Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
සරෝජා නංගීව ඝාතනය කළ අක්කීට සාම සම්මානයක්
බූන්දි, 06:08:12
සරෝජා නංගීව ඝාතනය කෙරුණි. එසේ ඝාතනය කිරීම සඳහා උඩගෙඩි දුන් සිංහල කලාකරුවෝ බොහොමයකි. එයින් සමහරෙකු එය කෙළේ සිය කලා කෘති තුළින්මයි. තවත් සමහරු තමන්ගේ කලා කෘතිවලින් නොව, අත්සන පමණක් යෙදීමෙන් එම ඝාතනය අපරානුමත කළහ. ඊට සම්මාදම් නොවී සිටියේ කලාකරුවන්ගෙන් අතලොස්සකි.

මේ කියන සරෝජා නංගී ගැන පැවති ස්නේහයෙන් ඇළලූනු මහින්ද චන්ද්‍රසේකර කවියා ගීයක් ලීවේය. "සරෝජා මගෙ නංගීයේ" නැමති එම ගීය එදා ඉතා ජනප‍්‍රිය විය. ඒ, ජාතීන් අතර සහෝදරත්වයක් වෙනුවෙන් සමාජ කතිකාවක් මතුවෙමින් පැවති මොහොතකි. දීපිකා ප‍්‍රියදර්ශනී මේ ගීය එදා ලස්සණට ගැයුවාය. එදා සරෝජා නංගී ජීවතුන් අතර උන්නාය.

මානව හිතවාදී ගායිකාවක වශයෙන් මේ ගීතයෙන් බැබළුණු දීපිකා ප‍්‍රියදර්ශනී, ඊට වසර කිහිපයකට පසු, තවත් ගීයක් ගැයුවාය. ඒ මෙසේ ය:

"විසල් පවුරු බිඳලා,
උතුරෙන් දකුණට, දකුණෙන් උතුරට,
නෑගම් යන්නට පාර තනා දුන්නා,
රණවිරුවනි ඔබ පාර තනා දුන්නා...."


මේ ගීතය අසන්නට සරෝජා නංගී ජීවතුන් අතර සිටියේ නැත.

මෙහි දී ගායිකාව කියන කතාව සම්පූර්ණ අසත්‍යයක් නොවේ. රණවිරුවන් විසින් පාරක් තනා දී තිබීම සැබෑවකි. එහෙත් කෙබරය වන්නේ, ඒ පාරෙන් යා හැකි නෑගමක් ඇතැ යි කීම ය. සරෝජා නම් වන නෑයෙක් අපට නැති වීම ය. අද අපට තිබෙන්නේ, විවිධ ජාතීන් ඇති, එහෙත් ඒ ජාතීන් එකිනෙකා අතර කිසි නෑකමක් නැති, විරසක රටකි. ගායකයෙකු හෝ ගායිකාවකට සිය ගායන භාවිතය තුළ දේශපාලන දෘෂ්ටිවාද දැරීම අනිවාර්ය කෙරෙන නීතියක් හෝ එකඟත්වයක් නැත. එපමණක් නොව, මානවවාදී වන්නැ යි පැනවුණු විශේෂ නියෝගයක් ද නැත. එහෙත්, මානව විරෝධී නොවී සිටීම, කලාව තුළ නිසගයෙන් ඉල්ලා සිටින අවම කොන්දේසියක් බව, වෙන කවුරුන් නැතත් කලාකරුවන් අමතක නොකළ යුතුය.

බොහෝ කලාකරුවෝ විවිධ දෘෂ්ටිවාද දරති. ඒවා ප‍්‍රකාශයට පත්කරති. සමහරු එය කරන්නේ බඩ වෙනුවෙනි. තවත් සමහරු ආනන්දය වෙනුවෙනි. තවත් සමහරු ආනන්දයට අමතරව, මානවවාදය තරු එළියක් සේ ගන්නා හෙයිනි. එක විට මානවයාගේ ආනන්දයටත්, ප‍්‍රගමනයටත් දායක වන්නේ මේ පසුව කී කලාකරුවන් ය.

විදග්ධ යැයි කියාගන්නා බොහෝ ගායකයන්ට වඩා ජෝතිපාල මිනිසුන්ට ආදරය කළ ගායකයෙකි ය යන්න මගේ මතයයි. ඔහුගේ "බොළඳ" ගී ආර තුළ ආදරයම මිස වෙන කිසිවක් නොතිබුණු තරම්. ඔහු දේශපාලන පක්ෂ වේදිකාවලට නැග්ගේය. එහෙත් කිසි දවසක ඔහු මිනිසුන් මරන්නට හෝ මරණය උත්කර්ෂවත් කරන්නට ගීත නොකීවේය. එයම, කලාකරුවෙකුගෙන් මානව සමාජයකට පිරිනැමෙන අසහාය තිළිණයක් වශයෙන් සැළකීම යුක්ති යුක්ත ය.

"උතුරු කොනේ නුඹ හිනැහේ, නඩරාජා මල්ලියේ" යැයි කපුගේ ගායනා කරන විට කෙනෙකුගේ හිතේ අනිකා හෙවත් පිටස්තරයා කෙරෙහි ඇති වූ ඒ ස්නේහය "සරෝජා මගේ නංගියේ" ගීයෙන් ද එදා විශද විය. ඉන් පසු, එම කලාකාරියම, වසර කිහිපයක් ඇවෑමෙන්, සරෝජා නංගීව ඝාතනය කොට තනා ගත් තාර පාරකට පෙම් බැඳීම අප තේරුම්ගන්නේ කෙසේ ද?

රැල්ලේ කීර්තිය ඩැහැගැනීමට ගී ගයන අය අතර පීචන් එවුන්ට වඩා විදග්ධයෝ සිටිත්. එය හරියට, දකුණට යන, ආපස්සට යන, රාජාණ්ඩුවකටත් එහා යන වර්තමාන පාලනය තුළ මාක්ස්වාදී අහිනක් රොදබැඳ ඉන්නා සේ ය. මීට කාලයකට පෙර රණවිරුවන් වෙනුවෙන් ගැයීමට පටන්ගත් පසු, මේ දීපිකා ප‍්‍රියදර්ශනී නැමති ගායිකාව තමන් එදා ගැයූ සරෝජා ගීය ගැන කණස්සල්ලට පත්ව සිටි බවට සාක්ෂි දරන්නෝ සිටිත්. එය ඇගේ අත්වැරැද්දකින් ගැයූ ගීයක් යැයි පසු කලෙක ඈ සිතුවත් ප‍්‍රසිද්ධියේ කීවේ නැත. ඒ අතින්, ගුණදාස අමරසේකර තරම් ඈ අවංක නැත. අමරසේකර යළි උපන්නෙමි නවකතාව ගැන පසු කලෙක හැව ඇරියේය. මේ ගායිකාව සරෝජා නංගීවත් ඔඩොක්කුවේ හොවාගෙන නැවතත් මෙසේ ගැයුවාය: "මුරදේවතාවා නුඹයි හිමියනේ/ දියගොඩ අහස ලක්බිම පියස/සුරකින් දෙඇස නුඹමයි රහස/ මගෙ හිමියනේ/ මුරදේවතාවා නුඹයි හිමියනේ" ඒ, සිංහල රණවිරුවන් වෙනුවෙනි.

දැන්, පිලිපීන ජාතිකයෙකුගෙන් සරෝජා ගීතය සඳහා ඈට සම්මානයක් හිමි වී තිබේ.

මොකක් ද මේ සම්මානය?

"ගුසි සාම ත්‍යාගය" වශයෙන් හැඳින්වෙන මෙය 2002 දී ආරම්භ කොට ඇත්තේ, බැරී ගුසි නැමති පිලිපීන ජාතිකයෙකි. බොහෝ විට දානපතියන්ගෙන් ලැබෙන ආධාර මත පවත්වාගෙන යන මේ සඳහා යම් ප‍්‍රචාරණයක් පිලීපිනයේ දියත් කෙරේ. සාමය සඳහා ලෝකය පුරා අවදි වීමක් ඇති කිරීම තම අධ්‍යාශය බව එම ප‍්‍රචාරණය තුළ ඔහු කියා සිටී. එහෙත් සැබෑව වන්නේ, එය බැරී ගුසිගේ පුද්ගල ස්කන්ධය අටවා ගැනීම ඉලක්ක කරගත් කූට ප‍්‍රයෝගයකට වැඩි යමක් නොවන බව යි.

මේ ත්‍යාගය සඳහා වන සුදුස්සන් සළකා බැලීම සඳහා මූලික තේරීම් කමිටුවක් නැත. ඒ ඒ පුද්ගලයන් ඊට අයදුම් කළ යුතුව තිබේ. ඒ අනුව, තමාගේ සරෝජා ගීතය සළකා බලන්නැ යි දීපිකා ප‍්‍රියදර්ශනී හෝ ඇගේ නියෝජිතයෙකු ඉල්ලා සිටින්නට ඇතැ යි අපට උපකල්පනය කිරීමට සිදුවේ. ඒ සමගම, ත්‍යාගය භාර ගැනීම සඳහා ජයග‍්‍රාහකයා තමන්ගේ වියදමින් පිලිපීනය බලා පැමිණිය යුතුය. යම් හෙයකින්, තෝරා ගත් පසු අදාළ ජයග‍්‍රාහකයා තම වියදමින් පිලිපීනයට නොපැමිණියහොත්, ත්‍යාගය ඔහුගෙන් හෝ ඇගෙන් අහිමි කෙරේ. ගිය වසරේ, ක‍්‍රීඩාව වෙනුවෙන් ප‍්‍රදානය කෙරුණු ත්‍යාගයේ හිමිකරු ත්‍යාග ප‍්‍රදානෝත්සවයට නොපැමිණීම නිසා, ඔහු වෙනුවෙන් ත්‍යාගය භාර ගැනීම සඳහා නියෝජිතයෙකු එහි පැමිණ සිටිය දී පවා, එම ත්‍යාගය ඔහුට නොදෙන බව අවසාන මොහොතේ දී බැරී ගුසී සභාවට දැනුම් දුන්නේය. එපමණක් නොව, එම ක‍්‍රීඩකයාට ඉන් මත්තට පවා ඔහුගේ ජීවිත කාලය තුළ මෙම ත්‍යාගය කිසි දිනෙක නැවත ප‍්‍රදානය නොකෙරෙන බවට තමා වගබලාගන්නා බවත් කිසි ලැජ්ජාවකින් තොරව බැරී ගුසී තවදුරටත් ප‍්‍රකාශ කොට සිටියේය. ලෝකය පුරා සාමය වෙනුවෙන් ඊනියා සහතිකපත් බෙදන්නා, එවැනි තීරණයකට එළැඹීම කියාපාන්නේ කුමක් ද? තමා ගැන පිම්බුණු උද්ධච්ච නිරුවත වසා ගැනීම මොන තරම් අසීරු ද යන්නයි.



ත්‍යාග ප‍්‍රදානෝත්සවයට පැමිණීමේ සියලූ බරපැන තෝරාගත් ජයග‍්‍රාහකයා හෝ ජයග‍්‍රාහිකාව පිට පැටවීමෙන් පසු, ඊට නොපැමිණීම අදාළ ත්‍යාගය අහිමි කිරීමට හේතුවක් කරගන්නා විකාරයක් ලෝකයේ වෙන කිසි තැනක ඇත්තේ නැත. පිලිපීනය අවට ඇතැම් කොදෙව්වල පිලීපීනයේ තානාපතිවරයෙකු වශයෙන් කලක් කූට අයුරින් පෙනී සිටිමින් විවිධ ආයතනවලින් ආධාර ඉල්ලා සිටි මේ පුද්ගලයා, කිසි විටෙක පිලිපීන රජයෙන් එවැනි තනතුරකට පත්කොට නැති බව එම රජය මෑතක දී නිවේදනය කෙළේය.

සරෝජා ඝාතනය කිරීමට උඩගෙඩි දුන් දීපිකා ප‍්‍රියදර්ශනීට එම සරෝජා වෙනුවෙන් "සාම ත්‍යාගයක්" පිරිනැමුණු අපූරු කතාව ඇසීමෙන් විස්මයට පත් මම, ඊට විරෝධය පෑම සඳහා අදාළ ත්‍යාගයේ බලධාරීන් සොයා බලා, මේ නරුම තේරීම ඔවුන්ට හෙළිදරව් කිරීමට සිතාගත්තෙමි. එහෙත්, එම පරීක්ෂාවේ දී මට හමුවුණේ ත්‍යාගයේ ලොක්කාගේ ඉහත සඳහන් තොරතුරු ය.

ඉතිං, හොරාගේ අම්මාගෙන් පේන ඇසීමට නොගොස් අපේ පාඨකයාට මේ අවනඩුව කීම වඩාත් වටනේ යැයි මට සිතුණි.

(අවරදිග ආවර්ජනා. රාවය. 2012.10.07)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Deepika Priyadarshani Peiris, Saroja Mage nangiye, Peace Award
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ගාමිණී වියන්ගොඩගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
පොල්පොට්ගේ 'මාක්ස්වාදය' සහ කෙමරූජ් භීෂණය
අදහස්
සිංහල-බෞද්ධ හරක් මස් වෙනුවට බටහිර ක‍්‍රිස්තියානි හරක් මස් වැළඳීම
අදහස්
තණකොල සහ පුන්නක්කු
අදහස්
රජයේ නීතිපතිවරයෙකු වෙනුවට ආණ්ඩුවේ නීතිපතිවරයෙකු ආදේශ වීම
අදහස්
බොදුබල සේනා ෆැසිස්ට්වාදය හිස එසැවීම
තවත් අදහස් බූන්දි
To Sir, With Love!
විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!
මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
BoondiLets
ලෙනින් ලියයි.
පීඩිත ජනයාට ඉවත් වීමේ අයිතිය දෙන ලෙස කරන ඉල්ලීම අත් හැර දමා ජාතීන්ගේ අයිතිවාසිකම් එක සමාන විය යුතු බවත් පිළිගැනීම පුහු වදන් දෙඩීමක් හා හුදු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook