Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
KAFKA| කෆ්කා
බූන්දි, 01:56:11
ජර්මන් භාෂාවෙන් නවකථා සහ කෙටිකථා රචනා කරමින් ප්‍රාග් නුවර වාසය කළ යුදෙව් ජාතික ෆ්රාන්ස් කෆ්කා (1883-1924) මැදිවියේදීම මියගිය නමුත් ඔහුගේ මරණා'පර කීර්තිය කුණාටුවක් සේ ලොව පුරා පැතිර ගියේය. අද වන විට ඔහුගේ සාහිත්‍යය සහ ජීවිතය විසින් කෆ්කාලොජි නමින් කෆ්කා විද්‍යාවක් හෙවත් කෆ්කාවේදයක් බිහි කරනු ලැබ ඇත. යථාර්ථවාදයේ සතුරකු ලෙසත්, ඊනියා මැජිකල් යථාර්ථවාදයේ මිතුරකු ලෙසත් ඔහු මත හංවඩු තබන ලද ශ්‍රී ලංකාව සමග සංසන්දනය කරන විට ඒ ගැන සතුටුවිය හැකි වෙතත් අද එම විද්‍යාව කෆ්කා නමැති ලේඛකයාගේ අසහාය කර්තව්‍යයන් යටපත් කරන ආකාරයේ විෂය ධාරාවක් බවට පත්වී තිබේ.

මේ නිසා අප අද පසුකරන්නේ කෆ්කා විද්‍යාවට එරෙහිව කෆ්කා නමැති සාහිත්‍යධරයා කියැවිය යුතු වකවානුවකි. අද කෆ්කා යනු ධජපතාක සහිත සන්නාහ සන්නද්ධ මතිමතාන්තර බලකොටුවකි. අද ශාස්ත්‍රාල නඩත්තු කිරීම සහ මුද්‍රණ, ප්‍රකාශන සහ සංචාරක කර්මාන්ත දියුණු කරගැනීම සඳහා විවිධ කතිකා සහ වියමන් උපයෝගී කරගනිමින් සාහිත්‍යධරයන් වටා එවැනි බලකොටු ගොඩනගනු ලැබේ. අන්තර්-වියමන් තොණ්ඩුවලින් (Intertextual Loops) ලේඛකයන් සහ නාට්‍යකරුවන් සිරකර ගෙන සිටින අයුරු ක්‍රිස්ටීනා ඔල්ගා කිබුසින්ස්කා මැතිනිය පෙන්වා දෙයි.

මේ චිත්‍රපටය කළු සුදු ලෙස නිර්මාණය කර ඇති අතර කූටප්‍රාප්තියේදී පමණක් වර්ණ ගැන්වෙයි. චිත්‍රපටය ආරම්භවන්නේ ප්‍රාග් නගරයේ පාළු මාවතක් දිගේ ප්‍රාණ භයින් තැති ගෙන දිව යන කලිසම් කෝට් ඇඳි තරුණ මහතකුගෙනි. ඔහු විකෘති මුහුණකින් යුතුව සිනාසෙන දරුණු මිනිසකු අතින් මරු දකියි. එලෙස මහමග දවාලේ මියයන්නේ කෆ්කාගේ මිතුරෙකි. කෆ්කා වැඩ කරන රක්ෂණ සමාගමේම ඔහුද සේවය කළේය. ඔහු අතුරුදන් වී ඇති බව අවබෝධ කර ගන්නා කෆ්කා ඔහුගේ ඉරණම දැන ගැනීමට උත්සාහ කරයි. පසුව ගගෙන් ගොඩගත් බව පැවසෙන මළ සිරුර හඳුනා ගැනීම සඳහා කෆ්කා පොලීසියට කැඳවේ. මිතුරාගේ පෙම්වතිය වෙතින් කෆ්කාට දැනගන්නට ලැබෙන්නේ ඇයත්, මිතුරාත් දෙදෙනාම ප්‍රාග් නගරය තුළ බෝම්බ පුපුරවනු ලබන තරුණ අරාජකවාදීන්ගේ හවුලක සාමාජිකයන් බවයි. මිතුරාගේ මරණයේ තොරතුරු ප්‍රාග් නගරයට ඉහළින් උස් පියසි දිස්වන මහා මාලිගාව නමැති ලේකම් කාර්යාල තිබෙන බව දැනගන්නා කෆ්කා සොහොන් කොත් සාදන්නකුගේ මගපෙන්වීම අනුව රහස් උමඟකින් ඊට ඇතුළු වෙයි. උමඟින් ප්‍රවිෂ්ට වන කෆ්කා ලක්ෂ සංඛ්‍යාත ලිපිගොනු අසුරණ ලද යකඩ කැබිනෙට්ටුවකින් මතුවෙයි.


ෆ්රාන්ස් කෆ්කා (1883-1924)

චිත්‍රපටයේ සියලු රූපරාමු ගොඩනගා ඇත්තේ පැරනොයිය හෙවත් භීතෝන්මාදය දැනවෙන අයුරිනි. කෆ්කාද ඒ මානසිකය තුළ ජීවත්වන නමුත් තම මිතුරාගේ මරණයේ අගමුල සෙවීමේ වීර චාරිකාව අතනොහරියි. දිවා කල රක්ෂණ සමාගම් රාජකාරි කරන ඔහු රෑට නවකථා කෙටිකථා ලියයි. මධ්‍යගත වුණු පීඩක බලාධික නිලධාරිකරණය වුණු සමාජ ක්‍රියා, වංකගිරි බවට පත්වුණු ආයතන, ගොදුරක් බවට පත්වුණු පුද්ගලයා, භීෂණය යනාදී අනේකවිධ බියකරු සමාජ ලක්ෂණවලින් චිත්‍රපටය සමන්විත වී තිබේ. මේ විරූපී සමාජ තතු මධ්‍යයෙහිම කෆ්කාගේ දෛනික කාර්යාල ජීවිතය, සාහිත්‍යකරණය සහ මිතුරාගේ ඝාතනයේ අගමුල සෙවීම රහස් පරීක්ෂක වෘත්තිය නොනැවතී දිග හැරේ.

සාහිත්‍ය සේවාව අද්විතීය වුවද කෆ්කා හැම අතින්ම අවාසනාවන්ත ලේඛකයෙකි. 1962දී පැවැත්වුණු සාමය සහ නිරායුධකරණය පිළිබඳ මොස්කව් සම්මේලනයේදී ෂොන් පෝල් සාත්‍ර මේ කාරණය පැහැදිලි කළේය. විවිධ රටවල් විසින් සංස්කෘතිය අවියෙන් සන්නද්ධ කිරීමේ අධම කටයුත්තේ ආදීනව පෙන්වා දීම සඳහා ඔහු නිදසුන් කොට ගනු ලැබුවේ කෆ්කාය. ඔහු විසින් කෆ්කා හඳුන්වා දෙන ලද්දේ බටහිර ධනේශ්වර ලෝකය මෙන්ම නැගෙනහිර සෝවියට් ලෝකය විසින්ද සංස්කෘතිය අවියක් ලෙස භාවිත කිරීම මගින් කරන ලද මහා පාපයට වන්දි ගෙවූ ලේඛකයා ලෙසටය. සංස්කෘතික ක්ෂේත්‍රය තුළ නිරවිකරණය සිදුවිය යුතු බවත්, එය අවියක් ලෙස භාවිතයට නොගත යුතු බවත් සාත්‍ර අවධාරණය කළේය.


සිනමාත්මක ආඛ්‍යානය අතින් මේ චිත්‍රපටියේ මැවෙන කෆ්කා යනු ඇල්ෆ්‍රඩ් හිච්කොක්ගේ බර්ඩ්ස් චිත්‍රපටියේ කුරුල්ලන් මෙන් ආඛ්‍යානය ඉදිරියට රැගෙන යන මහා හඟවනය හෙවත් මාස්ටර් සිග්නිෆයරයය වත්මන් ඒකාකාරී ලිබරල් සමාජය තුළ කෆ්කා සාධකය පවා සුවිශේෂ වින්දනීය භූමිකාවක යෙදෙන අයුරු ෆෙඩ්රික් ජෙම්සන් පැහැදිලි කරයි. ඔහු එය විස්තර කරන්නේ කෆ්කානු ප්‍රීතිප්‍රමෝදය වශයෙනි. කෝපරේට් ධනවාදී සමාජය තුළ දෛනික ජීවිතය බෙහෙවින් ඒකාකාරීය. නොකඩවා එළැඹෙන වැඩබර සතිවලට ආවේණික හිස්භාවය සහ ඒකාකාරීත්වය කිසියම් බියකරු දෙයකින් හෝ නැතිවී යනු ඇතැ'යි පුද්ගලයෝ බලාපොරොත්තු වෙති. සමාජයේ සෑම පුද්ගලයකුම තමන් දෙස බලා සිටින්නේය යන හැඟුම වත්මන් මිනිසා තුළ තිබේ. එම නිසා රහස් පරීක්ෂකයාගේ ඇස ඔහුට වුවමනා වේ. ජීවිතයේ ඒකාකාරීත්වය සහ හිස්කම භිතෝන්මාදයෙන් ජයගැනීමට වර්තමාන පුද්ගලයා පුරුදු වී සිටියි.

[රාවය| චැප්ලින් කොලම| 2010.09.26]
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Kafka, mystery thriller, 1991, Life and work of writer Franz Kafka, Jeremy Irons
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
එරික් ඉලයප්ආරච්චිගෙන් තවත් වියමන්
Cine
ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය
රත්තරං ටික
සොක්‍රටීස්ගේ මරණය
කවි
ෂෙල්ටන් සහ කාන්ති
කවි
මද්‍රි දේවි හෙවත් ගමෙන් උපන් නිළිය
Cine
ජෝ අබේවික්‍රමගේ මුහුණ, වෙස්‌ මුහුණ සහ ප්‍රබන්ධිත මුහුණ
තවත් Cine බූන්දි
අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට
රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"
ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්
Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!
ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව
BoondiLets
අකිර කුරොසව කියයි.
සිනමාකරුවෝ, පොදුවේ සියළු නිර්මාණකරුවෝ කිසිදා තෘප්තිමත් නොවන්නෝ ය. ඔවුන් නොනවත්වා ම වැඩ කරන්න්නේ එහෙයිනි. මෙතරම් කලක් නිර්මාණකරණයේ යෙදෙන්නට මට හැකිවූයේ මා සැම විටම "ඊගාව සැරේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ස්වර්ණ - සංවත්සරය දා

29-Secs

(උද්‍යෝගී පලිහක්කාර) දෙඅත් බැඳ - නවා හිස
විපිළිසර කැමරා - දෙනෙත් අභියස
එදා උන් අයුරින්ම මා අස
ඉඳී මා 'විළිබර මනාලිය'

මේ තරම් තිළිණ, මල් කළඹ, බන්ධූන්... [More]
කවි| පියාපත

12-Secs

(රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ) මගේ පුත
මේ පියාපත
නුඹේ ම ය

තක්සලා පාරේ
කුණු මඩ පිරුණු ගොවුදේ... [More]
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook