Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
සුබවාදී පෙරවදනක්- විකල්ප සංගීත ධාරාවේ මැදිහත්වීම
බූන්දි, 20:51:32
සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතික හෙජමනිය විසින් කලාවේ ආස්ථානය තිරණය කරන මොහොතක විකල්ප සංගීතය සිදු කරනු ලබන කතිකාමය මැදිහත්වීම ඉතා වැදගත්ය. ජිවිතය පිළිිබඳ අභියෝගය ස්වභාවික වෙමින් පවතින වටපිටාවක කලාවේ කාර්යභාරය කුමක් විය යුතු ද යන්න අවබෝධ කරගත් පිරිසක් ලෙස විකල්ප සංගීතකරුවන්ගේ මැදිහත් වීම වැදගත් ය. දිර්ඝ ඉතිහාසයක සිට සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිකය විසින් ඇති කරනු ලැබු ආධිපත්‍යයක් සහිත රටකි ලංකාව. එවනි තැනක විකල්ප සංගීතය අර්ථයක් නැති අඬවැඩියාවක් පමණක් ඇති දෙයක් බවට ඌණනය කරන්නට බලාගෙන සිටින පිරිස අතිමහත් ය.

ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය නියෝජනය කරනුු ලබන සාහිත්‍ය ශානර අතර ගීතය සුවිශේෂි ශානරයකි. එහිදි පවතින ගීතයට අභියෝග කරන විකල්ප සංගීතය පුද්ගල චින්තනයට ආමන්ත්‍රණය කරයි. විකල්ප සංගීතය පිළිබඳ සජිවී අත්දැකිමක් ලැබිමේ භාග්‍යය පසුගිය දිනක මට ලැබුණි. ඒ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ මහා ශිෂ්‍ය සංගමය විසින් සංවිධානය කරන ලද "Out of Bounds" සංගීත ප්‍රසංගය හරහාය. එහිදි අජිත් කුමාරසිරි, චින්තක ගීතදේව හා හැපි-ජර්නි සංගීත කණ්ඩායම ගීත ගයනා කළහ.

ආකෘතික වෙනස

විකල්ප සංගීතය විසින් ඇති කරනු ලබන ආකෘතික වෙනස, උපරි ව්‍යුහය නියෝජනය කරනු ලබන කලාව පිළිබඳ සිහිගැන්වීමකි. විකිණීම හා ලාභය බවට අන්තරීකරණය වූ ගීත සංස්කෘතියට විකල්ප සංගීතකරුවන් විසින් සපයන ආකෘතික වෙනස නිර්ප්‍රභු ස්වභාවයක් ගනී. ප්‍රේක්ෂකයා හා ගීතය අතර ගොඩනැගෙන සම්බන්ධය සවන්දීම හා බැඳුණු ක්ෂණික තෘප්තියක් පමණක් නොවේ. ඊට එහා ගිය අර්ථවත් මොහොතකි විකල්ප සංගීතය. ගීත ගයනා කරනු ලබන ස්වරූපය පවා ගීතයේ තේමාව පෝෂණය කිරීම පිළිබඳ සාධකයකි. කියන දේ තරම්ම කියන ආකරයද වැදගත් වේ යන්න එහි දී මතකයට නැගේ. අලුත් කලාවක අවශ්‍යතාව සොයා යන ගමනෙදි විකල්ප සංගීතකරුවන් විසින් ස්වකීය භාවිතාව බවට පත්කර ගනු ලබන ශෛලිය සමාජ අර්බුදය පිළිබඳ ඉඟි කිරීමකි. වචන සහ රිද්මය තාවකාලිකව යටපත් කරන ලද ප්‍රශ්න අර්බුදයේ දිගුවක් බව පසක්කර දීම වෙනුවෙන් අජිත් කුමාරසිරි වැන්නවුන් ස්වකීය ගීත තුළ භාවිතා කරනු ලබන වචන සහ රිද්මය අර්ථය තීව්‍ර කරයි.



පාර්ලිමේන්තුව

"පාර්ලිමේන්තුව ඇතුලට සඳ පායයනවා
සඳ එළියට පිස්සු හැදිලා බල්ලො බුරනවා
සිංහ පැටව් වගේ බුරනවා
බල්ලෝ හඳට යන්න හදනවා

සිංහයගේ අතට කඩුව දුන්නේ කවුද
ලෙලදෙනකොට පැනල ඇවිත් අපිව කයිද...
පුතා අහනවා
එයාට නින්ද යන්නේ නෑ
කොඩියේ සිංහයට බයයි එයාගේ කඩුවට බයයි
බල්ලො බුරනවට බයයි

අටසිය මුල් ගනන් වලදි සුද්දො කිව්වා බල්ලො මරන්න
පුතාට නින්ද යන්නේ නෑ හැමතිස්සෙම බල්ලො බුරනවා

දැන් බල්ලන්ට හරි ජයයි අපි බල්ලන්ට හරි බයයි
මේ බල්ලො සුද්දන්ට බයයි අපි සුද්දන්ට බයයි
මේ බල්ලො පිස්සොත් හැපුවා ලාභෙට
මේ බල්ලො ඔටුවොත් හැපුවා ලාභෙට
මේ බල්ලො උන් උන්වම හැපුවා තරගෙට
මේ බල්ලො අපිවත් හැපුවා

මගේ පුතා හරි බයයි
එයාට නින්ද යන්නේ නෑ බල්ලො බුරනවට බයයි
මට මගෙ පොඩි පුතා ගැන බයයි..."


ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ වැදගත් ආයතනයක් ලෙස සලකන පාර්ලිමේන්තුව පිළිබඳ සාමාන්‍ය දැනීම බවට පත්වී ඇති යහපාලනය පිළිබඳ මතය ප්‍රශ්න කිරීමට යොදාගෙන ඇති වචන ඉස්මතු කරන බහු අර්ථවත් බව වැදගත්ය. පාර්ලිමේන්තුව සහ බල්ලො අතර ඇතිකරන්නට උත්සාහ කරනු ලැබු අන්තර්සම්බන්ධය ඓතිහාසික මතකයක් සමග සම්බන්ධ කරයි.

"අටසිය මුල් ගනන් වලදි සුද්දො කිව්වා බල්ලො මරන්න
පුතාට නින්ද යන්නේ නෑ හැමතිස්සෙම බල්ලො බුරනවා"


සුද්දො පිළිබඳ අදහස යටත්විජිතකරණයේ සිට දේශපාලනික වශයෙන් ලංකාව ක්‍රියා කළ ආකාරය අවධාරණය කිරීමකි. එම කාරණය වර්තමානය දක්වා කැදවන්නේ පුතා යන පදය භාවිතා කිරීමෙනි. එමගින් මතුකරනු ලබන දේශපාලනික බංකොලොත්භාවය උපහාසය දනවන අයුරින් ඉදිරිපත් කරයි.

මැදිහත්වීමේ අවකාශය

විකල්ප ධාරව නියෝජනය කරනු ලබන තරුණ සංගීත කරුවන් අමතනු ලබන සමාජ සන්දර්භය පුළුල් අවකාශයක පැතිර පවතී. විශේෂයෙන් ම පශ්චාත් යුද කාලීන වටපිටාවක ජිවත්වන අපට නැවත සිතීම පිළිබඳ අඩවිය විවර කිරීමේ අවශ්‍යතාව විකල්ප ගීතය දිගින් දිගටම එත්තු ගන්වයි. විශේෂයෙන්ම මොවුන්ගේ ගීතයේ මැදිහත්වීම තරුණ පරම්පරාව සඳහා නිකුත් කරනු ලබන ආලෝකය තීරණාත්මකය. තරුණ පරම්පරාව නියෝජනය කරනු ලබන බහුතරයක් දෙනා එල්ලී සිටින සිහින ලෝකයෙන් අවදි කිරීම වෙනුවෙන් ගොඩනඟන කතිකාව තුළ එක්තරා සියුම් උපහාසයක්ද මුසුව පවතී.



"කොණ්ඩේ බැඳන්
රස්තා ඇඳන්
බොබ්මාලේ සරනවා විදී දිගේ
සුරුට්ටුවක් කටේ ගසන්
චේ ගුවේරා බිස්නස් ඇපල් කඩේ

මාලේ ගෙලේ
චේ පපුවේ
කිසිම දෙයක් නෑ ඔලුවේ

අගුපිල්වල ලැග බුදියන්
චේ ගුවේරා හරි පීචන්
වලක් බහිමින් ගයි ආතල්
බොබ්මාලේ හරි චාටර්

සැමරුම් දිනවලට වීර
තාප්පවල විජේවීර
නිවරදි මග ගන්න තෝර
සොයමුද අපි සැබෑ පාර"


රැල්ල විසින් ආක්‍රමණය කරන ලද තරුණ පරම්පරාවේ ජිවිත නැවත සිතීම පිළිබඳ අදහස ආරම්භ කළ යුත්තේ තමන්ගේ ජිවිත තුළින්ම බව ඉහත ගීතය නැවත නැවතත් පසක් කරයි. චේ ගුවේරා, බොබ් මාලේ සහ විජේවීර යනු සමාජ ප්‍රතිසංස්කරණය වෙනුවෙන් තීරණාත්මකව මැදිහත් වූ පුද්ගලයන් තිදෙනෙකි. නමුත් වර්තමාන ලංකා සමාජය තුළ ජිවත්වන තරුණ පරම්පරාව ඔවුන් අවබෝධ කරගෙන ඇත්තේ උපයුක්තතා අර්ථයෙන් ඌණතා සහිත වපසරියක සිටය. විශේෂයෙන් විලාසීතාවක් බවට පත්ව ඇති ඔවුන්ගේ යටි පෙළ අධ්‍යයනය කිරීම සමාජ කාර්යයභාරයක් බව චින්තක ගීතදේව සිය ගීතය තුළ ප්‍රතිරාව නංවයි.

"චේ ගුවේරා බිස්නස් ඇපල් කඩේ"

චේ ගුවේරා සහ ඇපල් අතර පවතින සම්බන්ධය අවබෝධ කර ගැනීම දුරස්ථීකරණය කරන ලද සමාජ වටපිටාවක අපි ජිවත් වෙමු. පවතින දෘෂ්ටිවාද නැවත විතැන් කිරීමට අවැසි ප්‍රති දෘෂ්ටිවාද නිෂ්පාදනය කිරීම වෙනුවෙන් චේ ගුවේරා සහ ඇපල් නමති සංකේත එකම පසුතලයක පෙරබිමට කැඳවීම ඉතා වැදගත්ය.

ඕනෑම සමාජ සන්දර්භයකම වෙනස පිළිබඳ අවශ්‍යතාව පෙරදැරිකරගෙන ඉස්මතු වූ සමාජ කණ්ඩායම් පිළිබඳ සාමුහික මතකයක් අප සතුව ඇත. නමුත් අප විසින් අමතක කිරීමට උත්සාහ ගනු ලබන්නේත් එයමය. එසේ ඉස්මතු වූ කණ්ඩායම් අතර කලාව ඔස්සේ ස්වකීය අස්ථානයන් ප්‍රකාශයට පත් කළ කණ්ඩායම් ප්‍රමුඛත්වයක් ගනී. ඒ අතර පුසි රයිට් බඳු රුසියානු පන්ක් සංගීත කණ්ඩායම් අපට සිහිපත් වේ. ඔවුන් ද ස්වකීය හඬ නැංවූයේ පවතින පාලන තන්ත්‍රයට එරෙහිවය. එක් අතකින් රුසියානු සමාජයට සාපෙක්ෂව මෙවනි ඉස්මතු වීම් ඉක්මනින් වැලඳ ගැනීමට ලාංකිකයා අසමත් වන්නේ පවතින පාලන තන්ත්‍රය හා විදග්ධ යයි කියා ගන්නා ලාංකීය කලාකරුවන් විසින් ඇතිකරන ලද සංස්කෘතික හෙජමනිය හේතු කොටගෙනය. විකල්ප සංගීතය ඔස්සේ අජිත් කුමාරසිරි, චින්තක ගීතදේව හා එම ධාරාව නියෝජනය කරනු ලබන සියලු දෙනා පොරබඳිමින් සිටින්නේ වඩාත් සුබදායක හෙටක් වෙනුවෙනි.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ajith Kumarasiri, Chinthaka Geethadeva, Happy Journey, Pussy Right, Radical Music Trend, Alternative Music in Sri Lanka
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
දුමින්ද යූ. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
සොබාදහම අපි සහ මීළඟ මීවිත
අදහස්
විශේෂ අවශ්‍යතා සහිත දරුවන් සඳහා කලාව
අදහස්
කියන දේ තරම්ම කියන ආකාරය ද වැදගත්....!
වෙසෙස්
පරිසරවාදි සාහිත්‍ය න්‍යායක අවශ්‍යතාව
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
බොබ් මාලි- මියැසි අරගලයක පිය සටහන් (වීඩියෝව)
ඇය හෙවත් මැඩෝනා!
දීපාල්- ගැලරියට ඇහුණේ නැති ගැලරියේ ගායකයා
පාට පාට බොලිවුඩ් හීන වලට වෙඩි තියන මහපාරේ ගායකයෝ
හඳ පායන්නේ, පෑයිය යුත්තේ හන්තානට පමණද?
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බොබ් මාර්ලේ කියයි.
කියයි ඔබ වැස්සට පෙම් බඳින බව -
එහෙත් වහින විට අවැසිමය කුඩයක් ඔබට
කියයි ඔබ හිරුට පෙම් බඳින බව -
එද ඔබ හෙවණකට දුවන්නෙ ය... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
වෙසෙස්| සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම

5-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජයේ ඉතා සුවිශේෂ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයන් දෙකක් වන සමාජවාදය සහ ධනවාදය දත්තවාදී දෘෂ්ටිකෝණයෙන් කියවාගත යුතු බව ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා... [More]
කතන්දර| විරාම ලකුණු

7-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "රායා, ඔයාට තේරෙනවද මම කියන දේ?" මම එකපාරටම පොළොවට වැටුනා. පොළව තිබුනේ බිම් මට්ටමට තට්ටු විසි එකක් උඩින්, කලබල නගරයක... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook