Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ස්මෝල්නි හි කුණාටූවේ රාත්‍රිය
[1]ස්මෝල්නිය ඉහල සිට පහල තෙක් අස්සක් මුල්ලක් නෑර දීප්තියෙන් දැල්වෙමින් තිබිණ. පිටාර ගලන උද්‍යෝගිමත් ජන ගඟ කොරිඩෝරයන් දිගේ නොකඩවා ඉදිරියටත් පසුපසටත් ගලන්නට වූයේ ය. බලන බලන අත දිස්වූයේ විචිත්‍රවත් ජීවයෙන් ඇලලී ගිය දසුන් ය. කෙසේ වුවද මහත් කඩි මුඩියෙන් ඇදෙන මිනිස් ප්‍රවාහය¦ මහත් සේ උද්‍යෝගයෙන් ඇළලී ගිය මිනිස් ගඟ සිය මඟ ඉහළ මාලයේ කොරිඩෝවෙහි අවසානය තෙක් ඉදිරියටම සලකුණු කරමින් සිටියේ ඒ වන විටත් එහි වූ කාමර සියල්ලටම ඔබ්ඛෙන් පිටුපසට වන්නට පිහිටි තැනෙක යුධ විප්ලවවාදී කමිටුවේ සමුළුව පැවැත්වෙමින් තිබූ දෙසටය. නොයෙක් වූ විවරණයන් පිණිසත්, අනේක විධ ඉල්ලීම් සහ ආයාචනයන් මෙන්ම මැසිවිලි, චෝදනා සහ කනිපින්දම් සඳහාත් ගලා ආ ජන ගෙඟහි ඇදහිය නොහැකි තරමේ තද බල තෙරපීම් වලින් පිටත වූ කාමර වල සිටි බාලිකාවෝ කොතරම් වෙහෙසට පත් ව සිටි නමුත්, ඉන් මිදෙනු වස් මහත් වීර්යයයෙන් යුතුව සටනක නියැලී සිටියහ. වරක් හෝ ඔබ මේ මිනිස් සුළියට ගොදුරු වූයෙ නම් ඔබට ඔබව මුන ගැසෙණුයේ කැළැඹුණු රක්ත වර්ණ මුහුණු හා කිසියම් ආඥාවක් හෝ නියෝගයක් ලැඛෙන තෙක් නොඉවසිලිමත්ව විදාගත් දෑත් අතරෙහිය.

සියළු නියෝගයන් ද උපදෙස් ද එහිදීම සකස් කරනු ලැබිණි. ඒ සියල්ල ඉතා වැදගත් එමෙන්ම ගතහැකි අතවශ්‍යම ඒවා වූයේය. යතුරු ලියනයේ කල කලයට බාධා නොකොට විරාමයක් නැතිවම දිගින් දිගටම ලියා ගැනීම පිණිස සීග්‍රයෙන් කියවීම් සිදුවුණු අතර එක්තරා නිලදරුවෙකුගේ දෙදණ මත තබා සකස් කල සියළු ලේඛන මත පැන්සලයකින් අත්සන් තබන ලදී. මොහොතකින් අනතුරුව තමා වෙත පැවරුණ කාර්යයෙන් පිනාගිය එක් තරුණ සහෝදරෙයෙක් රාත්‍රිය තුලට වැද තම මෝටර් රථය අනතුරුදායක වේගයකින් අධිධාවනය කරන්නට වූයේය. හරියටම කාමරයෙහි පිටුපසට වන්නට සහෝදරවරු කිහිප දෙනෙකු මේසයක් වටා හිඳගෙන නිරන්තරයෙන් සියළු දිශාවන් ඔස්සේ විදුලි පණිවුඩ නිකුත්කරමින්, රුසියාවේ කැරලිකාර නගර වෙත සිය සැලසුම් විදුලි ධාරාවන් සේ මුදාහරිමින් සිටියහ.

විප්ලවයේ ගුගුරන හඩින් අවදිවූ විට හදවතක් සතු සමර්ථකම් විදහා දක්වන්නටත්, විප්ලවවාදියකුගෙ හදවතෙහි නිදන්ව තිබූ විපුල සංචිතයන් ආදර්ශනය කරමින් මිනිස් ජවයේ තියුණු එමෙන්ම ප්‍රබල ප්‍රකාශ වීම් විද්‍යාමාන වන්නටත් තරම් ඔක්තෝබර් විප්ලවයේදී යුධ විප්ලවවාදී කමිටුවේ ක්‍රියාකාරකම් සැළකිල්ලට ගැනීමේදි එහිදි ඉටුකල කාර්ය සම්භාරයේ ප්‍රමාණාත්මක බව පිළිබඳ සිතා මම තවමත් විස්මයෙන් පිරි අසිරියකින් ඇළලී යමි.

එදින සැඳෑවේදී සෝවියට් නියෝජිතයන්ගේ දෙවන සම්මේලනය ස්මෝල්නි ආයතනයේ ධවල ශාලාවෙහිදී ඇරැඹිණි. නියෝජිතයෝ සියල්ලෝම පාහේ ජයග්‍රහණයෙන් පිනා ගිය ප්‍රීතිමත් මනෝභාවයකින් යුතු වූයේය. හිම මාළිගය අල්ලා ගැනීම පිණිස වූ ක්‍රියාන්විතයන් ගෙන් ඒ වනවිට තැතිගන්නා සුළු ආරංචි මාර්ග පැමිණි යද එහි විශාල නොසන්සුන්කමක් මිස සංත්‍රාසයේ හෝ බියෙහි සේයාවක බිඳකුදු නොවූයේය. [2]බොල්ෂෙවික්වරුන් සහ ඉතා ප්‍රබල නියෝජිතයන්ගෙන් බහුතරයක් ඔවුන්ගේ පාර්ශවය හා ඒ වන විට බැඳී සිටි නිසාවෙන්, එහි කිසිදු අයුරකින් සංත්‍රාසයක හෝ තැති ගැන්මක සේයාවක් හෝ නොවූ බව මම පවසමි. ද්වේෂසහගත වූවෝත්, ව්‍යාකූල භාවයට පත්වූවෝත්, බියෙන් කම්පිත ව සංත්‍රාසයේ ග්‍රහණයට හසු ව සිටියෝත් දක්ෂිණාංශික සමාජවාදී මූලයන්ට පටහැනි වූවෝය.

අවසන සම්මේලනය ඇරඹීමත් සමඟ කොංග්‍රස් සාමාජිකයන්ගේ මුහුණු වල අඳුර පහව ගොස් පැහැදිලි වනු දැක ගත හැකිවිණි. බොල්ෂෙවිරුක්වන්ගේ කථන ස්වරයන් මහත් උද්ේ‍යා්ගයකින් නැග ආවේය. හිම මාලිගය තම බලයට නතුකරගැනීම සඳහා ගෙනයන සටනෙහි සැබෑ තත්වය එහි වාර්තා කරන්නට පැමිණ සිටි නිර්භීත තරුණ නැවියන්ගේ හඬ ප්‍රසාද ඝෝෂා මධ්‍යයේ සවන් මත පතිත වූයේය.

සෝවියට් රුසියානුවන් බොහෝ වේලාවක සිට බලාපොරොත්තුවෙන් හුන් පුවත වූ හිම මාලිගය අවසන අල්ලා ගැනීමත් ධනේෂ්වර ඇමැතිවරුන් අත් අඩංගුවට ගැනීමේ පුවතත් සැලවූ වහා ප්‍රීතියෙන් උජ්වලිත ඔල්වරසන් හඩෙහි කිසිදා නොනිමි කුණාටුව අචාර සමාචාර පිරි සුබ පැතුම් ගෙන ආවේය. ඒ අතරතුරෙහි, වේදිකාවක් මත නැගුණු [3]මෙන්ෂෙවික්වරයෙකු වූ හමුදා රෙජීමේන්තු භාරව ඉතා වැදගත් කාර්ය භාරයක් ඉටුකල ලූතිනන් කුචින් ඔහුගේ පෙරමුණේ සිටින සිය හමුදා බල ඇණි වහාම [4]පෙත්රොග්‍රාඩය වෙත කැඳවන ලෙසට තර්ජනාත්මකව නියෝගකර සිටියේය. එසේම සෝවියට බලයට විරුද්ධව මතුව එන යෝජනාවන් සියල්ල එකේ සිට දොළහ තෙක් වූ හමුදා බල ඇණිය වෙත කියැවූ ඔහු තර්ජනාත්මක අභියෝගයක් වූ එවැනි වික්‍රමයක් වෙනුවෙන් පෙළගැසුණු පෙත්රොග්‍රාඩය සෘජුව බියවද්දන සුළු ඔහු ගේ කතාව නිමා කළේය.

සැබෑව නම්, ඔහුගේ වදන් කිස්වෙකුත් බියට පත් කළේ නැත. ඔහුගේ නිවේදනයෙන් නොව රැස් කකා තරංග නංවමින් හුන් මිනිස් සමුදුර කිනම් හෝ මොහොතක අපට එරෙහිව අප ගිලදමනු ඇතැයි යන බියෙන් පමණක් අප ඇළලී සිටියෙමු.

ලෙනින් ඔහුගේ ස්ථාවරයෙ හි රැඳී සිටියේය¦ ඔහු සිටියේ ප්‍රීතියෙනි, කිසිවක් අත් හැරෙන්නට ඉඩ නොතබා ඔහු සිය කටයුතු සියල්ල ඉටු කර තිබිණි. අප හැම දන්නා පරිදි, අපේ කාලයේ ඉතිහාසයේ ඉතා අනර්ඝතම කීර්තිමත් පිටු බවට පත් වෙනු පිණිස මතුව එන නවකයන්ට නව රජය වෙනුවෙන් ඔහු ඒ සියළු තීන්දු හා ප්‍රකාශ ලියා තැබුවේය. ජනතා කොමිසාර්වරුන්ගේ මුල්ම කවුන්සිලය ආරම්භ කිරීම පිළිබද මගේ පිළිසැමරුම් පිණිස මේ කුඩා කොටස් කිහිපය එක් කිරීමට මම සිතුවෙමි. එය පැවැත්වූයේ ස්මෝල්නියේ පිහිටි කුඩා කාමරයකය. එහි වූ සියළු ආසන ඒ මත පතිත කබා සහ තොප්පිවලින් සම්පූර්ණයෙන්ම සැඟවගොස් තිබිණි. සියළු දෙනාම අඳුරු ආලෝකයක් දැල්වූ මේසයක් වට රැස්කකා සිටියහ. රුසියාව නැවත බිහිකිරීම උදෙසා නායකත්වයන් තෝරා ගැනිමෙහි අපි නියැලී සිටියෙමු. මට පෙනුණු ආකාරයට සිදු කෙරුණු තෝරා ගැනීම් බොහෝ විට ඉතා අපරීක්ෂාකාරි වූ අතර එසේ තෝරා ගත්තවුන් කෙරෙහි මා අතිශයින් සැක සහිත වීමි. මන්දයත් ඉන් බොහෝ දෙනෙකු මා හොඳින් දැන සිටි අතර මට පෙනුනු ආකාරයට ඔවුන් විවිධ වූ රැකියාවන් සඳහා තරමේ හෝ නුපුහුණු, ඉදිර්යේ ඇති අති දැවැන්ත කාර්යයන්ට තරම් නොවන අයවලූන් වූ බැවිනි. ලෙනින් කැළඹිලි ස්වභාවයෙන් පසුවූ නමුත් සිය සුපුරුදු සිනහව සමගින් පසෙක හිද මට ඉඟි කරමින් අත වැනුවේය.

''දැනට එච්චරයි'' ඔහු කීවේය. ''එහෙනම් අපි බලමු. හැම තනතුරකම වගකීම දරන්න පුළුවන් මිනිස්සු අපිට ඕනේ¦ ඒ ඒ තනතුරට නුසුදුසු බව හැඟුනොත් අපි වහාම ඒ අයව ඉවත් කරනව''

ඔහු කොතරම් නිවැරදි වූයේද! ඒ අයුරින්ම සමහරෙකු තනතුරුවලින් පහ කරන ලද අතර අනෙක් අය ඒ ඒ තනතුරු වලම අනුයුක්ත කෙරිණි. එසේම සමහරෙක් බයාදු ලෙස සිය කටයුතු ආරම්භ කොට පසු කාලිනව සිය වගකීම් හා පැවරුම් හි සමර්ථයන් යැයි සනාථ කොට තිබිණි! ඇත්තෙන්ම ඉතා විශාල අනාගත අපේක්ෂා සහ ඒවා ඉක්මවාලිය නොහැකි තරමේ දුෂ්කරතා ලෙස පෙනුණෙන් ඒ අභිමුවෙහි සමහරෙක් මැලැවුණු මුහුණින් යුතු වූයේය! (ඔවුන්ගෙන් සමහරෙක් කැරැල්ලෙහි පෙරමුණ ගත්තෝ වූ අතර කිසිවිටෙකත් ඔහේ අත් බැඳ බලාසිටින්නෝ නොවූහ). විශ්මිත මානසික ඒකාග්‍රතාවකින් යුතුව ලෙනින් සියළු කාර්යයන් ඉටුකල යුතු හා ඉටුවිය යුතු ආකාරය අධ්‍යයනය කළේය. එසේම ඔහු කටයුතු කරගෙන යන ආකාරය අනුව අන් අය ඔහු යන මග ගමන් කිරීමට සැලැස්වූයේ පලපුරුදු නියමුවකු සිය දැවැන්ත සමුදුරු නැව් සමූහයෙහි සුක්කානම අත්පත් කරගන්නා අයුරිනි.
මූලාශ්‍රය - රුසියානු විප්ලවයේ ඉතිහාසය

1- එකල රුසියානු රදළයින්ගේ දූවරුන්ගේ අධ්‍යාපනය සඳහා පිහිටුවන ලද ආයතනය වූ අතර ඔක්තෝම්බර් විප්ලවයෙන් පසු කලෙක යුධ විප්ලව වාදී කමිටුවේ ප්‍රධාන කාර්යාලය බවට පත් විණි.
2 - ලෙනින් ගේ සටන්කාමි පිළිවෙත අනුගමනය කල පිරිස බොල්ෂෙවික් ලෙස නම් කෙරිණි.
3 - ලෙනින් ගේ මතවාද හා එකඟ වුවද ඔහුගේ විප්ලවවාදී සටන් වලට විරෝධය දක්වා පක්ෂයෙන් වෙන් වූ අල්පතර සංඛ්‍යාවට අයත් වූවෝ මෙන්ෂෙවික් ලෙස නම් කෙරිණ.
4- වර්තමානයෙහි ''පීටර්ස්බර්ග්'' ලෙස හැඳින්වේ.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- V.I. Lennin, History of Russian Revolution
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය
වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව
ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'
අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
BoondiLets
ලියොන් ට්‍රොට්ස්කි ලියයි.
ඓතිහාසික වඩදිය බාදිය ගැලීම් පාලනය වනුයේ ඒවාටම සුවිශේෂී වූ නියාමයන් මගිනි. හුදු නොඉවසිලිවන්තබව ඒවායේ වෙනස්වීම ඉක්මන් කරන්නේ නැත. ඓතිහාසික පර්යාලෝකය දැකීමට මා හුරුපුරුදුව ඇත්තේ මගේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook