Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
හකාවතී ලංකාවට
බූන්දි, 04:38:33
සමාජ සාරධර්ම පයට පෑගෙන දුවිල්ලක් තරම්වත් මායිම් නොකරන අරාජික වූ ශ්‍රී ලාංකික සමාජයේ පදනම් විරහිත ආගමික, සංස්කෘතික මතවාදයන් විවිධ පැතිකඩවල් වලින් ප්‍රශ්න කිරීමට සිදුව ඇත්තේ මෙතෙක් කල් මුල්බැසගත්, සමාජයට බලෙන් පටවන ලද හා අවිඥානිකවම වැළඳගත් මතවාද මෙන්ම සමාජ මුලධර්ම වල ප්‍රතිපලයක් ලෙස පණ අදිමින් පවතින ප්‍රගතිශීලි සමාජය දෙස බැලීමේදීය.

රාත්‍රියේ සිට සමාජ ශාලා වල විස්කි බ්‍රැන්ඩි බෝතල් හිස් කරමින්, බිලියඩ් ගසමින් ගණිකාවන් සමග යහන්ගත්වෙමින් රැය පහන් කරන පාලකයෝ උදෑසන සුද්දාගේ ජංගිය උජාරුවට ඇඳ ඊට උඩින් ජාතික ඇඳුම පටලවාගෙන වේදිකාව මතට නැග ජාතික අනන්‍යතාවය පිළිබඳව පුරසාරම් දොඩති. සිංහල බෟද්ධයන් ගේ රට ලෙස ලංකාව හඳුන්වා දෙන්නේ බුද්ධ ධර්මය නේපාලයේ සිට ලංකාවට පැමිණි බව අමතක වී දැයි ද ගැටළුවක් පවතී. සමාජ පෙරගමන් කරුවන්ගේ මෙම පරස්පරය සමාජයට නොතේරෙන්නේ ද එසේ නොමැති නම් තේරුම් ගත්ත ද සත්‍යය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමට ඇති අකමැත්ත නිසා නොතේරෙනවා සේ සිටින්නේදැයි වටහා ගැනීම අපහසුය. සමස්තයක් සේ ගත්විට මනුෂ්‍ය වර්ගයාගේ ප්‍රගමනය සඳහා වන කාර්ය භාරය බොහෝ දෙනෙකුට අමතක වී ගොසිණි. මිත්‍යා දේශීය අනන්‍යතාවයක් පිලිබඳ සිහින මවන්නේ අනන්‍ය වූ ජාන කිටුවක් හෝ නොමැති සමාජයක මිනිසුන්ය.

මෙවැනි පසුබිමක් තුල ශ්‍රී ලාංකීය කලාකරුවාගේ කාර්ය භාරය සබුද්ධික ජනතාවට ගැටලුවක් වන යුගයක ඩෝසන් ප්‍රීතිගේ "හකාවතී" බොහෝ දෙනෙකුගේ කන හරහා රිදෙන්නට පහරක් ගසයි. මෙම අනන්‍යතාවය පිලිබඳ මිත්‍යා මතය බැහැර කර ශ්‍රී ලාංකීය රසිකයාට මිනිස් වර්ගයා පිළිබඳව විශ්වීය අත්දැකීමක් ලබා දී, මිනිස් සමාජයේ විවිධ ගැටළු අලුත් කෝණයකින් විග්‍රහ කරන්නට ආරාධනා කරයි. "හකාවතී" ලෙස කෙටි කතා සංග්‍රහය නම් කිරීමද බොහෝ දෙනෙකුට ගැටලුවකි. "හකාවතී" යනු ගුවන් විදුලි, රුපවාහිනී නැති යුගයක කතන්දර කියන්නෙකි. මෙය අරාබි භාෂාවේ එන වචනයකි. 2008 වසරේදී ලෙබනන් ජාතික රබින් අලම්දින් නම් කතුවරයා විසින් The Hakawati නම් ග්‍රන්ථයක් ඇමරිකාවේදී පල කිරීම හේතුවෙන් මෙම වචනයේ තේරුම අරාබිකරයෙන් පිටත මිනිසුන් අතරට පැමිණියේය. හුදෙක් වචනයේ අර්ථයෙන් පමණක් එහි සමාන කමක් තිබුනද වෙනත් කිසිදු සමාන කමක් මෙම ග්‍රන්ථ අතර නොමැත.එවැනි යුගයක කතන්දර කියන්නෙකු ඉතා වටිනා චරිතයකි, රුපවාහිනී, ගුවන් විදුලි පමණක් නොව අතේ ඇති ජංගම දුරකථනයේද අන්තර් ජාල පහසුකම් ඇති යුගයක හකාවතී සමාජ ගතවන්නේ පාඨකයාට සමාජය දැකීමට නව උපැස් යුවලක් ලබා දෙමිනි.

එක් අතකින් සියලු සමාජ වගකීම් අමතක කොට පවුල වෙත පසු බසින අප සමාජයේ පැති කඩක් නිරූපනය කිරීමට "විනෝදය" කෙටිකතාව තුලින් උත්සහ දරා තිබේ. සමාජ වෙබ් අඩවි, ටෙලිනාට්‍ය, දේශපාලන වන්දි බට්ටයන්ගේ පුවත් පත්, ගුවන් විදුලි සේවා, වෙබ් අඩවි හරහා විනෝදය සොයා යන යථාර්තය නොදකින සමාජයයේ එක් පුද්ගලයෙකු ලෙස එම කෙටි කතාවේ ප්‍රධාන චරිතය ලෙස එන "සුගතදාස වලිමුලි" හැඳින්විය හැකිය. විශ්‍රාමික ගුරුවරයෙකු මෙන්ම ලේඛකයෙකු වන ඔහු නවකතාවක් ලියන්නේ යයි හඟවමින් සිටිය ද මුහුණු පොතේ සිට කාලය කා දමයි. ඔහුට සමාජය පිලිබඳ මනා වැටහීමක් තිබුනද, එහි ගමන සුභවාදී නොවන බව හැඟී ගියද ඔහු තම විනෝදයට බාධාකරගැනීමට මැලි කමක් දක්වයි. මිනිසුන්ගේ තාවකාලික විනෝදය සමස්තයක් ලෙස කොතරම් විනාශකාරී දැයි මෙයින් අනතුරු අඟවා තිබේ. මෙම විනෝදය සැපයීම තුල පැවැත්ම තහවුරු කරගන්නා දේශපාලුවන්ගේ ගොදුරු වන්නේ ඔහුන් පමණක් නොව මුළු මහත් සමාජයමය. ජනතාවට අවශ්‍ය විනෝදය සපයා දීමටත් එම විනෝදය තුල සිවිල් සමාජයේ අත් පය ගැටගසා කටට ප්ලාස්ටර් අලවා නිහඬ කර දේශපාලකයන් උන්මත්තකයන් ලෙස අන පනත් වෙනස් කරමින් නිතිය අතට ගනිමින් සිටින ආකාරය "On Line පාංශුකූල" කෙටිකතාවෙන් උපහාසාත්මකව සාකච්ඡාවට බඳුන් කර ඇත.

සමාජ ප්‍රවාහයක් වෙනස් කිරීමට විප්ලවයක් අවශ්‍යය. නමුත් එම කටයුත්තට මිනිසුන් සුදානම් කිරීම අතීතයේදී එතරම් අපහසු කාරණයක් වුයේ නැත. විප්ලවවාදීන් මිනිසුන්ගේ සිතුම් පැතුම් හඳුනාගෙන පශ්චාත් විප්ලව යුගයේදී ඒවා ක්‍රියාවට නැංවීම තුලින් දියුණුවේ හිනිපෙත්තටම පැමිණි ජාතීන් පිළිබඳව උදාහරණ බොහොමයක් වේ. 1775 ඇමරිකානු නිදහස් සටන, 1793 දී ප්‍රංශ විප්ලවය, 1917 රුසියානු විප්ලවය, 1953 කියුබන් විප්ලවය ආදිය මෙයට කදිම නිදසුන්ය. නමුත් පශ්චාත් නුතන යුගය වනවිට ඉතා සංකීර්ණ මෙන්ම ව්‍යාකුල වූ මනෝ භාවයන් විප්ලවවාදීන් විසින් ඉතා සියුම් ලෙස හැසිරවීමට අපොහොසත් වූ බවක් දක්නට ලැබේ. එබැවින් සාර්ථක ප්‍රතිපල ලබාගත් විප්ලවයක් මෑත යුගයේදී හමු නොවේ. ජනතාව විප්ලවයකට පෙළ ගැසුනද, ඔවුන්ගේ සිතුම් පැතුම් වල වෙනසක් සිදු නොවීම හේතුවෙන් ම විප්ලවයෙන් පසුව අරාජික වූ රටවල් බොහොමයක් මෑත ඉතිහාසය තුල දක්නට ලැබේ. හොඳම උදාහරණ වන්නේ ඊජිප්තුවයි. සිරියාව, තුර්කිය වැනි රටවල ඉරණම එයින් බොහෝ වෙනස් වේ යයි සිතීම අපසුය. "මිරැන්ඩා" කෙටි කතාව ශ්‍රී ලංකික මෑත ඉතිහාසයේ විප්ලවාදීන් සැබෑ ලෙස මිනිසුන්ගේ සිතුම් පැතුම් හඳුනා නොගැනීම හේතුවෙන් ම සහ විප්ලවයට පෙර එම සිතුම් පැතුම් වෙනස් කර අවශ්‍ය මුලික වටපිටාව සකස් කර නොගැනීම හේතුවෙන් ඇතිවන පරස්පරය තුල අසාර්ථක වන ආකාරය විශ්ලේෂණය කිරීමට ගත උත්සාහයක් ලෙස පෙනේ. එසේම සාර්ථක හෝ අසාර්ථක විප්ලවයකින් පසු ශේෂ වන ද්‍රව්‍යමය සහ මානසික කරුණු හේතුවෙන් සමාජය අරාජික වන ආකාරය "මාරාව" කෙටි කතාව තුලින් ඉතා කදිමට ඉදිරිපත් කරයි. එහි භාෂා හැසිරවීම ඉතා විශිෂ්ටය.

මිහිපිට කිසිම මිනිසෙකු අත් දැක නැති නිර්වාණය, වැනි අවිද්‍යාත්මක ආගමික සංකල්ප උපහාසයෙන් යුතුව බැහැර කරන්නේ "සඳකඩ පහණ" කෙටි කතාවේදීය. දාර්ශනිකයෙක් ලෙස බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ඉතා උසස් තලයක සිටි බව අවිවාදයෙන් පිළිගත යුතුය, දර්ශනයක් ලෙස බුද්ධ ධර්මය ඉතා වටිනා සමාජ මෙහෙවරක් ඉටු කළ බව සැබෑය, නමුත් ගැටලුව වන්නේ සිංහල බෟද්ධ රාජ්‍ය තුල පවතින්නේ එම බුද්ධ ධර්මය ද යන්නය. සිඟාලෝවාද සුත්‍රයේ එන දෙමාපියන්ගෙන් දරුවන්ට- දරුවන්ගෙන් දෙමාපියන්ට ඉටු විය යුතු යුතුකම්වත් ලංකාවේ චීවරධාරීන් මිනිසුන්ට උගන්වා තිබේ දැයි ඇත්තේ ගැටලුවකි. නමුත් ඔවුන් ගිනි අවියක් කරේ එල්ලාගෙන අහිංසක දෙමළ දරුවන්, ගැබිණි මව්වරුන් මරාදමන්නට යන සෙබළුන් කී දහසකගේ අත් වල පිරිත් නුල් බැඳ ඇත්ද? මිනී මරු දේශපාලකයන්, මත්ද්‍රව්‍ය වෙළෙන්ඳන් ට දින පතා ආශීර්වාද පුජා පවත්වති. බෞද්ධයෝ පන්සිල් රකිති, සතුන් නොමරති, එහෙත් තම සිඟිති දරුවන් පන්සලේ ගල්තලාවේ ගසා මරා දමති, බිරිඳ සහ දරුවා මරා වල දැමීමට ගෙතුලම වලවල් හාරති. මෙවන් යුගයක ශ්‍රී ලංකාවේ ආගමික මතවාද ප්‍රශ්න කල යුතුව ඇත.

"හකාවතී" කෙටි කතා සංග්‍රහය තුල සකච්ඡා වන බොහෝ දෑ අතරින් ඉතා වැදගත් සංකල්පයක් වන්නේ, මිනිසුන් තුල පවතින මිලේච්ඡත්වයයි. එසේත් නොමැති නම් අසැබි සිතිවිලියි. මෙය ඉතා කදිමට එසේම රසවත්ව ඉදිරිපත් කරන එක් අවස්ථාවක් එන්නේ "ජයසරනංකර" කෙටි කතාවේය. මිනිසුන්ගේ අසැබි සිතුවිලි යනු යම් පිරිසකට පමණක් සිමා වුවක් නොවන බවත් සියලු මිනිසුන් තුල එවැනි සිතුවිලි පවතින්නේය යන දැනුම සමාජයේ බොහේ දේ විග්‍රහ කර ගැනීමට අතවශ්‍යය. එබැවින් එම විරල ගැඹුරු ප්‍රවේශය අගය කල යුතුය.

ඩෝසන් ප්‍රීති මෙම කෙටි කතා සංග්‍රහය තුලින් ඉතා වැදගත් මෙන්ම බරපතල සමාජ කරුණු ගණනාවක් වේදිකා ගත කරයි. සියුම් ලෙස සලකා බැලීමේදී ඔහුගේ ලියවිල්ල තුල මිනිස් මනෝ භාවය පිලිබඳ ගැඹුරු හැදෑරීමක් ද සහිතය, එසේම ඔහු සමාජයට යම් පණිවිඩයක් දෙමින් ඔවුන්ට ආරාධනා කරන්නේ දැනුම තුලින් තම තමන්ගේ සමාජ කාර්ය භාරය පිළිබඳව ස්වයං විග්‍රහයක යෙදෙන ලෙස නොවේද?
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Hakawathi (2014) by Dawson Preethi, A collection of Sinhala Short Stories
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ජානක ගුණතිලකගෙන් තවත් වියමන්
රංග
තමන් ට අහිමි වූ තමාගේ ප්‍රතිබිම්බය- "මරණය නොමිලේ"
තවත් පොත් බූන්දි
'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්
හකාවතී- කියවල අඬන්නද? හිනාවෙන්නද?
ඒ නිද්‍රාවෙහි පසු වන්නේ ඔහුද ඔබද මමද නැතහොත්...?
'අඟුණ මල්'- කෙටි කවියක දාර්ශනික දිගන්තයක් හෙවත් පොඩියට ලියපු ලොකු කවි
ඔහු, දිගු විරාමයකින් පසුව හමුවිය යුතු කවියෙක්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
පාවුලෝ කොයියෝ ලියයි.
ආදරේ කරන ඕනෑම කෙනෙක්, තමා එකිනෙකා හා නොමැති විට පවා එකිනෙකා තුල ජීවත්වෙනවා. සිරුරු දෙකක් හමුවුනාම ඒක හරියටම කුසලානයක් උතුරා යෑමක්. ඔවුනට පැය ගණක්, සමහරවිට... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
රංග| ආදරයේ දයලෙක්තිකය- සුරූපිය හා මෘග

7-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) සම්මානිත මහාචාර්ය සුනන්ද මහේන්ද්‍රයන්ගේ අභිනව නාට්‍ය නිර්මාණය, 'සුරූපිය හා මෘග' පසුගිය දිනෙක කැළණිය විශ්වවිද්‍යාලයීය රංග ශාලාවේදී රඟදැක්විණි. 'නිදහස් වෘත්තාන්ත රංගයක්'... [More]
කවි| පාස්

36-Secs

(පද්මිණි ශ්‍රියාලතා ) අවසර පත්‍රයක් නොමැතිව මහරෝහලේ දොරටුවෙන් ඇතුළු වීමට උත්සාහ කළ තරුණයෙක් හා බහින් බස් වූ ආරක්ෂක නිළධාරියාගේ කොලරයෙන් අල්ලා "අප්පච්චි උඹේද නැත්නම් මගේද?" යැයි ඔහු දැඩිව අසනු, මම අසා සිටියෙමි.

කටු සැමිටියෙන් තලන විට රුදුරු ඉර එළිය
මහ දවල් කදෝකිමි පිට පනිණ දෑස් අග
දූලි දුම් වලාවේ බොඳ වෙමින් මතුවෙමින්
පොළෝ ගැබ කැණ නිධන් සෙවූ අපෙ අප්පච්චි... [More]
පරිවර්තන| මට අවැසි ඔබ නිශ්චලව ඉන්න

40-Secs

(පබ්ලෝ නෙරූදා | මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) මට අවැසි ඔබ නිශ්චලව ඉන්න
හරියට නො පවතින්නාක් මෙන් වෙන්න
ඈතම ඈත දුරකින් යන්තම් මාව ඇහෙන්න
මගේ හඬ ස්වර ස්පර්ශ නො කරන්න
හරියට ම කිව්වොත් ඔබේ ඇස් වෙනතක පියඹා යන්න
දෙතොල හාදුවකින් ගොළු කළා මෙන් ඉන්න... [More]
කතන්දර| දොළොස්දාහක්

5-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "දැන් නම් මගෙ ඉවසීමේ රතුකට්ට පැනලා අභී." ආලියා දෙතොල නොපිට පෙරලමින් ස්කයිප තිරය දෙස බැලීය. ඇගේ බාහුවලට කිටිකිටියේ සිරවූ ටෙඩිවළසා... [More]
අදහස්| බොරළුගොඩ සිංහයාගේ පුත්තරයා

3-Mins

(ජනරඟ විජඉඳු දේවසුරේන්ද්‍ර) දිනේෂ් මන්ත්‍රීතුමා එදා ගෙදර ගියේ ගොඩක් හවස් වෙන්නය. පැය ගාණක් තිස්සේ දියත පාර්ක් එකේ එහා පැත්තේ ගහක් යටට වෙලා ෂේප්... [More]
කවි| නික්මීම

52-Secs

(බුද්ධික දිනේෂ් මානවසිංහ ) සුවිසාල කැදැල්ලක බිළිඳු විය පසුකරේ
රැකවරණ තිබුණි මට ඒ සොඳුරු මන්දිරේ
එය තැනුව මවුපියන් දෙදෙනාට පින් පිරේ
මමයි හිමිකරු උනේ එහි ඉදිරි කාමරේ

මගේ හා මිතුරන්ගෙ රජ දහන ඒ කුටිය... [More]
Cine| විපරීත යුගයක තරුණ සිනමාව

7-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) මොනවා අඩුපාඩුව තිබුණද කියමන් අතින් කිසිදා හිඟයක් නොමැති අප රටෙහි 'යකඩ මල්ලට ගුල්ලො ගැහුවා නං පන් මල්ල නොබලම වීසි කරපිය'... [More]
වෙසෙස්| ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ඇස් වහ වදිනවා වැඩියිලු!

3-Mins

(දුලංජලී මුතුවාඩිගේ) 'ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඇස්වහ වදිනවා වැඩියි. ඇස්වහ නිසා ඉදුණු තක්කාලි පුපුරනවා. ලස්සන ගැහැණු ළමයි බලාගෙන ඉන්දැද්දිම කැත වෙනවා.'... [More]
කවි| මල් පෙති තරම් සියුමැලි තුරුපත්ය

19-Secs

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) ඉඳුදුන්නෙ හුය ලිහුණු ඉසිඹුවක
සියක් පැහැ පිනිවලට අත් විසුල
පතන් බිම් පුරා පිපි මල් පමණක්ද...,

මල් පෙති තරම් සියුමැලි
ඒ තරමටම සියුම් පැහැ ඇති... [More]
කවි| එතැන, එ'ගඟ නිසලව ගලන

30-Secs

(දිනේෂ් සිල්වා) කොහිද ඒ කඳු මුදුන කඳුළු උල්පත හඬන
නොදන්නෙමි මම සබඳ, වෙද මඟක් එහි දිවෙන?
දිය රඳන එක තැනෙක සිනිඳු මල් දිග හරින
කවක් පමණක් දනිමි එ'පෙති මත ගිම් නිවන

ළපල්ලකි ළදල්ලකි නව හැඟුම් පියල්ලෙකි... [More]
පොත්| 'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්

2-Mins

(මහාචාර්ය සාලිය කුලරත්න) කිසියම් මොහොතක යම් නිර්මාණයක, පාත්‍ර චරිතයක හෝ සමාජ දේහයේ වෙසෙන පුද්ගලයෙකුගේ අවබෝධයට හසුවන ආලෝකවත් යථාර්ථය (epiphany) පැවැත්මෙහි ශුද්ධාලෝකය ලෙස නව... [More]
කවි| අහඹුවක ඔබ ඔහොම තමයි

8-Secs

(වරුණ සාවින්ද) මරණීය නින්දක
රමණීය මොහොතක
විසිරී යෙහෙන්

යහන අමතකව
යහන්ගත වැතිරීමක... [More]
Cine| ආලෝකය නොදිටිමි!

4-Mins

(සංඛ කිරිඳිවැල) මේ සටහන ලියැවෙන්නට තිබූවක් නොවේ. වැඩ නිමවී හවස 7:00ට ලිඩෝ සිනමාහලට ගියේ "ප්‍රේමය නම්" නරඹන්නටය. අවාසනාවට, ප්‍රමාණවත් තරම් පිරිසක් නොමැති... [More]
කවි| මෙතැන් සිට, අප හැඬිය යුතු නැත..

25-Secs

(අනුෂ්ක ප්‍රනාන්දු ) වට්ටියක මධුමල්
පුරෝගෙන
තුසිතයෙන් එන
දෙවුලියන් ගැන
සබඳ,
නුඹලත්... [More]
කවි| අප්‍රේල් මතකය ද 'වේලාසනින් අවදි වේ'!

16-Secs

(විමල් කැටිපෙආරච්චි) ගිනි පුළිඟු අරන් එන අඳුරේ
මිණි පළිඟු සොයන්නෙද මිතුරේ
තනි තනිව මියෙන්නට පමණ වරම් ලද
දිනිඳු නොදුටු මරු කතරේ

සුදු අකුණු ගැහෙන කළු අහසේ... [More]
Cine| ආලෝකය පහළ වීම හා "ආලෝකෝ උදපාදී"

2-Mins

(සචින්ත පූර්ණිමාල් ලියනගේ) සිනමා කෘතියක් නිෂ්පාදනය කිරීමට සාමාන්‍යයෙන් විචිත්‍ර චින්තාව මූලික වේ. ඒ චින්තාව තිරයක් මත පතිත කරගත හැකි වන්නේ තෝරාගත් චරිත හා... [More]
කවි| නැදුන්ගමුවේගේ දින සටහනකි!

22-Secs

(MKCP ශෂීන්) ගවු දුර ගෙවනු අලසය
ළඟට එන කිතුල් ගොබ රහය
වැව් තල නටන දිය වහය
නල දිය අම රසය
මහ ඝණ වන කුරිරුය බියකරුය
පන්සල දාහෙන් සැපය... [More]
කතන්දර| කල්ලඩි පාලම පාමුල

7-Mins

(සහන් කසීර වික්‍රමසිංහ) තානායම් කාමරය තුළ බඩු බාහිරාදිය තැන්පත් කර එළියට පැමිණෙද්දී වෙහෙසකර බවක් දැනෙන්නට විය. ප්‍රත්‍යක්ෂයේ අප ස්වාමි දූ දේවස්ථානය දෙස කෙළින්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook