන මිංචි සහ ෆිග්වෝට් පවුලට අයත් ශාක වර්ග විය හැකි බව පෙනේ. වසන්තයේ දී මේවා හි මල් පිපෙන අතර ග්‍රීෂ්ම ඍතුව වන විට එහි ඇති දැඩිබව වියැකෙමින් දිරාපත් වේ. මෙම කිනිති සටහන් මැනවින් නිරුපද්‍රිත පැවතීමෙන් භූමිදානය සදහා යොදා ගන්නා මොහොත වන විට ඒම ශාක මල් දරන සගන්ධ තත්වයෙන් පැවතී ඇති බව පැහැදිලිවේ.

මෙම සොහොන් වල ෆිලින්ට් පාෂාණ, ශිලා සහ අස්ථි කොටස් වලින් තැනූ මානව කෘති දහස් ගණනක් තැන්පත්කොට ඇත. එහෙත් එවායින් ‍‍පොළව මත කළ කිසිදු සටහනක් සොයා ගත නොහැක. මෙයින් අදහස්වන්නේ මිය ගිය පුද්ගලයා තැන් පත් කිරීම සදහා සුසාන පොළව මත ශාක වලින් කළ ඝන ඇතිරිල්ලක් සකස් කර පැවති බවයි. මෙමගින් දෘඪ පුරාවස්තු එය විනිවිද පොළව තුළ තැන්පත් වී සටහන් ඇති වීම වළක්වා ඇත. මෙම ශාක ඇතිරිල්ල ගැන ඉඟියක් වෙනත් ගුහාවකින් ලබා ගත හැක. ශරීරයට යටින් තැන්පත්කළ ශාක කිණිති එකිනෙක තුළ පැදුරක් ආකාරයෙන් ගොතා තිබූ අතර මල් කිනිති වල සටහන් දකුණු ඇලයට සටහන් වී තිබිණි.

මෙම සොහොන් වලින් හමුව ඇත්තේ භූමිදාන චාරිත්‍ර වලදී මල් සහ තවත් ශාක කොටස් භාවිතා කළ බවට මුල්ම සාධක වුවත්, මීට ප්‍රථම නූතන ඉරාකයේ ශනිදාර් නම් ගුහාවේ භූමිදානය කළ නියන්ඩතාල් මානවයෙකුගේ සොහොනකින් සොයා ගත මල් සම්බන්ධ අවශේෂ සොයා ගැණුනි. ඇටසැකිල්ල ආසන්නයෙන් ලබාගත් පොලන් සාධක අන්වීක්ෂීය විශ්ලේෂණ වලට ලක්කොට එය වඩාත් තහවුරු කළත් මෑතකදී මෙම පර්යේෂණ ප්‍රතිඵල පුනරීක්ෂණයට ලක්කිරීමට සිදුවූයේ ඒ අවට මල් සහ බීජ රැස්කොට ගබඩා කිරීමට පුරුද්දක් ඇති ජර්ඩ්ස් (jirds), රොඩන්ටා කුලයට අයත් කුඩා සත්වයා සෑදූ වළවල් පැවතීමයි.

නූතනයේ දී මානව විද්‍යාඥයින් විසින් නිරීක්ෂණය කර ඇත්තේ මල් සංවේගය, අභිමානය, හර්ෂය සහ වෙනත් භාවයන් ප්‍රකාශ කිරීමට ලෝකය තුළ ව්‍යාප්ත බොහෝ සංස්කෘතීන්වල භාවිතා කරන බවයි. මෙම සොයා ගැනීම්වලින් තහවුරු වන්නේ මල් දෙස මේ ආකාරයෙන් බැලීම සහ සැලකීම කාලාන්තරයක් තිස්සේ සිදුවූ සාර්වත්‍රික දෙයක් වනවා මෙන්ම ශහස්‍රක වර්ෂ බොහෝමයකට පෙර ජීවත් වූ අප මුතුන් මිත්තන් හා අප අත්දැකීම් එකට බැඳ තබන හුයක් බවට ද පත්ව ඇති බවයි.

Archaeologists Find Evidence of Flowers Buried in a 12,000-Year-Old Cemetery වියමනෙහි පරිවර්තනයකි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ancient funeral cultures, Natufian culture, Shanidar Cave, Neanderthal grave


Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා
පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව
සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!
අරාබි සාහිත්‍යයේ ඛලීල් සලකුණ
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
BoondiLets
දාර්ශනිකයා සහ මී පැටවු
ආචාර්ය ඊ. ඩබ්ලිව්. අදිකාරම් මහත්මෝ පුදුම මොළොක් සිතක් ඇති කුළුණු බර කෙනෙකි. දවසෙක ඒ මහතාණන් ගේ නිවසට මම ගියෙමි. තමන්ගේ කාරය එහි ම තිබියදී කොහේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook