Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
අහෝ... "සරසවි දේවී...!"
බූන්දි, 00:01:26
මාස දෙක තුනකට උඩදී පොළොන්නරුව සමීපයේ පිහිටි ස්ථානයක නටබුන් අධ්‍යයනය කර එම ස්ථානය දුටුගැමුණු මහරජතුමාගේ සටන් මධ්‍යස්ථානයක් වූ විජිතපුරය යැයි හඳුනා ගත් මහාචාර්ය අනුර මනතුංග පිළිබඳව තොරතුරු සෙවීමට මා තුළ කුහුලක් හටගත්තේය. ඒ අනුව මා එතුමා ලියූ පොතපත සොයා යද්දී 'නටබුමක් මත හිඳ ලියමි' නමින් වූ කවි එකතුව නෙත ගැටිණි. එහි වූ කෙටි කවි අතරෙහි තිබුණු එක් කවක් මගේ සිත අමන්දානන්දයට පත් කිරීමෙහි හේතු විය. එය නම් කොට තිබුණේ "සරසවි දේවී"යනුවෙනි.

එය අපේ අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයෙහි ඛේදවාචකයක් කියා පාන්නකි.

සැතපුම් පණහක්
ඔබ්බෙන් උණත් කිම
ලියවිලි හදා ගත්තෝතින් නම්
කොලුවා එක වසරේ ය
ජාතික පාසලක
ලබ්බක්වත් නො දත්තාට
කිම ඇති කාරිය
ලියවිලි හදා ගත්තෝතින් නම්
මහැදුරුකම අතේ ය
සරසවියක
(නටබුමක් මත හිඳ ලියමි, අනුර මනතුංග, 43 පිටුව.)

උසස් යැයි කියන පාසලක පළමු වසරට දරුවකු ඇතුළත් කිරීමට දෙමාපියන් ගන්නා උත්සාහය දරුවාට හොඳ අධ්‍යාපනයක් ලබා දීමට වඩා තමන්ගේ ලොකු කම පෙන්වීමට ගන්නා වෑයමක් සේ පෙනී යන්නකි. එක වසරේ සිට බොරුවෙන් ආරම්භ කරන අධ්‍යාපන ජීවිතය විශ්වවිද්‍යාලය තෙක්ම මෙන්ම ඉන් පසුවද බොරුවෙන් හා වංචාවෙන් ගෙවා දැමීමට ඇතැමුන් ගන්නා තැත කියාපාන නිදසුන් කිහිපයක් වරින් වර මගේ නෙත ගැටි තිබුණි. මේ වංචාව හා බොරුව තව දුරටත් ගෙන යා හැකිද යන ප්‍රශ්නය මේ වන විට මතුව ඇත්තේ සරසවි ඇදුරන්ට වැටුප් වර්ධක සඳහා පර්යේෂණ වල නිරත වීම අවශ්‍ය බවට හඟක් නැගෙන බැවිනි. පර්යේෂණ යනු කවරේද යන්නත් පර්යේෂණ මගින් කෙරෙන්නේ කුමක්ද යන්නත් මෙහි ලා සලකා බැලීම වැදගත්ය.

ඒ සමගම අවධානය යොමු කළ යුතු කරුණු වන්නේ පර්යේෂණ මගින් නිර්මාණය කරන නව දැනුම බෙදා හැරීමක් සිදු වේද යන්න හා ඒ දැනුම වලංගු හා විශ්වසනීය දැනුමක්ද යන්නයි. පර්යේෂණ මගින් නව දනුමක් නිර්මාණය නොකෙරේ නම්, ඒ දැනුම බෙදා හැරීමක් සිදු නොවේ නම් එවැනි උගතුන් හා ඔවුන් සිටින විශ්වවිද්‍යාලත් කුමකටද යන ප්‍රශ්නයද ආයාසයකින් තොරව මතු කළ හැකිය. මේ සම්බන්ධයෙන් වැදගත් කරුණු කිහිපයක් පසුගියදා අන්තර්ජාලය අඩවි මඟින්ද ඉස්මතු කර තිබුණි. දින කීපයකට උඩදී පොත් දොරට වැඩුමක මූලාසනය ගනිමින් මහාචාර්ය බෙල්ලන්විල විමලරතන නාහිමියන් කළ ප්‍රකාශයක්ද මේ හා සම්බන්ධ කළ හැකිය. උන්වහන්සේ පැවසුවේ අද ආචාර්ය උපාධි ලැබූවන් තැන නොතැන සිටියත් රටේ සංවර්ධනයට ඔවුන් බොහෝ දෙනෙකුගෙන් අබ මල් රේණුවකවත් දායකත්වයක් ලබා ගත නොහැකි බවයි. බෙල්ලන්විල නාහිමියන් පැවසූ වචන ඇතැම් අයෙකුට අමිහිරි විය හැකි බැවින් මම ඒවා එසේම සඳහන් නොකළෙමි. කෙසේ වෙතත් මේ අයගේ පර්යේෂණකාමය හෙළි කරන නිදර්ශණ නම් කොතෙකුත් හමු වන නිසා උන් වහන්සේ පැවසූ වචන ඒ ආකාරයෙන්ම පිළිගන්නට අපහසුවක් නොමැත. සති අන්තවල පැවැත්වෙන එම්.ඒ.පන්ති වලට සහභාගීවන විශාල පිරිස් වලින්ම පෙන්නුම් කෙරෙනුයේ විශ්වවිද්‍යාල විවිධ රැකියා සඳහා සුදුසුකම් වශයෙන් පිළිගත හැකි සහතික නිකුත් කරන තැනක් වී තිබීමයි.

මේ තත්ත්වය තේරුම්ගත් සුඟ පිරිසක් හෝ සිටීම නිසා අපට සැනසුම් සුසුම් හෙළීමට ඉඩ ලැබී තිබේ. අඩසියවසකට පමණ පෙර පළ වූ විශිෂ්ට ශාස්ත්‍රීය සඟරාවක් වූ සංස්කෘති සඟරාව යළි අරඹා පවත්වා ගෙන යන විද්වත් පිරිස එයින් එක් කොටසකි. පසුගියදා නිකුත් වූ සංස්කෘති සඟරාවට මහාචාර්ය සසංක පෙරේරා ලියූ ලිපියක මේ තත්ත්වය සාකච්ඡා කර තිබුණි. උසස්වීම් ලබාගැනීමට විවිධ ''සූස් කට්ටකම්'' කරන අය හා එබඳු කට්ටකම් ගැන ඒ ලිපියේ කරුණු දක්වා තිබුණි. විවිධ ''උපහාර කලාප'' පළ කිරීමත් "ඇබ්ස්ට්‍රෑක්ට්" ලියමින් ලකුණු රැස් කිරීමත් එයින් අංග දෙකකි. ඇබ්ස්ට්‍රෑක්ට් එකක් යනු පර්යේෂණයකට එළඹුම හා එහි ප්‍රතිඵල පිළිබඳ සාරාංශයක් විනා පර්යේෂණයක් නොවේ.ඇබ්ස්ට්‍රෑක්ට් ලියූවත් එතැනින් එහාට අධ්‍යයනය කිරීම අවශ්‍ය නොවන්නේ අරමුණ පර්යේෂණය නොව ලකුණු රැස් කිරීම බැවින් එයින් එහාට යෑම අවශ්‍ය නොවන බැවිනි.මේ අන්දමට ඇබ්ස්ට්‍රෑක්ට් මඟින් උසස් වීම් ලබන අය ''ඇබ්ස්ට්‍රෑක්ට් ප්‍රොපෙසර්ලා''ලෙස ප්‍රසිද්ධ වී සිටිනබවද මහාචාර්ය සසංක පෙරේරා සඳහන් කරයි.

මහාචාර්ය තනතුරට උසස් කිරීම සඳහා කථීකාචාර්යවරුන් විසින් කරන ලද පර්යේෂණ හා ශාස්ත්‍රීය ප්‍රකාශන අගය කිරීමට ලක් කරනු ලැබේ. සහකාර කථීකාචාර්ය තනතුරේ සිට ජ්‍යෙෂ්ඨ කථීකාචාර්ය තනතුරට යෑම සඳහා සමත් විය යුතු එම්. ඒ. හෝ පී.එච්. ඩී.පශ්චාත් උපාධිය සඳහා කෙසේ හෝ පොතක් ලියා ඉදිරිපත් කරන ආචාර්යවරුන් බොහොමයකගේ එම්. ඒ. හා පී.එච්. ඩී. නිබන්ධන කිසි දාක මිනිස් ලොව එළිය දකින ඒවා නොවේ.වි භාග අවශ්‍යතාව සඳහා ඉදිරිපත් කරන මෙවැනි ඇතැම් පොතක් මුද්‍රණය කිරීමට තබා පුස්තකාලයක තැන්පත් කිරීමටවත් සුදුසු නොවන අවස්ථා පිළිබඳවද වාර්තා වෙයි. එහෙත් මහාචාර්ය තනතුරට උසස් වීම සඳහා බොහෝ දෙනෙක් තමන් ලියූ පශ්චාත් උපාධි නිබන්ධනයේ පරිච්ඡේද කිහිපය වෙන වෙනම පොත් වශයෙන් පළ කරවා ගනිති. මේවාද පළ කෙරෙන්නේ පිළිගත් ප්‍රකාශන ආයතන මාර්ගයෙන් නො වේ.''කර්තෘ ප්‍රකාශන'' වශයෙනි. ඒවාද බොහොමයක් වෙළඳපොළෙන් මිලදී ගත හැකි ඒවා නොවේ. උසස් වීම සඳහා තමන්ගේ පරිගණකයෙන් මුද්‍රණය කර ගත් ඒවාය.මෙවැනි ඇතැම් පොතකින් මහාචාර්ය තනතුරට අවශ්‍ය ලකුණු ලබා ගැනීමටත් වඩා වෙනත් ලාබයක් උපයා ගත හැකිය. ඒ බාහිර උපාධි සඳහා නියම කරවා ගැනීමෙනි.ඇතැම් ආචාර්යවරු තමන්ගේ පොත්වල පිටකවර සටහනේ ''මේ පොත බාහිර උපාධියේ අසවල් ඒකකයට අදාළය'', ''මේ පොතේ කතුවරයා අසවල් විෂය ඒකකය බාරව කටයුතු කරයි'' යනුවෙන් වෙළඳ දැන්වීමක ස්වරූපයෙන් පළ කරවා ගනිති. සිසුන් දහස් ගණනක් සිටින උපාධි පරීක්ෂණ පැවැත්වෙන කාලයේ උපකාරක සම්මන්ත්‍රණ පැවැත්වීමත් එහිදී තමන්ගේ පොත එළිපිට අලෙවි කිරීමත් ගජ වාසි ගෙන දෙන ව්‍යාපාරයකි.

මේ පොත් කියවා බැලූ අයකුට ඒවායේ තත්වය වටහා ගත හැකිය. එහෙත් ඒවා නොකියවූ අයෙකුට ඒ ගැන හරි වැටහීමක් ලබා ගැනීම අසීරු විය හැකිය.එබැවින් ඒවායේ ගුණාත්මකභාවය ගැන යම් ඉඟියක් සැපයීම සුදුසුය.මේ ඇතැම් ආචාර්යවරයෙක් එක් වසරකදී පොත් තුන හතරක් තමන් නමින් පළ කරවා ගෙන තිබේ.පර්යේෂණාත්මක අගයකින් යුතු පොත් සම්බන්ධයෙන් පවත්නා සම්මතයක් වන්නේ හොඳ පර්යේෂණාත්මක ග්‍රන්ථයක් සඳහා අඩුම තරමින් වසර දෙකක් හෝ තුනක් ගත කළ යුතු බවයි.එහෙත් පොතකට වසර දෙකතුනක් නො ව වසරකට පොත් තුනහතරක් යන ඉලක්කයට පොත් ලියන්නකු අතින් නම් ගුණාත්මක ග්‍රන්ථයක් බිහි වනු දැකීම සිහිනයකි. විශ්ව විද්‍යාලවල තත්වය කියාපාන වැදගත් නිල ලේඛන කිහිපයක්ද මගේ ඇස ගැසිණි. ඒවා විශ්වවිද්‍යාලයන්හි තත්ව පාලන වැඩසටහන යටතේ ඒ ඒ විශ්ව විද්‍යාලය පෙර විමසුම් වලට ලක් කරමින් සම්පාදනය කළ ඒවාය. මේ තත්ව පාලන වැඩසටහන උසස් අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මකභාවය පාලනය කර ගැනීම සඳහා ලොව වෙනත් රටවලද ක්‍රියාත්මක වන්නක් නිසා එහිදී සලකා බැලෙනුයේ විශ්ව විද්‍යාලයක් කෙතරම් දුරට අන්තර්ජාතික ප්‍රමිතීන්ට එකඟද යන්න හෙවත් අපේ විශ්වවිද්‍යාල කෙතරම් දුරට 'විශ්ව විද්‍යාල' වන්නේද යන්නයි.මේ මට්ටම ගැන හෙළි කරන නිල ලියවිල්ලක් විශ්වවිද්‍යාල ප්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාව මගින් ප්‍රසිද්ධ කර ඇත. එය qaacouncil.lk යන අන්තර්ජාල ලිපිනයෙන්ද කියවිය හැකිය.

මෙහි කතා කරන්නේ ''ශ්‍රී ජයවර්ධනපුර විශ්ව විද්‍යාලයේ පාලි හා බෞද්ධ අධ්‍යයන අංශය'' යටතේ පවත්වා ගෙන යන ''දර්ශනය හා මනෝවිද්‍යාව'' නම් උපාධි පාඨමාලාව ගැනය. මේ පාඨමාලාව වෙනම අධ්‍යයනාංශයක් බවට පත් කිරීමට ගෙනා යෝජනාව විශ්වවිද්‍යාලයේ සනාතන සභාව හා පාලක සභාව විසින් ප්‍රතික්ෂේප කර ඇති අතර යෝජනාව ඉදිරිපත් කළ මහාචාර්යවරයා ඒ සම්බන්ධයෙන් නඩු මගට බැස ඇතැයි වාර්තා වෙයි. වාර්තාව මේ අපූරු උපාධි පාඨමාලාව ගැන කියන්නේ මෙවැන්නකි.

''දර්ශනය හා මනෝවිද්‍යාව යන විෂය දෙක එකට ගෙන තනි විෂයක් වශයෙන් උගන්වනු ලැබේ.මෙයින් එක් විෂයක් ඉගෙනගැනීමට අපේක්ෂා කරන ශිෂ්‍යාටද විෂය දෙකම ඉගෙනීමට සිදු වන අතර අවසානයේ ඔහුට ලැබෙන උපාධියද ''දර්ශනය හා මනෝවිද්‍යාව'' උපාධියකි. මේ විශ්වවිද්‍යාල පද්ධතියේ කිසි තැනක අසන්නට නොලැබෙන තත්ත්වයකි'' මේ පාඨමාලාව ගැන දිගින් දිගට මේ වාර්තාවේ දී විවේචනය කෙරේ.එහි පෙන්වා දෙන එක් කරුණක් වන්නේ මේ සමෝධානය පළමු වසරේ ශිෂ්‍යයන්ට දැරිය නොහැකි තත්වයක් බවයි. අනික විෂය කරුණුවල ගුණාත්මක භාවය පිළිබඳ ගැටලුවයි. ඒ වචන මෙසේය:

"PHPY 2204: Sexuality and Society does not seem to fall within either philosophy or psychology.Nevertheless, judging by the number of students enrolled (2004/5: 246, 2005/6: 293, 2006/7: 291), the course unit looks popular." zzPHPY 2204: Sexuality and Society ලිංගිකත්වය හා සමාජය යනුවෙන් නම් කොට ඇති විෂය ඒකකය දර්ශනය හෝ මනෝවිද්‍යාව යන විෂය දෙකින් එකකටවත් අයත් වන බවක් නොපෙනේ. එහෙත් ඒ විෂය ඒකකය තෝරාගන්නා ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව අනුව පෙනී යන්නේ (2004/5 වර්ෂය: සිසුන් 246යි. 2005/6 වර්ෂය: සිසුන් 293යි. 2006/7 වර්ෂය: සිසුන් 291යි) එය 'ජනප්‍රිය' හෙවත් ශිෂ්‍යයන් වැඩි දෙනෙක් තෝරා ගන්නා එකක් බවයි."

මේ සඳහනින් පැහැදිලි වන්නේ විශ්වවිද්‍යාල ගුණාත්මක අධ්‍යාපනයක් ලබා දෙන තැනකට වඩා ජනප්‍රිය කරුණු 'උගන්වන' තැනක තත්වයට පත්වී ඇති බවයි.දර්ශනය හා මනෝවිද්‍යාව යන විෂය දෙක සඳහා සුදුසුකම් ඇති ගුරුවරුන් නොමැති බවද ඒ වාර්තාවේ දැක්වේ. එහෙත් ''මේ විෂය දෙකටම මහාචාර්ය'' කෙනෙක්ද එහි වෙයි.එතුමාගේ නමින් පළ වී තිබෙන පොත්පත් සංඛ්‍යාව තිහකටත් වැඩිය. එක අවුරුද්දකට පොත් හතරක් බැගින් පළ කොට තිබේ. වර්ෂයකට පර්යේෂණ කෘති මෙතරම් සංඛ්‍යාවක් සම්පාදනය කළ හැකිනම් එය ආශ්චර්යකි. මෙතුමාගේ පොත් වල අන්තර්ජාලයෙන් ලබාගත් සුලබ කරුණු පරිවර්තනය කර ඉදිරිපත් කිරීමකට වැඩි දෙයක් නැත. සමහර විෂය ගැන ලියා ඇත්තේ ඒ ගැන මූලික අවබෝධයක්වත් නැතිව බව පෙනේ. එක් උදාහරණයක් නම් 2008දී පළ කළ පර්යේෂණ ක්‍රම විද්‍යාව නම් පොතයි. එය පර්යේෂණ ක්‍රමවිද්‍යාව ගැන නොව ''විද්‍යාත්මක ක්‍රමය'' ගැන ලියවුණකි. මේ මහාචාර්යවරයා මේ විෂය දෙකින් එකක්වත් අඳුනන්නේ නැති බව මෙයින් පෙනේ.

විශ්වවිද්‍යාලවල පර්යේෂණවල තත්වය හෙළි කරන නිදර්ශන කිහිපයක් පොතපත කියවද්දී මට හමුවිය. මේවා ආචාර්ය මහාචාර්යවරුන්ගේ හිස් බව හා බොල් බව මෙන්ම ඔවුන්ගේ අපරීක්ෂාකාරී බව ද පෙන්නුම් කරයි. මින් එකක් 19 වන සියවසේ යටත්විජිත ආණ්ඩුවේ සේවකයෙකුව සිටිමින් සිංහල සාහිත්‍යය ගැන ඉංග්‍රීසියෙන් ලියූ ඡේම්ස් ද අල්විස් ගැන අධ්‍යයනයකි. (නූතන සිංහල සාහිත්‍යයේ පුරෝගාමියා ඡේම්ස් ද අල්විස්) එය පර්යේෂණ ග්‍රන්ථයක් බව කර්තෘ මෙන්ම පසුවදන සැපයූ මහාචාර්යවරයාද පවසා තිබිණි. මෙහි කර්තෘ සිංහල අංශයක ජ්‍යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්යවරියක බව කියා තිබුණත් ඇගේ සිංහල දැනුම ගැන ද මට සැක පහළ වූයේ අක්ෂර වින්‍යාසය මෙන්ම උක්ත ආඛ්‍යාත සම්බන්ධයද වැරැදි තැන් කීපයක්ම එහි තිබූ බැවිනි. පොත පළවීමෙන් පසුව දැක ගැනීමට ලැබුණු නිසා හෝ නැත්නම් කවුරුන් හෝ පෙන්වා දුන් නිසාදෝ ඇතැම් වැරදි තැන් 'ටිපෙක්ස්' ගා මකා පොත වෙළඳෙපොළට දමා තිබූ බව පෙනී ගියේය. එහෙත් එහි ආ කරුණුවල වැරදි නම් ''ටිපෙක්ස්'' ගා මැකිය හැකි ඒවා නොවේ. එක් උදාහරණයක් නම් "සිදත් සඟරාවට" බටුවන්තුඩාවේ පඬිතුමා කළ සන්නසක් ගැන එහි සඳහන් වීමයි. මෙය එකම ඡේදයේ දෙපොළකම එන නිසා මුද්‍රණ දෝෂයක් විය නොහැකිය. සන්නසක් යනු රාජ මුද්‍රාව තැබූ ලියවිල්ලකි. එවැන්නක් දෙන්නේ රජු විසින් ගම්වරයක් පිරිනමනු ලබන අවස්ථාවකදීය.සිදත් සඟරාවට සන්නසක් ලියුවේ ඇයි දැයි පැහැදිලි නැත.

මෙහි ආ එක් රසවත් වාක්‍යයක් පාඨකයන්ගේ දැන ගැනීම පිණිස ඉදිරිපත් කරමි."අල්විස් සිය පද්‍ය සාහිත්‍ය විචාරයට ක්‍රමයෙන් අවතීර්ණ වන්නේ යථෝක්ත සාහිත්‍යය පිළිබඳ හදවත පුරවා ගත් ප්‍රබල හැඟීමෙන් යුක්තවය."(107 පිටුව) පර්යේෂිකාව අල්විස්ගේ හැඟීීම් ගැන අධ්‍යයනය කරන්නේ කෙසේද?"හදවත පුරවා ගත් ප්‍රබල හැඟීම්" යනු මොනවාද? හැඟීම් ඇතිවන්නේ හදවතේ යැයි පවසන්නේ කවර මනෝවිද්‍යාඥයාගේ මතයක පිහිටාද? ඒ සියල්ලටම වඩා මෙහි ඇති ශාස්ත්‍රීය භාවය කුමක්ද?

මෙවැනි පොත් පශ්චාත් උපාධි පර්යේෂකයන්ට නම් වැදගත් වෙයි. ඒ පර්යේෂණ ග්‍රන්ථයක් නොලිය යුතු අන්දම ගැන මෙයින් උදාහරණ දැක්විය හැකි බැවිනි. පර්යේෂණයකදී ප්‍රාථමික මූලාශ්‍ර පරිශීලනය කළ යුතු යෑයි ඉගැන්වෙයි. එහෙත් මේ ලේඛිකාව තමාගේ ප්‍රස්තුතයට අදාළව හෝ ප්‍රාථමික මූලාශ්‍ර පරිහරණය නොකරන බව පෙනේ. මේ කෘතිය ඡේම්ස් ද අල්විස්ගේ සිදත් සඟරා හැඳින්වීම ගැන අධ්‍යයයනයකි. එහෙත් සිදත් සඟරා හැඳින්වීමෙහි ඡේම්ස් ද අල්විස් කියූ කරුණු ඇය ලබා ගන්නේ වෙනත් ලේඛකයන්ගේ පොත් වලිනි.මේ එවැනි එක් තැනකි."අල්විස් ද මේ පුවත ඔහුගේ සිදත් සඟරා ප්‍රස්තාවනාවෙහි ගෙනහැර දක්වන බව විමල් බලගල්ලේ පෙන්වා දෙයි."(205 පිටුව)

තවත් තැනක් නම් ඡේම්ස් ද අල්විස් බුද්ධාගම ලක් පොළෝ තලයෙන් අතුගෑවී යන බව කියන තැනයි. කතුවරිය එය පළ වූ මුල් ස්ථානය නොදනී. තමාගේ අධ්‍යයයනයට පාදක කර ගන්නා බව කියන පොතේ එය සඳහන් වන තැන නොදන්නා ඇය ඒ සටහනට අදාළව අධෝලිපියක් දක්වමින් මහාචාර්ය තිස්ස කාරියවසම් මහතා මිගෙට්ටුවත්තේ ගුණානන්ද හිමියන් ගැන ලියූ ලිපියක එය දැක්වෙන බව පවසයි.(33-34 පිටු) තමන්ගේ මූලික අධ්‍යයනයට ලක් වන පොතවත් කියවා නැතිව කරන මේවා අපූරු පර්යේෂණය.

මේ නිබන්ධනය සමෝධානය කරන අන්දමද අපූරුය. මෙන්න ඡේම්ස් ද අල්විස් ගැන ඇගේ නිගමනය:

''ශත වර්ෂ එකහමාරක් ගතවී ඇතත් වත්මන සාහිත්‍ය අධ්‍යයනයකදී කවර හෝ පාර්ශ්වයක් නියෝජනය කරන මහඟු මූලාශ්‍රයක් ලෙස අල්විස් තවමත් ජීවමාන බව සඳහන් කළ යුතුය.'' මේ කියන ''කවර හෝ පාර්ශ්වය'' කුමක්ද? මෙය ශාස්ත්‍රීය නිගමනයක් වන්නේ කෙසේද? ඡේම්ස් ද අල්විස්ගේ දායකත්වය නූතන සාහිත්‍ය ක්ෂේත්‍රය සම්බන්ධ අධ්‍යයනයකදී නිශ්චිතව දක්වා ලීමට නොහැකි නම් මේ පර්යේෂණය කළේ කුමක් අරබයාද? මේ ප්‍රශ්න පාඨකයකු වශයෙන් මා හට ඇති ඒවාය.

මේ ලංකාවේ විශ්වවිද්‍යාලවල ශාස්ත්‍රීය තත්වයේ දැන් පවතින මට්ටමයි.මේ විශ්වවිද්‍යාල ආචාර්යවරයකු වීම නිසා විශාල සිවිල් තත්වයක්ද හිමි වෙයි. ඒ නිසා මාධ්‍යවලින් ශිල්ප දැක්වීමටද මං විවර වෙයි. ඒවායේ ස්වභාවයද අපට විටින් විට දැක ගත හැකිය.ඇතැම් ආචාර්යවරු තමන්ගේ විෂය අනන්‍යතාව සොයා ගත නොහැකි තරමට බහුවිෂයීක වී සිටිති. නවකතා, කවි, ගීත, දෘශ්‍ය කලා, සෞන්දර්යය, සන්නිවේදනය, ආගම, ජාතික චින්තනය, සමාජ විද්‍යාව, අපරාධවිද්‍යාව හා මානවවිද්‍යාව හරහා පෙරදිග හා බටහිර වෛද්‍ය විද්‍යාව තෙක් කවර ක්ෂේත්‍රයක වුවත් පොත් ලියන, රූපවාහිනී සාකච්ඡාවලට යන හා පොත් දොරටවැඩුම්වල දේශන පවත්වන ආචාර්යවරුන් හමු වන්නේ දැනුමට වඩා වැඩි සිවිල් තත්වය නිසා බව පෙනේ. පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාලවලට විරුද්ධව හඟ නැගෙන්නේ මෙවැනි පිරිස් අතරින් විය යුතුය. එය තමන්ගේ බඩවියත රැක ගැනීමට ගෙනෙන පහසු සටන් පාඨයක් බව පෙනේ.

මා මේ ලිපිය ආරම්භ කළේ මහාචාර්ය අනුර මනතුංග මහතාගේ කවියකිනි. එහිම කොටසකක යළි උපුටා දක්වමින් මෙය අවසන් කරමි.

"ලබ්බක්වත් නො දත්තාට
කිම ඇති කාරිය
ලියවිලි හදා ගත්තෝතින් නම්
මහැදුරුකම අතේ ය
සරසවියක"
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- sri lankan proffesors, university Education in Sri Lanka, Anura Manathunga, James De Alwis
පැරණි මාදිලියෙන් ලැබුණු ප්‍රතිචාර-
Anti-Virus මෙහෙම කියනවා :
අහෝ... "සරසවි දේවී...!"අහෝ... "සරසවි දේවී...!"
A Good Work.
All FUTA people must read this. What is their opinion on this matter.


කිවුව වෙලාව- 2011-05-16 02:13:17
sumali liyanage මෙහෙම කියනවා :
මෙ අර්ටිකල් එක කාලෙකින් හම්බුවුනු වෑදගත් එකක්. සමරසින්හ මහතට අපි ඒ ගෑන ඉස්තුතිවන්ත වෙනව.
මේ කියන පොත මමත් කියෑව්ව. ඒකට කොහොමද එM ඒ දුන්නෙ කියල මටත් පුදුම හිතුන. සින්හල ඩිපාට්මන්ට් එකක ලෙක්චරර් වුනාට හරියට සින්හලත් ලියාගන්න බෑරුව.

මගෙ යාලුවෙක් හිටියා මේ ලෙක්චරර් එක්ක එම් ඒ කරන. එය කිඅයනව මහ ගොන් ගහක් කියල. හෑබෑයි බුදුවෙන්නලු කතාව. දන්න මෙලො මගුලක් නෑහෑල්ලු. අන්තිමෙදි යාලුව එම් ඒ එක අල්ලල දෑම්ම.
මෙහෙම වාහෙලා ඉන්න කෑම්පස් වලින් රටට වෙන්නෙ මොකක්ද?


කිවුව වෙලාව- 2011-04-19 06:40:31
Nayanaka R මෙහෙම කියනවා :
gud 1

කිවුව වෙලාව- 2011-03-14 04:18:12
Prem මෙහෙම කියනවා :
අවධානයට ලක් විය යුතු ලිපියක්...

කිවුව වෙලාව- 2011-03-10 21:34:19
Hudeejana මෙහෙම කියනවා :
100% එකගයි. ලන්කාවෙ බුද්දි පරිහානියෙ කෑඩපත තමයි විශ්ව විද්යාල වල ඉන්න අචාර්යවරු. ලන්කාවෙ මහාචාර්ය තනතුරකට ඉල්ලුම් කරද්දි, ලකුනු දෙන ක්‍රමයක් තියෙනව. එතනදි ශාස්ත්‍රිය සම්ප්‍රදානයට වඩා ලකුනු හම්බ වෙනව හොස්ටල් එකක වොර්ඩන් කෙනෙක් වෙලා අවුරුදු 10ක් හිටියොත්. ඔය කියපු මනෝවිද්යා සහ දර්ශනය ගෑන ප්‍රවීනයයි කියන පුද්ගලයා අමු පුස්සෙක්. මෙලෝ දෑනුමක් නෑති බොරු හුලන් බෝලයක්. ම්නෝවිද්යාව කියල ලන්කාවෙ කලා පීඨ වල විශයමාලාව විහිලුවක්. ඒව උගන්නන්නෙ මෙලෝ දෑනුමක් නෑති පිරිසක්. හොදම උදාහරනය පේරාදෙනිය කලා පිඨයෙ මනෝවිද්යා අන්ශය. ඩෙස්මොන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි හෑර අනිත් අය හිස් පීප්ප ටිකක්

කිවුව වෙලාව- 2011-03-02 22:41:16
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ආරියනන්ද සමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
"පශ්චාත් 1/2 උපාධි"
තවත් අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
BoondiLets
සතුට...!
එක් මිනිසෙක් බුද්ධ හමු වී මෙසේ කිවුවා.
"මට සතුට අවශ්‍යයි!"

එවිට බුද්ධ කීවා;
"මුලින්ම මට යන්න ඉවත් කරන්න. ඒ මමත්වයයි.
ඉන්පසු, අවශ්‍යයි යන්න ඉවත් කරන්න. ඒ තෘෂ්ණාවයි.... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook