Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
හඳ පායන්නේ, පෑයිය යුත්තේ හන්තානට පමණද?
බූන්දි, 21:01:32
සහවේදනීය පරිකල්පනය ගැන සාහිත්‍ය කලා ක්ෂේත්‍රයේ නොයෙක් දේ කතා වේ. යම් සමාජයක සිටින ආන්තිකකරණයට ලක් වූ ජනයා, පීඩිත ජනයා සම්බන්ධයෙන් සහවේදනීය වශයෙන් පරිකල්පනය කිරීමේ හැකියාව සාහිත්‍යය මගින් වර්ධනය වේ. සාහිත්‍ය රසාස්වාදනයේ එක්තරා තලයකදී මෙය ද ඉතා වැදගත් දෙයකි. එහෙත් ආන්තිකකරණයට ලක් වූ පිරිස්වල පීඩීතභාවය පිළිබඳ සහානුකම්පික සහවේදනය එක්තරා තලයකදී බොහෝ ගැටලු සහගත දෙයක් වන්නට ද පුළුවන. අපේ රටේ ශාස්ත්‍රාලික සාහිත්‍ය අධ්‍යයනය බොහෝ විට පවතින්නේ මේ සහවේදනීය තලයේය. පුවත්පත්වලත්, විවිධ රසවින්දන වැඩසටහන්වලත් සාහිත්‍ය කියවීම පවතින්නේ මේ මට්ටමේය. මේ ගැටලුව ගැන අවධානය යොමු කළ හැකි ගීතයක් රසිකයන් අතර බොහෝ ජනප්‍රිය වී ඇත.

"හන්තානය පායන සඳ" ගීතයයි. මෙය මගේ ද ප්‍රියතම ගීතයකි. එය ලියා ඇත්තේ ධම්මික බණ්ඩාරය. ඔහු ලියන බොහෝ ගීත මගේ ප්‍රසාදයට හේතු වී තිබේ. ඔහු සිය ගීතවලදී භාවාතිශය භාෂා රූපකය වෙනුවට වැඩි වශයෙන් භාවිත කරන්නේ ඉතා සියුම් ජීවන අවස්ථාවකි. භාෂාමය රූපකයක් නොව ව්‍යූහමය රූපකයකියි කියන්නට පුළුවන. ආරියවංශ රණවීර සිය කවිවලදී නිතරම භාෂාමය රූපකය අතහැර ව්‍යූහමය රූපකය භාවිත කරයි. ඔහුගේ ප්‍රසිද්ධ කෙටි කවියක් වන මේ කවිය බලන්න:

සසර

මලක
මෙළෙක මත
නිල මැස්සෙක්
මල් ශාලාවක


මෙහි භාෂාත්මක සැරසිලි කිසිත් නැත. එය කවියෙන් ගොඩනැගෙන අවස්ථාවම රූපක ගුණකියන් යුක්තය. කලාත්මක රූපකය යනු හුදෙක් භාෂාත්මක දෙයක් පමණක් සේ ගැනීම වැරදිය. මෙටෆර් හෙවත් රූපකය යනු කවියා කරන ව්‍යූහමය සැකැස්ම ද අයිති වූවකි.

ධම්මික බණ්ඩාර ගීත බොහෝ ගීත රචනා මෙවැනි ස්වරූපයක් ගනියි. හන්තානට පායන හඳ ගීතය ද එවැනිය.

හන්තානට පායන හඳ
ලස්සනයිද කියන්න
මා නොදකින ඒ පුරහඳ
ඔබට හැකිය දකින්න

අඳුරු ලලා වහිනා කල
සරසවි බිම තෙමෙන්න
කුඩේ යටින් ඔබ යන කල
එපා තනිය දැනෙන්න

ලතා මඬුලු අත වනාවි
එපා අහක බලන්න
මා ගැන මතකය ගුළි කර
මහවැලියට දමන්න


මේ ජනප්‍රිය ගීතය ගී රස වින්දන වැඩසටහන්වලදීත් නිතර සාකච්ඡා වේ. විවිධ ස්ථානවලට ගී වින්දන වැඩසටහන් රැගෙන යන ගීත විශේෂඥයෝ ද මේ ගීතය ගැන කතා කරති. අමරසිරි පීරිස් ප්‍රසංගවලදී මේ ගීය ගයන ඇතැම් විට එහි පසුබිම විස්තර කරනු ද මා අසා ඇත.

මේ ගීතය පිළිබඳ පවත්නා පොදු මතය මෙසේය: මෙය උසස් නිර්මාණයකි. යෞවන පෙම්වතියක් සරසවි වරම් ලබයි. ඇගේ පෙම්වතාට ඒ වරම නැත. තමා වෙත වූ ආදරය නිසා ඇයට සරසවියේදී බොහෝ දේ අහිමි වී යතියි පෙම්වතා සිතයි. සරසවියෙන් ලැබිය යුතු බුද්ධිමය සහ භාවමය අලෝකයෙන් කිසිවක් හෝ ඇයට අහිමි වී යනු දැකීමට ඔහු කැමති නැත. සරසවිය පෙම්වතුන්ගේ පාරාදීසයක් ද වේ. තමා නැතිකමින් සරවියේදී ඒ අත්දැකීම විඳින්නට ද ඇයට අවස්ථාව නැත. ඇය පමණක් සරසවි වරම් ලැබීම නිසා ඇය සහ තමා අතර දැවැන්ත පරතරයක් ඇති වී තිබෙන බව ඔහු දකියි. ඒ නිසා ඔහු ඇයට කියන්නේ තමා ගැන මතකය ඉවතා ලා සරසවියේදී තමාගෙන් තොර ජීවිතයක් ගොඩනගා ගන්නා ලෙසයි.

තම පෙම්වතියන් අධ්‍යාපනයෙන් හෝ වෘත්තීයමය වශයෙන් ඉදිරි පියවරක් තබන විට කලබලයට පත්වන පෙම්වතුන් ඉතා හිංසක පියවර ගන්නා අවස්ථා අපට අසන්න ලැබේ. ඇතැම් අය්යලා සරසවියට තේරෙන ආදර නංගිලාට හිංසා කරන, පිහියෙන් අනින හැටි අපි දැක ඇත්තෙමු. එවැනි පසුබිමක මේ ප්‍රේමවන්තයා කරන පරිත්‍යාගශීලී ප්‍රකාශය අපේ අනුකම්පාව ද ආදරය ද දිනා ගනියි.

මෙම ගීතය පිළිබඳ අදහස් පළ කරන සෑම දෙනාම පාහේ උක්ත කාරණය දකිති. යෞවන පෙම්වතියන්ට එරෙහි පෙම්වතුන්ගේ ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා ද ලිංගික ආක්‍රමණ ද ඉතා අධික වී ඇති මෙකල මේ ගීතය ද ඒ ගීතය පිළිබඳ සාකච්ඡා ද වැඩි වී තිබේ.

එහෙත් මේ ප්‍රේමවන්තයාගේ පරිත්‍යාගශීලී ප්‍රකාශය අගය කරන අය නොඅසන ප්‍රශ්නයක් ඇත. ඒ ප්‍රශ්නය ඇසීමට ගීතය පිළිබඳ ගැඹුරු තලයක කියවීමක් කළ යුතු වේ. එහෙත් සරල ප්‍රශ්නයකින් ඒ තලයට වහා යා හැකිය. සරසවි වරම් ලබන තරුණියකට ඒ නිසාම පෙම් වරම් අත්හරින්නට සිදු වන්නේ ඇයි? තමාට ලබා ගත නොහැකි වූ සරසවි ප්‍රවේශය තම පෙම්වතිය ලබාගත් නිසාම තරුණයෙකුට පෙම්වතියම පරිත්‍යාග කරන්නට සිදු වන්නේ ඇයි? පෙම්වතිය පමණක් උසස් අධ්‍යාපන වරම් ලැබූ විට සම්පූර්ණ සම්බන්ධතාවම නවත්වන්නට සිදුවීම සැබෑ ලෝකයේදී එතරම්ම සිදු නොවන්නට පුළුවන. එහෙත් මේ ගීතයෙන් ඇඟවෙන්නේ සැබෑ සමාජ ආතතියකි. මේ ආතතිය පිළිබඳ බොහෝ නිර්මාණ නිමා වන්නේ මේ ආතතිය පැන නගින සමාජ දේශපාලන ව්‍යූහය වැඩිමනත් ප්‍රශ්න කිරීමකින් තොරව බාරගනිමිනි. මේ වෙන්වීම ආදර්ශවත් යෞවනයෙකුගේ පරිත්‍යාගශීලි ක්‍රියාවක් සේ දකින බොහෝ දෙනෙක් ද මේ දෙදෙනාගේ වෙන්වීම යථාර්ථයක් බවට පත් කර ඇති සමාජය ගැන කිසිවක් නොකියති.

යෞවන පෙම් යුවළක පෙම්වතිය උසස් අධ්‍යාපන වරම් ලැබූ විට ඇයට කැම්පස් යන්නට බැරි වුණ පෙම්වතා අත අරින්නට සිදූ වී ඇත්තේ ඇයි? කැම්පස් යාම සහ ආදරය අතර නොවැලැක්විය හැකි සම්බන්ධයක් තිබේද? කැම්පස් යාම නිසාම ඇය සහ ඔහු අතර යා කළ නොහැකි පරතරයක් ගොඩ නැගේද? එසේ ගොඩනැගේ නම් එය ඇති වන්නේ කවර අන්දමේ සමාජ පරිසරයකද?

අපි සංයුක්ත ප්‍රශ්නයකට යමු: ඒ තරුණයාට මෙසේ කියන්නට බැරි ඇයි? "ඔයා කැම්පස් යන්න. එහෙ තියෙන හොඳ දේවල් ඔක්කොම උකහා ගන්න. මට කැම්පස් යන්න බැරි උනා තමයි. නමුත් කැම්පස් කියන්නෙ එක දෙයක් විතරයි. ඒ නිසා මම වඩුවැඩ ඉගෙන ගෙන වඩුවෙක් වෙන්නම්. අපේ ගෙදරට ඕනෙ ලී බඩුත් මම හදන්නම්. ඔයා කැම්පස් ගිහින් ආවාම අපි බඳිමු."

මෙවැනි දෙයක් කී අර වැනි පෙම්වතුන් ඉතිහාසයේ සිටින්නට ඇත. එහෙත් එය සාමාන්‍ය තත්වය නොවේ. සාමාන්‍ය තත්වය විය හැක්කේ පෙම් යුවළ හෝ ඔවුන්ගේ වැඩිහිටියන් එක් වී සම්බන්ධය නතර කර දැමීමයි. ඒ ඇයි? ඊට හේතුව උපාධි දරණ අය සහ නොදරණ අය අතර සමාජ පරතරයක් තිබීමත්, ඒ පරතරය නොවැලැක්විය හැකි, 'ස්වභාවික' පරතරයක් සේ පිළිගැනීමත්ය. කැම්පස් ආ කෙල්ල 'ඇහැට කනට පේන' කෙල්ලක නම් අර පෙම්සබඳතාව තිබෙද්දීම කැම්පස් ආවත් ඈ වෙත ආකර්ෂණය වූ කැම්පස් අය්යා කෙනෙකු ඇයට කියන්නට ඉඩ ඇත්තේත් ඇය වඩාත් ගැලපෙන්නේ උපාධියක් ද හිමි තමාට බවයි. අර ගීයේ එන තරුණයා සිය තීරණය ඇයට දන්වන්නේ මෙවැනි අය්යලා කැම්පස් ඉන්නා බව දන්නා නිසාද විය හැකිය.

මෙසේ මෙම ගීය පිළිබඳ දෙවැනි තලයේ කියවීමකට ගිය විට, එනම් මතුපිට අර්ථය ඉක්මවූ කියවීමකට ගිය විට, රචකයා ප්‍රශ්න නොකර භාරගන්නා සමාජ යථාර්ථය අපට හමුවේ. මේ ගීතය පැනනගින්නේ ඒ ප්‍රශ්න නොකරන පදනම මතිනි. ඒ පදනම නම් උපාධිධාරී ස්ත්‍රිය සහ උපාධිනොධාරී පුරුෂයා අතර ප්‍රේමසම්බන්ධය හෝ විවාහය අසාමාන්‍ය එකක්ය යන්නයි. එනම් උපාධිධාරී රජයේ නිලධාරිනියක හා වඩුකාර්මිකයෙකු අතර ප්‍රේමයක් යනු සාමාන්‍ය දෙයක් නොවේ. අප නිදහස් අධ්‍යාපනය යනුවෙන් රැක ගැනීමට දිවි දෙන ආයතනය විසින් සමාජ පරතරයක් ද නිර්මාණය කර ඇත.

ඇතැම් විට සාපේක්ෂ වශයෙන් විශිෂ්ට කලාකෘති පිටුපස වුවද අලංකාරිකවලින් වැසී අවිශිෂ්ට චින්තන පදනම් තිබෙන්නට පුළුවන.
(-'සතියක සටහන', ඉරුදින පුවත්පතෙහි මුල් වරට පළ විය.)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Hanthanata Payana Sanda, Amarasiri Peris, Dhammika Bandara, Sinhala Song Reviews
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ලියනගේ අමරකීර්තිගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
ආචාර්ය බී. ආර්. අම්බෙඩ්කර් අනුස්මරණය- සංස්කෘතික ස්වයං-විචාරයක් සේ
වෙසෙස්
විවීගේ විශිෂ්ට කවිය හෙවත් ඉංග්‍රීසියෙන් ලියවෙන අපේ කවිය
පොත්
රන්කරඬුවේ ලූ රන්පතේ කුමක් ලියවී තිබේද?
රංග
තුවක්කුවකියි නොකියන තුවක්කුවකි- අද දවසේ විඥානය පිළිබ‍ඳ නිර්දය පරීක්ෂාවක්
පොත්
නා ගහක් යට- ක්ෂුද්‍රභාවය ඉක්මවන සුන්දර අනිශ්චිතාර්ථවත් බවක් රැගත් කෙටිකතා
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
බොබ් මාලි- මියැසි අරගලයක පිය සටහන් (වීඩියෝව)
ඇය හෙවත් මැඩෝනා!
දීපාල්- ගැලරියට ඇහුණේ නැති ගැලරියේ ගායකයා
පාට පාට බොලිවුඩ් හීන වලට වෙඩි තියන මහපාරේ ගායකයෝ
සුබවාදී පෙරවදනක්- විකල්ප සංගීත ධාරාවේ මැදිහත්වීම
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බොබ් ඩිලන් කියයි.
ඇතැම් විට, අපට මේ ඌරන් පැරදවිය නොහැකි වනු ඇත. එහෙත්, උන් සමග එක් නොවී සිටීමට අපට හැකි විය යුතුය.
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| නුඹ සුළං රැල්ලක්ව- පෙබරවාරි 17

9-Secs

නිශාන්ත ෆර්නෑන්ඩුගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය "නුඹ සුළං රැල්ලක්ව", 2017 පෙබරවාරි 17 වැනිදා සවස 3:00ට, මහවැලි... [More]
අදහස්| සිරිසේන සිදාදි එනවද, සිංහලේම ඉන්නවද?

2-Mins

(ඥානසිරි කොත්තිගොඩ) යහපාලන ආණ්ඩුව ඉවරද​? අගමැති වෙනස් වෙයිද​? එජාප නායකකම රනිල්ට අහිමි වේවිද​? මහින්ද අගමැති වේවිද​? මේ දිනවල ජනතාව අතර වැඩිපුර... [More]
අදහස්| පැ ර දු නේ ක වු ද ?

2-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණයක ජය පරාජය තමන් කැමති ඕනෑම රසකාරක අනුපාන හෝ තිත්ත අබිං දමා විග්‍රහ කර ගැනීම ඕනෑම පක්ෂයකට පුද්ගලයෙකුට කාගෙන්වත් බාධාවක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- 'මියන් කුමරා' අලි පැටියාට මියන්මාරයෙන් ලියුමක්

1-Mins

බෙල්ලන්විල හාමුදුරුවන්ව අපවත් කළ මියන්මාරයෙන් ගෙනෙන ලද ඇත් පැටියාට මියන්මාරයෙන් අවතැන් වීමට සිදුවී ඇති රෝහින්ග්‍යා සරණාගත පවුලක ළමයෙක් ලියුමක් එවලා.... [More]
කතන්දර| "ඇඳ යට කොටියෙක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

"ඇඳ යට කොටියෙක්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Anupa Lal ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "Under My Bed" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
කවි| සදාතනික සිසු විරුවාණෙනි, මම නුඹේ ප්‍රේමවන්තිය වෙමි!

34-Secs

(සාරධිකා මංජරී හේරත්) වසන්තේ මල් පිපී තිබුනලු
අවාරෙට රඟහලේ තනියට
හන්තාන අළු වෙලා බෝ කල්
පුරුදු ලෙස ගිම්හාන සුළඟට
නුඹත් මේ සඳ දකිනවා ඇති
ප්‍රේම හැඟුමන් මතෙන් නලියන... [More]
Cine| ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය

19-Mins

(ජයන්ත අමරසිංහ / සමන් එම්. කාරියකරවන ) ධර්මසේන පතිරාජ ශ්‍රී ලාංකේය සංස්කෘතිය තුළ ශක්තිමත් ව ස්ථානගත ව ඇත්තේ ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය කවියෙකු ලෙසිනි. ඔහු අතින් කාව්‍ය, නාටක, ගීත,... [More]
කතන්දර| "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ" සිංහයා කියා දෙයි! [වීඩියෝව]

20-Secs

අපේ ජාතික කොඩිය සහ එහි ඉතිහාසය ගැන පොඩිත්තන්ට කියාදෙන- "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ"- [කාටූන්]

හඬ- මාෂා සුවනී, නයෝමි ගුණසිරි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි... [More]
කතා-බස්| "බොහෝ ලේඛකයන් බයයි ඇත්ත කථාකරන්න!"- අශෝක හඳගම සමග කතාබහක්

6-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවීණ සිනමාකරුවකු වන අශෝක හඳගම විසින් රචනා කරන ලද 'අම්මා සහ සඳ එළිය' කෙටිකතා සංග්‍රහය නව මුද්‍රණයක් ලෙසින් එළි දක්වා... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- එඩ්වඩ් කුමාරයාගෙන් එංගලන්තේ මහරැජීනට ලියුමක්

2-Mins

ලංකාවේ නිදහස් උළෙලට සපෝට් එකක් දෙන්න මේ දවස්වල ලංකාවට ඇවිල්ල ඉන්න එංගලන්තේ මහ රාජිනීන්වහන්සේගේ දෙවෙනි පුත්‍ර රත්නය වන එඩ්වඩ් කුමාරයාණන්වහන්සේ... [More]
BoondiLets| බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
බැංකු මංකොල්ල කන්නේ ආධුනික හොරුන්ය. නියම වෘත්තීය හොරුන් කරන්නේ අලුතෙන් බැංකුවක් පිහිටුවීමය!
කවි| සිද්ධාර්ථ සහ මරියා ගේ පේ‍්‍රමයේ මහිමය!

28-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) පිනිකැට අහුලමි
ඔබ එහි ඇද්දැයි බලමි
පිරිත් පැන් කළයකට දමා
තුන් සූත‍්‍රය වඩමි

මරියා මම! ඇසින් වට... [More]
අදහස්| මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) එක්තරා FM රේඩියෝ චැනලයක් විසින් නිතර විකාශය කරන, සමාජ මානසිකත්වය රෝගී කරවන එහි වැඩසටහන් පිළිබඳව පූර්ව දැනුම්දීම් කිහිපයක් ශ්‍රවණය කිරීමට... [More]
කවි| රයිපලයට තවත් පතුරොමක් ඔබමි.

14-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මාස පෝය දිනක
සඳ මත සිට
පොළොව දෙස
කැක්කුම් ඇසකින් බලමි

පෙම් කවක් ලිවිය යුතු උන් සැමට... [More]
ඔත්තු| කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන් සහ ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්- ජන. 26

14-Secs

දර්ශන අශෝක කුමාර විසින් රචිත "කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන්" හා "ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්" (Asian Perspectives... [More]
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook