Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගෙන් 'දුටු තැන අල්ලනු'
අර හොරාව මේ හොරාව 'දුටු තැන අල්ලනු' කියා මහජනතාව උසි ගන්වන්නේ අධිකරණය සහ පොලීසියයි. නමුත් ඒ කියන හොරුන් සහ අපරාධකාරයින් ගෙඩි පිටින් අල්ලාගන්නට හැකියාව තිබියදීත්, පොලීස් රාළහාමිලාගේ ඇගේ හැපි හැපී ඔවුන් නිදැල්ලේ හැසිරෙනු මහජනතාවට පෙනෙයි. ඇතැම් විටෙක මහා කලබගෑනියක් සහිත ප්‍රදර්ශනාත්මක ඇල්ලීමකින් ටික කලකට පසු ඒ මහා අපරාධකාරයින් සහ කම්බ හොරුන් ජය ඝෝෂා මැද ආධාරකරුවන්ගේ කර උඩින් උසාවි බිමින් එළියට සම්ප්‍රාප්තව සිංහයන් සේ වීදී සරනු ඇස් ගෙඩි උඩ තියා බලා සිටින්නට මහජනතාවට සිදුවෙයි. දේශපාලනයත් සමග නම ඈඳුණු කවරෙකු හෝ දුටු විට, ඒ මහා පරිමාණ හොරෙක් ද, අපරාධකාරයෙක් ද, තක්කඩි ජාවාරම්කාරයෙක් ද, රට කරවන අමාත්‍ය මණ්ඩලයේ ගරු ඇමතිතුමෙක් ද, විධායක නායකතුමන්ගේ සමීපතම උපදේශකයෙක් ද, දරුණු ස්ත්‍රී දූෂකයෙක් ද කියා තෝරා බේරා ගන්නට දැන් ජනතාවට නොහැකිය. මන්ද මේ හැමෝම එකිනෙකාගේ අන්‍යෝන්‍ය රැකවරණය ලබමින් එක පොදියේ රොතු ගැහී සශ්‍රීකව වැජඹෙන බැවිනි.

කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අපට ඉදිරිපත් කරන අලුත්ම වේදිකා නාට්‍ය නිර්මාණය වන 'දුටු තැන අල්ලනු' මෙවැනි අන්තයටම පරිහානියට ගිය, ජරාජීර්ණ, විකාරරූපි සමාජ දේශපාලන පසුබිමක් පිළිබද ප්‍රහසනාත්මක ඉදිරිපත් කිරීමකි. 'දුටු තැන අල්ලනු' නයිජීරියානු ජාතික නාට්‍ය රචක කහ කිවියර, නොබෙල් ත්‍යාග ලාභී වෝලි සොයින්කාගේ "ඔපෙරා වොන්යෝසි" නැමැති විශිෂ්ට නාට්‍ය පිටපත ඇසුරින් කෙරුණු අනුවාදයකි. නයිජීරියාවේ පශ්චාත් සිවිල් යුද සමයේ හමුදා පාලනයත්, තෙල් සල්ලි වලින් ඇති වුණු විකාරරූපි ආර්ථික උන්නතියත් හමුවේ සමාජයේ ඇතිවූ පෙර නොවූ විරූ මහා දේශපාලන, සමාජ සහ සංස්කෘතික පරිහානිය පිළිබද ප්‍රකාශනයක් ලෙස වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය රචනා කළේය. ඔහු ඒ පිටපත නිර්මාණය කරන්නේ බර්ටෝල්ට් බ්‍රෙෂ්ට්ගේ 'ත්‍රී පෙනි ඔපෙරා' නාට්‍යයත්, බ්‍රෙෂ්ට් ඒ නාට්‍ය පිටපත ලිවීමේදී ඇසුරු කරගත් 18 වෙනි සිවයසේදී ජෝන් ගේ විසින් නිර්මාණය කළ 'ද බෙගර්ස් ඔපෙරා' නම් සංගීතමය නාට්‍යයත් යන පිටපත් දෙකම ඇසුරින් කෙරෙන අනුවාදයක් හැටියටයි. ඒ පිටපත් දෙකින්ම අවැසි දේ පෙරා ගෙන, තත්කාලීන නයිජීරියානු දුෂ්ට සමාජ දේශපාලන විපරීතය පිළිබද ප්‍රබල ප්‍රහසනයක් වෝලි සොයින්කා 1977 දී වේදිකාවට නැංවීය. මහා පරිමාණ දූෂණ වංචා, ගිනි දවාලේ කෙරෙන මිනීමැරුම්, සිරකරුවන්ට පහරදීම්, වධහිංසාවට පැමිණවීම් ආදී වෙසින් ආයතනගත වූ පරපීඩනකාමුතක්වය, පුහු සාටෝපය පිණිසම වන අතිවියදම්කාරී සංදර්ශන, කුට්ටි පිටින් අල්ලස් සහ කප්පම් ගැනීම්, වස්තුව ගොඩ ගසා සඟවා තැබීමේ උන්මාදය, නීතියක් රෙගුලාසියක් නැති නිරතුරුව ලේ වැකි මහාමාර්ග, කෑකෝගැසීම්, ඇන කොටාගැනීම් වලින් පිරුණු වීදි..... මේ එදා වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කළ කාලයේ නයිජීරියාව එරී සිටි සමාජ දේශපාලන අගාධයයි. තමන් ගිලී සිටින අගාධය කෙරෙහි නිද්‍රාශීලිව අකර්මණ්‍යව සිටින ජනතාවට තමන්ට ඉතාම සමීපයැයි දැනෙන ජවනිකා වලින් පිරුණු අතිශයින් විකාර රූපි නාටකයක් වෙත සිනාසෙන්නට සැලැස්වීමත්, ඒ මගින් තමන් සිනාසෙන්නේ තමන්ටම නොවේදැයි සිතන්නට ඔවුන් යොමු කරවීමත් වෝලි සොයින්කාගේ නාට්‍යමය ප්‍රයත්නය විය. අද කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අප හමුවට ගෙන එන්නේ වෝලි සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපත පදනම් කරගෙන ලාංකීය සමාජ දේශපාලන සන්දර්භයට ගැළපෙන ලෙස නිමවූ එහි ප්‍රතිනිර්මාණයකි.



'දුටුතැන අල්ලනු'හි එන මැක්හීත්, ඉතා ශක්තිමත් ලෙස තම පැවැත්ම ස්ථාපිත කරගත්, දරුණු ගණයේ ජාතික මට්ටෙම් වෘත්තීය මංකොල්ලකාරයෙකි. අනිකූරා යනු හිඟන්නන්ගේ සමාගමක් ආරම්භකොට, හිඟාකෑමේ ව්‍යාපාරයෙන් ඉහළම සාර්ථකත්වයක් අත්පත් කරගත් ව්‍යාපාරිකයෙකි. මිනිසුන්ගේ අනුකම්පාව අවුලුවා ගත හැකි උපක්‍රම පිළිබද කෛරාටික දැනුමක් ඇති ඔහු මේ ව්‍යාපාර ක්ෂේත්‍රයට අලුතෙන් බදවා ගන්නා ආධුනික හිඟන්නන්ට සිඟාකෑමේ කලාව පුහුණු කරවයි. පොලීසිය සහ අධිකරණයේ ලොක්කන් සහ උන්මත්තකාමී අධිරාජයා වන බොකාසා මොවුන්ගේ මේ කූට ව්‍යාපාර වල පැවැත්මට අනුබල දෙන්නේ ඔවුන්ගෙන් තොරව තමන්ගේ දූෂිත පැවැත්ම ආරක්ෂා කරගැනීම අපහසු බැවිනි. පූජකයන් පවා බලය හමුවේ වැනෙන දූෂිත විහිලුකාරයින්ය. මේ සියල්ල දෙසම බලා සිටින ජනතාව හොරුන් විසිනුත්, ව්‍යාපාරිකයින් විසිනුත්, රාජ්‍ය පාලකයන් විසිනුත් සූරා කෑමට සහ රැවටිල්ලට ගොදුරු වෙති. ලොකු ලොක්කෝ සහ බලය අතට ගත්තෝ සෞභාග්‍යයෙන් සශ්‍රීකව වැඩඹෙති. උන්ගේ පය ලෙව කමින්, අන්තේවාසිකයන් සේ කඹුරන පොඩ්ඩන්ට යන්තම් යැපීම හැර එතරම් ජයක් නැත. මේ 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයෙන් අපට පෙන්වන සමාජයයි. ඉතා නිර්මාණාත්මක ලෙස උද්වේගකර නැටුම් සහ සංගිතය යොදාගෙන, ඉදිරිපත් කෙරෙන මේ රසවත් ප්‍රහසනාත්මක නාට්‍ය නිර්මාණය, ලාංකීය නාට්‍ය ප්‍රෙක්ෂකාගාරය ආනන්දයෙන් සහ ප්‍රඥාවෙන් පුබුදු කරවනු ඇත.

'දුටු තැන අල්ලනු' කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගේ තෙවන ජාතික තලයේ නාට්‍ය නිෂ්පාදනයයි. මීට පෙර ඇය 'සඳ ළග මරණය' (ගාර්ෂිකා ලෝකාගේ Blood Wedding ඇසුරින්) සහ MaasK (හෙන්රික් ඉබ්සන්ගේ 'ජනහතුරා' ඇසුරින්) නාට්‍ය ද්වය නිර්මාණය කළාය. නාට්‍ය කලා ගුරිවරියක ලෙස දීර්ඝ කාලයක් පුරා වැඩ කරන කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු සිය මව විසින් ආරම්භ කරන ලද, අද 'සෝමලතා සුබසිංහ Play House' නමින් හැදින්වෙන රංග පාසලේ නිර්මාණාත්මක අධ්‍යක්ෂවරියයි. නාට්‍ය නැරඹීම ප්‍රේක්ෂකයාට සෞන්දර්යයාත්මක අත්දැකීමක් විය යුතුය යන්න දැඩි සේ අදහන ඇය, විශ්වාස කරනුයේ කවර තරමේ සංකීර්ණ ක‍ඨෝර සමාජ දේශපාලන අත්දැකීමක් වුව සෞන්දර්යයාත්මකව ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ජනතාව අතරට ගෙන යා හැකි බවයි. කෞශල්‍යා 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයට යොදාගන්නේ සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපතේ සෝමලතා සුබසිංහ විසින් කළ පරිවර්තනයයි. සෝමලතා සුබසිංහ 1991 වසරේදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ නාට්‍ය සංගමයේ ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් යොදාගෙන මේ පිටපතේ නිෂ්පාදනයක් ඉදිරිපත් කළාය. එය සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි යන භාෂා තුනෙන්ම කෙරුණු නිෂ්පාදනයක් වීම විශේෂයකි. එකල විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉගෙන ගත්, කලාව ගැන උනන්දු වූ සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය සිසු සිසුවියන් එක් රොක් කරගෙන ඇය කළ මේ නාට්‍ය නිර්මාණය විශ්ව විද්‍යාල ප්‍රජාව අතර බෙහෙවින් කතා බහට ලක්විය. අද ඒ නාට්‍යයේ අලුත් නිෂ්පාදනක් ඉදිරිපත් කරන, එවකට විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍යාවක වූ කෞශල්‍යා එදා ඒ නාට්‍යයේ රඟ පෑවාය.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝමලතා 'ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම' වෙතිනි. ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම, 1981 වර්ෂයේදී ප්‍රවීණ නාට්‍යවේදිනී සෝමලතා සුබසිංහ විසින් ආරම්භ කරන ලදී. එය පසුගිය දශක තුනක් පුරා ළමා හා යොවුන් නාට්‍ය ගණනාවක් ද, ප්‍රධාන ධාරාවේ නාට්‍ය ගණනාවක් ද ලාංකීය ප්‍රේක්ෂකාගාරය වෙත ඉදිරිපත් කර ඇත. එය ළමා සහ යොවුන් නාට්‍ය පිළිබද අන්තර්ජාතික සංවිධානය වන ASSITEJ හි ශ්‍රී ලංකාව නියෝජනය කරන ආයතනයයි.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයේ සංගීත අධ්‍යක්ෂණය කරන්නේ චින්තන ජයකොඩි විසිනි. ආලෝකකරණ නිර්මාණය, නැටුම් නිර්මාණය සහ රංග වින්‍යාසය ආචාර්ය චන්දන අලුත්ගේ අතිනි. ඇඳුම් සහ වේදිකා අලංකරණය තිසර ඉඹුලාන විසිනි. රංගනයෙන් ධනුෂ්ක ඩයස්, ශානක ප්‍රනාන්දු, තිලක්ෂිණී රත්නායක, තිලින පෙරේරා, නිලංක දහනායක, සේවියර් කනිෂ්ක, රුචී අබේවර්ණ, මයුර කාංචන පෙරේරා, දිලුම් බුද්ධික, පූජන දන්දෙණිය, කුමුදු වික්‍රමතන්ත්‍රි, ගයාත්‍රි ඒකනායක, සමීර ලක්මාල් විමලසිරි, තිවංක දොන් රණසිංහ, දුමින්ද සඳරුවන්, හසරින්ද කේසර ලියනආරච්චි සම්බන්ධ වෙති.





මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Dutu Thana Allanu, Kaushalya Fernando, The Threepenny Opera, Bertolt Brecht, Wole Soyinka, Sri Lankan Drama, Sri Lankan Stage plays, Sinhala Drama
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් රංග බූන්දි
මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය
ඇරිස්ටොෆනීස් -සම්භාව්‍ය කොමඩියේ පියා- සහ ඔහුගේ කෘති
මරණය සහ කන්‍යාවිය මැවූ ඒරියල් ඩෝෆ්මන්
යුරිපිඩීස් චිත්‍රණය කළ ස්ත්‍රීත්වය
ආදරයේ දයලෙක්තිකය- සුරූපිය හා මෘග
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
රෙනේ මැග්‍රිට් කියයි.
ජීවිතය මොනවා හෝ කරන්නැයි මට බලකරයි; ඉතින් මම චිත්‍ර අඳින්නෙමි!
What's New | අලුතෙන්ම
රංග| මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය

9-Mins

(ජෝන් දිනේෂ්) මහගම සේකර (1929-1976)

"1929 අප්‍රේල් 07 වැනිදා සියනෑ කෝරළයේ කිරිඳිවැල රදාවානේදී ජන්මලාභය ලැබූ මහගමසේකර මූලික අධ්‍යාපනය ලැබුයේ ගමේ පාසලෙනි. ළමා... [More]
කවි| "මිරැන්ඩා...... මම යන්නම්"

20-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) මිරැන්ඩා......... මම යන්නම්*
යනු මිස තවදුරටත් මෙහි
රැඳීමක් නොමැත මට
එහෙයින් මම යන්නම්

අප තැනූ ආදර දෙවොලට... [More]
ඔත්තු| උපුල් සේනාධීරිගේ කවි මග විමසීමක්- සැප්. 23

7-Secs

2017, සැප්තැම්බර් 23 සෙනසුරාදා, උදේ 9:00 සිට දහවල් 12:00 දක්වා, කොළඹ මහජන පුස්තකාලයේ, පළමුවන මහලේ... [More]
වෙසෙස්| භූතයෙක්, යකැදුරෙක් සහ සත්‍ය කතාවක්

6-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) ගුප්ත විශ්වාස සෑම සමාජයකම අඩුවැඩි වශයෙන් දක්නට ලැබේ. ඇතැම් සමාජයන් හි ඒවා සංස්කෘතිකාංග ලෙස ද ඉදිරිපත්ව ඇත. අතීත ශ්‍රී ලාංකීය... [More]
කවි| මැටි බඳුන්

30-Secs

(ජනක මහබෙල්ලන) පෙලින් පෙලට
මැටි බඳුන් රැසක්
තබා තිබුනු
ඒ මහලු කුඹලගෙ
සාප්පුව ඉදිරිපිට
එක් සුන්දර සවසක... [More]
වෙසෙස්| තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?

12-Mins

(චින්තක රණසිංහ) අද අපි මේ ගෙනියන තෝල්ස්තෝයි පිළිබඳ සාකච්ඡාව මේ වගේ වාතාවරණයක් රටේ තියන තත්ත්වයකදි වුණත් තිබීම අතිශය වැදගත්. ලංකාවෙ පහුගිය අවුරුදු... [More]
Cine| බස්‌සා තටු සලන ගොම්මනේ නැටීම- ධර්මසේන පතිරාජගේ 'ස්‌වරූප' ගැන විචාරයක්‌

4-Mins

(සිවමෝහන් සුමති | එරික් ඉලයප්ආරච්චි) ග්‍රෙගරි සැම්සන් තව ස්‌වල්ප වේලාවකින් ළඟාවනු ඇති තානායම දෙස බලයි. යටත් විජිත භාෂාවෙන් එය කඳුරට නැවතුම්පළක්‌ (hill station) බව කිව... [More]
රත්තරං ටික| පළතුරු සහ චාරිත්‍රය

1-Mins

(පාවුලෝ කොයියෝ | සංජය නිල්රුවන් ගුණසේකර) ගිනියම් වූ කතරෙහි පලවැල සොයා ගැනීම ඉතා අසීරු කටයුත්තකි. ඒ බැව් දත් දෙවියන් දිනක් තම... [More]

Warning: Division by zero in /home/boondilk/public_html/article.php on line 1198
රහක් ඇති Music| ආල වඩන සුවඳ සබන්

අමරසිරි පීරිස්
ප්‍රේමසිරි කේමදාස
රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ
[Play]
අදහස්| අලුත් මිදියුෂ අලුත් බඳුනෙක

6-Mins

(අජිත් හැඩ්ලි පෙරේරා) අප අසල්වැසි ඉන්දියාව නොබෝ දා අලුත් ජනාධිපතිවරයකු තෝරා ගත්තේ ය. ඉන්දියාවේ බොහෝ දෙනා තවමත් දලිත්වරුන් පිළිකුල් කරති. ඔවුන්ගේ ඇඟේ වැදුනු... [More]
ඔත්තු| කවි පොත් සල්පිල මෙවරත්

45-Secs

2017 කොළඹ ජාත්‍යන්තර පොත් ප්‍රදර්ශනයට සමගාමීව, පොත් ප්‍රකාශකයන්ගේ සංගමයේ පූර්ණ අනුග්‍රහයෙන් පැවැත්වෙන 'කවි පොත් සල්පිල',... [More]
වෙසෙස්| දහමට බියෙන් සයුරට පනින මියන්මාර රොහින්ගානුවෝ

5-Mins

(මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) ලොව වඩාත්ම හිංසනයට පත්වන ජන වර්ගයක් ලෙස ලැයිස්තුගත වන (එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධාන වාර්තාව, 2013) මියන්මාර‍යේ රොහින්ගා මුස්ලිම් ජනයා දස දහස්... [More]
කවි| පෙම් යුවළ

27-Secs

(මහගම සේකර) 'ඉසුරු මුනියෙහි පෙතැලි ගලක
ඒ ආලයෙ ලීලය පෑ
විස්මිත ගල් වඩුවාණෙනි'
අමරණීය වේ ඔබගේ නාමේ
කියනු මැනවි මට
මූර්තියට ඔබ මේ ලෙස නැඟුවේ... [More]
ඔත්තු| බූමරංගය ඔබේ ඇස් දෙක- සැප්. 07

9-Secs

කාංචනා අමිලානිගේ දෙවැනි කාව්‍ය සංග්‍රහය "බූමරංගය ඔබේ ඇස් දෙක", 2017, සැප්තැම්බර් 07 වැනිදා, සවස 4:00ට,... [More]
කතන්දර| "හාවයි ඉබ්බයි දැන් හරි යාලුයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

වෙන්කට්‍රාමන ගොව්ඩා ලියූ පද්මනාබ් සිත්තම් කළ, "The Hare & the Tortoise (Again!)" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of... [More]
කවි| An Attacked Mosque alias Sutta Palli

40-Secs

(ෆතීක් අබූබකර්) Poem embeds the same boy
twenty sixth time
into the memory of an attacked mosque
where thousand eyes of misery
are wide-opened scars... [More]
Cine| "මේ රට මගෙ නෙවෙයි; මගෙ අම්මගෙත් නෙවෙයි" සමඟ "28" කියවීම

8-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) මෙය 28 සිනමාපටය ගැන බරපතල න්‍යායික විචාරයක් නොවෙන්න පුළුවං. දවසින් දවස මතු කරගන්නවා වෙනුවට සංස්කෘතික සළුපිලි අන්දලා යට කරන්න හදන... [More]
කතන්දර| "කළු කිටියා හරි නරකයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

27-Secs

අනුෂ්කා රවිශංකර් පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් රචනා කළ, ප්‍රියා කුරියාන් සිත්තම් කළ, "It's All the Cat's Fault!" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook