Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
මල්තුහින නොවේ මේ යාපනේ - இவைகள் யாழின் பனித்துளிகள் அல்ல
නයනහාරි අබේනායකගේ ඒක පුද්ගල ඡායාරූප ප‍්‍රදර්ශනය ජුනි මස 20 වන දා සිට ජුනි මස 22 වන දා දක්වා පෙ.ව. 8.30 සිට ප.ව.8.30 දක්වා ලයනල් වෙන්ඩ්ට් හි දී පැවැත්වෙයි. එහි ආරම්භක උත්සවය ජුනි මස 19 දා ප.ව. 6.00 ට ප‍්‍රසන්න විතානගේ විසින් විවෘත කරනු ලබයි.



යුද්ධයෙන් අඳුරු කල කටු කම්බි වලින් වට කල ජිවිත වල යථාර්ථවාදී රූපමය කියවීම

2009 අවුරුද්දෙන් පස්සේ ලබා ගත්තයි කියන නිදහසත් එක්ක දකුණේ මිනිස්සු හරියට යාපනේට විනෝද චාරිකා යන්න පටන් ගත්ත. දෙමළ මිනිහගේ සංස්කෘතිය, ඉතිහාසය එහෙම් පිටින්ම විනාශ කරල කොන්ක්‍රීට් පාරවල්වලින් උස් ගොඩනැගිලිවලින් ඒ වැරැද්ද වහ ගන්න මේ පාලකයෝ උත්සාහ කරනවා. දකුණේ මිනිසුන්ට අනුව දැන් කිසි ප්‍රශ්නයක් නැතිව යාපනේ මිනිස්සු හරි විනෝදෙන් ඉන්නවා. ඒ සිතුවිල්ලත් එක්ක යාපනේ යන දකුණේ හැම මිනිහම තමන්ගෙ හිතේ උත්තරයක් තියගෙන යාපනේදි තමන්ට හම්බ වෙන ටිකක් හරි සිංහල පුලුවන් මිනිස්සුන්ගෙන් ප්‍රශ්නයක් අහනව 'දැන් කොහොමද යුද්දෙ නැහැනේ ඔයලා සංන්තෝසෙන් ඉන්නවා නේද?' කියල. ඇත්තටම දෙමළ මිනිසුන්ට හිතට එකඟව දෙන්න උත්තරයක් තියනවද?

යුද්ධයේ අශ්වාදයෙන් යාපනේට විනෝදය හොයාගෙන යන දකුණේ මිනිසුන්ට අමතක වු යාපනේ මිනිසුන්ගේ දුක, වේදනාව, බලාපොරොත්තු විරහිත ජිවිතය පිලිබඳව ඇය තම මාධ්‍ය ඔස්සේ දකුණේ සිංහලයට සහ ඇයගේම වයසේ නයිට් රේස් යන නයිට් ක්ලබ් යන තාරුණ්‍යයට ආමන්ත්‍රණය කරනවා.

ඇය නමින් නයනහාරි අබේනායක. ලාල් හෑගොඩ සේයා ශිල්ප නිකේතනයෙන් ජායාරූප ශිල්පය පිලිබඳව හැදෑරූ ඇය, තම මාධ්‍යය ඔස්සේ මිනිසුන්ගේ ජනජීවිතය සොයා යනවා. එසේ සොයා යන ගමනේ දී ඇයට හමුවන පශ්චාත් යුධ සමයේ අතරමං වී ඇති යාපනේ ජිවිත පිලිබඳව සිය පළමු ජායාරූප ප්‍රදර්ශනයෙන් දකුණේ සමාජයට ඇය මෙසේ ඉදිරිපත් කරනවා.

"යාපනය කියන්නේ බොහෝ කාලයක් සන්නද්ධ කණ්ඩායම් වලින් පීඩාවට පත්වුන ජනතාවක් සිටින ප්‍රදේශයක්, ඒ ප්‍රදේශයේ මිනිසුන්ගේ ජීවිත බලා ගන්න මට ලොකු අවශ්‍යතාවක් තිබුනා. කටින් කියන්නවත් ලේඛනයටත් මගේ දක්ෂකමක් නැහැ ඒ නිසා මට දැනුමක් තියන ඡායාරූප කලාව හරහා යාපනේ ජන ජීවිතය සොයා බැලීමයි මට උවමනා වුනේ. යාපනේට ගියාම දැනුන සිතුන දේවල් ලියන්නවත් කියන්නවත් මට හැකියාවක් නැහැ. හැබැයි මෙහෙම හිතෙනවා. දෙමළ වෙලා ඉපදුනානම් එහෙමත් නැත්නම් ඔවුන් සමඟ අවුරුදු ගානක් හිටියනම් මේ ගත්ත පින්තුර තවත් දියුණු වෙන්න තිබුනා.

යාපනේදි අහන්න දකින්න ලැබුණ කතා වලින් එකක් දෙකක් කියන්නම්. යාපනේ දරුවො බොහොමයක් පාසල් යන්නේ පයින්. නැත්නම් බයිසිකලෙන්. ගැහැණු ළමයිනුත් එහෙමයි. බයිසිකල් හත් අට සීයක් පාසල් ඉස්සරහ නවත්තලා තියෙනවා. ඒ ළමයි ඉගෙන ගන්න කොච්චර මහන්සි වෙනවද කියල හිතෙනවා. මෙහෙ වගේ පහසුකම් නැතැත් එහෙත් ටියුෂන් පන්ති තියෙනවා. පන්ති වල වහල පොල් අතු. හැබැයි හොඳට උගන්වනවා. ලියවන පට්ටලේක මහත්මයෙක් හම්බ වුනා. ඔහු එක්ක කථා කලාම දැනුන ඔහු මහා උගත් ගුරුවරයෙක් කියලා. හවහසට පට්ටලේ වැඩ.



අපි එක ගෙදරකට ගියා ඒ අම්ම ඉඩම සුද්ද කරල වැස්ස වැටෙනකම් බලන් ඉන්නවා වගා කරන්න. අපි ඉද්දි ඒ අම්මට කෝල් එකක් ආවා පැය භාගයක් විතර කථා කලා. අපි ඇහුව මොනවද කථා කලේ කියල. ඒ අම්මට දරුවො පස් දෙනෙක් ඉන්නව යුරෝපා රටවල. ඔවුන් දොස්තරවරු, ඉංජිනේරුවරු වගේ දකුණේ අය ඉහළින් සලකන රැකියාවල් කරන්නෙ කියල ඒ වෙලාවේ දැන ගත්තෙ.

තවත් ගෙදරකදි මගේම වයසේ කාන්තාවක් හමුවුනා. ඇයගේ එක අතක් නැහැ ස්වාමි පුරුෂයත් නැහැ. ඇය තමන්ගේ ළමයින්ට ඉන්න ගෙයක් හදනවා.

අපේ තාත්තා මට කතාවක් කියල තිබුණා යුද්ධය දරුණුවටම තිබුණ කාලේ වැරදීමකින් යාළුවෝ දෙන්නෙක් එක්ක තාත්තට කාත්තන්කුඩි යන්න වුනාලු. එහෙ ගෙවල් වල තාප්ප වල වැටවල් වල හැම එකේම කුඩා සිදුරු තිබුනලු. ඒ ගැන තාත්තල අහපුවම දවල්ට එක සන්නද්ධ කණ්ඩායමක් රෑට තවත් සන්නද්ධ කණ්ඩායමක් ඔවුන්ව බලා ගන්නවලු. ඒ කාලේ එකිනෙකට පස මිතුරු ඒ සන්නද්ධ කණ්ඩායම් දිහා බලන්න ඒ සිදුරු හදා ගෙන තිබුනලු. අපි මෑතදී එහි ගියාම සිදුරුත් නැහැ- මිනිස්සුත් නැහැ සමහර ගෙවල් වල.

වයසක කාන්තාවක් හමුවුණා රුවන්වැල්ලෙ වත්තක හිටපු කාන්තාවක්. 77 දී ගහල යාපනේට ගිහින් දාපු පිරිසෙන් එක්කෙනෙක්. ඒත් යුද්ධ කාලේ ඉන්න බැරුව ඉන්දීයාවට ගිහින් ආපු කෙනෙක් ඇය කිව්වෙ උතුරත් දකුණත් අපිට එක වගේ කියලයි.

ඔවුන්ගේ ඡායාරූප දකුණේ පෙන්වන්නයි මට ඕන වුනේ. මොකද යාපනේ ඉන්නෙත් අපේම සහෝදර ජනතාවක්. ඔවුන්ගේ ජීවිතේ අපිට දැනෙන හා නොදැනෙන දේ සහ ගන්න පුලුවන් දේ බොහෝමයි. ඉතින් යාපනෙන් ගන්න තියන දේ සහ දැන් ඒ මිනිස්සුනගේ ජීවිතේ අපේ පරම්පරාවට පෙන්වන එක අපේ වගකීම. ඒ වගකීම ඉෂ්ඨ වෙලා ද නැද්ද බලන්න ජුනි 20,21,22- ලයනල් වෙන්ඩ් කලාගාරයට හැමෝටම ආරාධනා කරනවා. අපේ අඩුපාඩු කියන්න උදේ 08.30 සිට රාත්‍රී 08.30 දක්වා දවස් තුනේම විවෘතයි.''

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Nayanahari Abeynayake, Prasanna Vithanage, Jaffna, Photography Exhibition, Sri Lankan Photography, Lal Hegoda, இவைகள் யாழின் பனித்துளிகள் அல்ல
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් අදහස් බූන්දි
හිත් මත බර අඩි තබමින් "සහෝදරයා" නික්ම ගිය පසු...
ආදරණීය රෝහණට හෙවත් ඉස්සර රෝහණට
නයනහාරී නිමේෂ
ඔටුවන් එක්ක නිදිවදින "බල්ලොත් එක්ක" බෑ.....!
සිනමා ශිෂ්‍යයා සහ සිනමා අපචාර
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
රෙනේ මැග්‍රිට් කියයි.
ජීවිතය මොනවා හෝ කරන්නැයි මට බලකරයි; ඉතින් මම චිත්‍ර අඳින්නෙමි!
What's New | අලුතෙන්ම
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
අදහස්| මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) බරපතල අපරාධ කිහිපයකට මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට ගෙනා යෝජනාව පිලිබඳ සංවාදය දැන් කෙමෙන් නිවීගොස් ඇත. එහෙත් ඒ මාතෘකාව පිලිබඳ... [More]
වෙසෙස්| ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) "මගේ සීයා හොඳ කට්ටඬියෙක්. එයා ඔය යක්ෂයො ගැන පුදුම විදිහට විස්තර දන්නවා. කොටින්ම එයා මැරුණෙත් ගුරුකම් වැඩක් කරලා රෑ තනියම... [More]
පොත්| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට- විමසුමක්

3-Mins

(අනිල් හේරත්) ෆේස්බුක්. අද කාලයේ වඩාත්ම ආකර්ශණීය සංජානන මාධ්‍යය විය යුතු ය. බොහෝ දෙනා බොහෝ දෑ ලියන. කවි කෙටිකතා විචාර ඈ විවිධ... [More]
කවි| මා බිරිඳ උවැසියක වී

10-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) දැල් තිර අතරින්
පෙනෙයි ඈ
ඔබ යනු, මොබ එනු
තෙල් මල් ගෙන, සුවඳ දුම් ගෙන

මල්, දෝතක්... [More]
ඔත්තු| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට - සැප්. 07

10-Secs

තුෂාරිකා ඇන්තනි ගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය, 'උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට' 2018 සැප්තැම්බර් 07... [More]
කතන්දර| සැප්තැම්බරයේ දවසක්

10-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) පණිවිඩයක් අරන් ඇවිත් හිටි විජයගෙ රාජ සේවකයා මං දිහා බලා හිටියෙ පිළිතුරු ලිපියක් යවනවා ද නැද්ද නැත්නම් මං යන්නද වගේ... [More]
වෙසෙස්| පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) පිස්සෙකුට පොත් ලියන්න පුළුවන්ද? පොඞ්ඩක් ඉන්න, සටහන ආරම්භයේ ම පිහියකින් ඇන්න වගේ එහෙම ප‍්‍රශ්නයක් ඇහුව ම මට දැනෙනවා නිකං මොකක්දෝ... [More]
කවි| නගා මැරූ අල....

33-Secs

(කේ.කේ. සමන් කුමාර [සර්පයා]) නුඹ පිච්ච කැකුළකි
පිළිකන්නක පිපි.
ඉඳුල් වතුරින් නුඹව නහවනා
උන්ටද සිනා සළනා.
කිඩාරං මලකැයි කියනා
උන්ටද සුවඳ දී... [More]
කවි| උතුරින් දකුනට

22-Secs

(දර්ශන මේදිස් ) (උප මාතෘකාව: පීඩිත ජාතියේ පීඩිතයෙකුගෙන් පීඩක ජාතියේ පීඩිතයෙකුට)

සබඳ අපි කඳු නොවෙමු
උනුන් පරයා නැගෙන
සුනිල දිය කඳුරු වෙමු
එකම කන්දෙන් වැටෙන... [More]
කවි| බෝධිසත්ව ගබ්සාව

15-Secs

(කුමාර හෙට්ටිආරච්චි) නිල් මල් බිසව් උකුලේ බිම් මල් පිපුණී
පන්දම් වැටේ සල් මල් ඔසරිය රැඳුණී
නේරංජනා ගඟ දෑසින් ඇද වැටුණී
පස් මහ බැලුම් නොබලා කුස පිළිසිඳුණී

සඳුන් සුවඳ මල් ගෝමර ළැම තොරණේ... [More]
පොත්| ලිස්සන පපුව මැද නොලිස්සන ගැහැනු සලකුණ

7-Mins

(හර්ෂිනී පුෂ්පමාලා ආරච්චිගේ) සාහිත්‍ය නිර්මාණ අතර භාවික ගුණයෙන් වඩා වැඩි සාහිත්‍යාංගය කවිය යයි සිතමි. තේමාත්මක ගැඹුරත්, කාව්‍යෝචිත බසත්, බහු විධ අරුත් සපයන භාෂා... [More]
කවි| දුම්මල ගලට ගිය අම්මා

20-Secs

(නන්දන වීරසිංහ) දුම්මල ගල ඉමේ මහ මූකලානේ
අඳෝනාව ඇඟ හීගඩු නඟන්නේ
කන්දේ් පරවේණී උළලේනියන්නේ
රෑ සමයමේ ඇයි මා බය කරන්නේ

අපෙ අම්මා දුම්මල ගලවන්න ගියා... [More]
කරන්ට්ස්| විප්ලවවාදියකුගේ නඩු විභාගය

39-Secs

(පරාක්‍රම කොඩිතුවක්කු) I.
(පාසලේ රපෝර්තුව)

උගන්වන සියලු දේ සැක කරයි
ප්‍රශ්න කරයි
අසම්මත ලෙස සිතයි... [More]
කවි| වස්සානය

45-Secs

(රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ) ඔය දෑල දොඩමලු ය, සුවඳ බැරුවා ඉන්ට
නිල් වතුර තුරුලු කර කෙසේ අතහැර යම් ද?
කෙකටියා පඳුර සුදු මල් පොකුර වඩාගෙන
සොඳුර, නුඹ වාගේ ම හිනැහේය මා එක්ක

කුඹුක් අතු වතුර අතගගා නැමිලා දියට... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook